• Anonym (P-Pillraren!)

    P-piller frågor!

    Hej! 
    Jag skall precis börja äta cerazette. Har inte haft denna sort innan så jag undrar hur den påverkar mensen, lusten och blir det någon ev viktuppgång.  

    P-pillraren 

  • Svar på tråden P-piller frågor!
  • Odium
    sofi 88 skrev 2012-03-21 21:44:03 följande:
    Nej, kopparspiral har jag haft, trodde du pratade om hormonspiral, det har jag däremot aldrig testat. Förväxlade nog dig med en annan i tråden som hade haft hormonspiral :)

    Ja, det blev lite strul när den skulle in så de fick använda tång å lirka en del medan jag låg och skrek för full hals :D Haha, ser INTE fram emot att föda barn i framtiden med tanke på min uppenbart låga smärttröskel i området.... 
    Nä, jag har kopparspiral=)
    Har dock fått för mig att det ska vara lättare att stätta in en hormonspiral. Men det är nog bara något min hjärna har hittat på för att det var så lätt för min kompis.

    Föda barn kommer jag inte göra, förhoppningsvis, så jag är rätt lugn där :D
  • sirifredde

    Hej !


    Jag själv andvänder Nouvaring,Har haft den i ett år funkar super bra. Mensen kommer som på beställning. Upplever att ja inte blöder lika kraftigt heller. Väldigt smidig medtod om man har lätt att glömma tabletter. :)

  • Anonym (31 år)

    Har ätit cerazette i tre år nu, den biverkningen jag har är väl att jag inte får mens då. Har ätit Neovletta (kombinerade p-piller) i en himmelens massa år innan, märker ingen skillnad mellan de båda. Hur det fungerar med cerazette är nog väldigt individuellt, vissa tycker de fungerar toppen (som jag) och vissa tycker det fungerar skitdåligt. Småblödningarna som de flesta verkar få i början med minipiller hade jag när jag började med kombinerade p-piller med.

  • Fröken

    Hej!

    Jag tog cerazette i ett år, det för att jag hade väldigt jobbiga menssmärtor som försvann helt då jag började med cerazette. Jag hade inte heller mellanblödningar som man kunde få, däremot tog det låååååång tid innan ägglossningen kom igång och den är efter 14 månader fortfarande oregelbunden. Innan hade jag kopparspiral och nu i efterhand önskade jag att jag behöll den istället, det här med oregelbunden mens är inte alls en höjdare!

    Lycka till!! 

  • jimmyojennifer

    Jag har haft allt från p-piller till pessar. Det bästa jag haft är min kopparspiral. Jag hade den i 5 år (eftersom jag inte har fått barn, har man fått barn får man ha den 10 år) jag hade regelbunden mens 28 dagar prick! 3-5 dagar mens, måttlig mensvärk.
    Det bästa tycker jag är att kopparspiraler är HELT fria från hormoner. Vi funderar på att skaffa kids snart därför valde jag att inte sätta in en ny nu när den var dags att ta ut.
    Men så fort jag antingen har fått barn eller vi bestämmer oss för att vänta så sätter jag in en ny kopparspiral. Gör varken ont att sätta in eller ta ut. Inget att tänka på eller hålla reda på.

  • jimmyojennifer
    Yez skrev 2012-03-21 16:48:22 följande:
    Jepps, isättningen gör ont sen sitter den där och du känner inte ens av den.. Eller det är möjligt att känna av den men då måste du anstränga dig för att kunna känna "trådarna".

    Det här kommer låta så dumt men jag "grävde" utav helvete flera gånger under mina 5 år på kopparspiral jag kände aldrig trådarna =)


    Ett par gånger gick jag till barnmorskan och kollade så den satt där för att jag inte kände trådarna. Lyckas du känna dina?

  • Lycklig

    Jag ska vara ärlig och erkänna att jag inte läst alla svar du fått, men jag har personligen bestämt mig för att inte äta några hormoner mer. Jag tror inte att det är så bra för kroppen och har läst en massa på nätet om oönskad hårväxt och sånt. 
    Jag har nu satt in en kopparspiral. Gjorde ont som f###n men nu är jag skyddad och slipper alla hormoner.  

  • Anonym

    När jag pratade med min barnmorska kring det här med hormoner och oönskad viktuppgång pga av tex p-piller, så svarade hon att det är ju inte själva preventilmedlet som gör att man går upp i vikt, utan att hormonerna kan påverka sötsuget, vilket gör att man kanske äter mer och därav går upp i vikt. Men kan man bara stå emot det ev sötsug som kan uppstå, så gör int esjälva pillera att vikte ökar.


    Vad tror ni om det, har hon rätt??

  • Pia88

    Har ätit både Yasminell och Yasmin och har nu Nuvaring...

    'Fick mellanblödningar med både Yasminell och Yasmin.. troligen p.g.a känslig mage, magkatarr etc... Har nu Nuvaring och den fungerade bra. Tills för ca 3 veckor sedan... Har konstant illamående som har gradvis blivit värre.. Kommer troligen att sluta med Nuvaring oxå...
     Däermot så har humöret blivit jämnare med ringarna och så har vikten börjat rasa... Så ett stort plus för det..

  • Sanaz507

    Hade p-stav. Först tyckte jag det var underbart utan mens. Sexlusten försvann direkt, och med den ändrades min personlighet. Kunde inte skratta fullt ut, alla känslor var dämpade, blev djupt deprimerad. Hade det i fem år utan att barnmorskan sa något. Tre månader efter att jag tog ut den kände jag att jag blev 30 år yngre, och jag är bara 24! Fick tillbaka mensen och sexlusten och kände mig supersexig, kunde skratta och ha roligt. Rekommenderar inte hormoner till någon alls. Det gör saker med kroppen som vi inte har fullt facit på än. 

  • Anonym (P-Pillraren!)

    Hej! 
    Jag har ätit cerazette i snart ett år nu. Ingen mens, hur skönt som helst! Däremot har jag tappat lusten och fått jätte känsliga slemhinnor så ett samlag går ej att genomföra pga smärtor. Skall sluta med pillrerna nu. 
    Men jag har annars mått bra och ingen viktuppgång.

    :) 

Svar på tråden P-piller frågor!