• aurum

    Förslag på gåva till blivande maken efterlyses!

    Nu är det förvisso tidigt att vara ute efter detta, det vet jag med.. men grejen är att jag redan vet vad jag kommer få i bröllopsgåva av min blivande. Själv har jag där emot ingen aning alls om vad jag ska ge honom!
    Någon som har råd och tips?

    Min blivande är väldigt tekniskt intresserad, men har "allt" (mac pro, macbook pro, macbook air, iPhone, iPad, mac mini, flertalet airports med högtalare, ljud och tv-system från Bang & Olufsen osv osv osv) och det enda jag kommer på annars som han gillar är bilar - något jag inte har råd att ge honom en i bröllopspresent.
    Eftersom vårt bröllop troligtvis kommer ske i USA är inte heller en resa något som funkar eftersom vi då redan är på en.
    Jag börjar därför nu få lite problem att hitta på något!
    Hjälp!

    Själv får jag en tatuering som representerar hans ägandeskap i bröllopspresent. För ja, som vi lever så äger han mig. Protestera bäst ni vill, men så är det. Han äger mig. Han bestämmer över mig. Han fattar alla viktiga beslut. Jag är hans egendom utan några rättigheter alls förutom den att lämna honom om jag så önskar.
    Det är inte en fråga om förtryck, religion eller kultur. Det är en fråga om personligt, aktivt, val från bådas sidor.

  • Svar på tråden Förslag på gåva till blivande maken efterlyses!
  • aurum

    Mikina: Det är han som sagt att han vill tatuera mig, inte något jag föreslagit själv. Han har helt enkelt bytt åsikt i frågan - vilket jag oxå skrev lite kort om tidigare i tråden när någon föreslog att ge HONOM en tatuering tillbaka.

    Jag vet hur hopplös han är när det kommer till bilder. Han är totalt yrkesskadad o även om han skulle uppskatta gesten skulle han inte uppskatta bilden i sig, vilket får det hela att kännas lite meningslöst.
    En man som spenderar 15-18 timmar per dygn med att granska och redigera foto och film blir per automatik "skadad" av det. Han uppskattar mobilbilder (porr) jag skickar tagna på mig själv, men det är för att han vet att det som porträtteras där är något han snart nog får lägga händerna på.
    Sådana bilder skulle jag inte kunna låta någon annan ta av mig. Det blir helt enkelt för utelämnande. Vi snackar inte lite snyggt maskerade nakenbilder utan detaljbilder på kroppsdelar jag inte vill ha någon annan i närheten av förutom möjligen min gynekolog eller läkare.

    Han skulle aldrig säga ett ont ord om något jag ger honom, det skulle inte falla honom in, men jag vill ge något som jag VET att han inte kommer tänka något om annat än hur fint och gulligt det var.

    Han säger själv att "I don't need any things, I'm already getting the perfect gift when I get to call you my wife"
    Det här handlar uteslutande om min vilja att ge den ultimata presenten.

  • lordoz

    Jag är, som jag skrev till dig, insatt i den sortens liv som ni lever. :)

    Personligen skulle jag ge Honom en stjärna! Det hade min M2b uppskattat i alla fall! :)

  • aurum

    lordoz: Ja, för tillfället lutar det åt att det bli det... i kombination med ett brev jag skriver själv Glad

  • lordoz

    Det låter verkligen som en perfekt present!!! :)

    Kommer nog satsa på detsamma när min M2b fyller 35 i vinter, för jag tror att vi kommer avstå från att ge varandra bröllopsgåva. :)

  • aurum

    Bröllopsgåvor mellan man och hustru är ju inget som egentligen behövs, men det är tradition där han är uppvuxen så det blir att vi gör så Glad

    Problemet med vad jag ska ge honom när han fyller 40 i sommar återstår dock hehe

  • brideo

    Har läst alla inlägg i tråden och kan villigt erkänna att jag inte begriper hur ett förhållande som du beskriver TS funkar i praktiken. Till exempel, hur fattar man egna beslut om presenter etc om någon annan har total bestämmande/äganderätt över en? Har du fått tillåtelse att köpa vissa typer av presenter i förväg? 

     

  • aurum
    brideo skrev 2012-03-19 20:14:27 följande:
    Har läst alla inlägg i tråden och kan villigt erkänna att jag inte begriper hur ett förhållande som du beskriver TS funkar i praktiken. Till exempel, hur fattar man egna beslut om presenter etc om någon annan har total bestämmande/äganderätt över en? Har du fått tillåtelse att köpa vissa typer av presenter i förväg? 

     
    Att ha bestämmanderätt handlar lika mycket om att besluta saker som att överlämna saker till den andre att besluta om. Att han har rätt att säga att jag inte får göra vad jag vill betyder inte att han gör det - om det inte finns en tanke bakom hans beslut.
    Enkelt förklarat ser vårt förhållande antagligen ut som de flesta andras, men det har vissa stora skillnader.
    Vi bråkar t.ex aldrig om något eftersom det inte finns någon anledning till det. Vill jag en sak och han en annan har jag redan i förväg gett honom rätten att bestämma hur det blir. Det kan handla om vart man åker på semester, vilket smör man ska ha hemma, när det är dags att äta osv osv osv.
    Dessutom har han inte någon skyldighet att hjälpa till med städning osv. Detta för att det är så vi vill ha det. Han gör det ofta ändå, men han måste inte. Där emot kan han säga till mig när som helst att jag ska gå o dammsuga/diska/tvätta/whatever.
    Det sista beror dock mycket på att han jobbar väldigt mycket medan jag inte jobbar alls för tillfället.
    Jag har mina pengar som han låter mig bestämma över själv, med dessa kan jag köpa presenter till honom om jag så önskar. Det handlar inte om att jag får "veckopeng" eller liknande utan jag har min inkomst som min och han har sin som sin. Det som ska betalas av båda delas efter hur vi ser det rimligt att dela det.

    I mångt och mycket har vi ett förhållande som alla andra. Vi diskuterar gemensamma beslut, vi väger in varandras åsikter i frågor osv. Det som skiljer oss från "alla andra" är att vi har en tydligt uttalad maktförskjutning där han är den dominante/ledande parten och att jag underkastat mig honom så totalt att jag gett över all rätt vad gäller beslut om min kropp till honom. Jag VET nämligen att han aldrig kommer missbruka det eller tvinga mig in i något jag inte vill eller är redo för. Jag har nämligen alltid alternativet att lämna honom kvar. Det är det enda jag inte kan avsäga mig, det enda han inte har någon som helst möjlighet att tycka till om.
    Eftersom han älskar mig och vill ha mig kvar så gör han inte något för att driva mig mot ett sådant beslut utan väger in och diskuterar med mig innan beslut som rör mig fattas.
  • brideo

    Tack för att du är så öppen och delar med dig! Jag har, som du förstår, en annan typ av förhållande och skulle bli galen av en sådan maktförskjutning för egen del. Jag är dock glad över höra hur det funkar för dig, även om jag fortfarande har lite svårt att greppa en sån överenskommelse som är så främmande för mig. Be that as it may, det är befriande med andra perspektiv på BT där det kan vara väl så likriktat ibland. Människor gör det som funkar för dem, vad det än må vara. Allt gott!  

  • lordoz

    Hej igen!

    Kom på en sak. Gillar din m2b t.ex. öl? När min sambo fyllde 30 år så fick han 30 olika sorters flaskor/burkar med Ale, den ölsorten som han gillar bäst! Tänkte om det kunde vara aktuellt med nåt liknande till din m2b i 40-års present. :)

  • aurum

    brideo: Jag är väl medveten om att den typ av förhållande vi har är väldigt ovanligt och ses som provocerande i mångas ögon, men det är precis som du säger. Det som funkar för en är inte nödvändigtvis vad som funkar för en annan.
    Själv klarar jag inte av förhållanden där allt ska vara jämnställd o jämnlikt hela tiden. Jag känner mig konstant ouppskattad, vilsen, oälskad och förvirrad i sådana relationer. Låter säkert skumt för många, men så är det.

    Jag är hans jämnlike, men vi har inte ett jämnställt förhållande. Förstår folk vad jag menar om jag skriver så?

    lordoz: tyvärr är han inte någon direkt stor fantast av öl eller något annat liknande. Det han dricker mest av är whiskey o rom... 40 flaskor av det blir på tok för dyrt att ge  Glad

  • Chicita
    aurum skrev 2012-03-19 22:04:42 följande:
    lordoz: tyvärr är han inte någon direkt stor fantast av öl eller något annat liknande. Det han dricker mest av är whiskey o rom... 40 flaskor av det blir på tok för dyrt att ge  Glad
    Du kanske ska börja leta efter en 40-årig whisky? Glad
    Vissa destillerier tillåter en att beställa med speciella etiketter också. Kan dock inga på rak arm...
    Men att få en fin whisky med hans namn på ettiketten skulle kanske kunna vara en trevlig 40-årspresent?  
  • aurum
    Chicita skrev 2012-03-19 22:09:34 följande:
    Du kanske ska börja leta efter en 40-årig whisky? Glad
    Vissa destillerier tillåter en att beställa med speciella etiketter också. Kan dock inga på rak arm...
    Men att få en fin whisky med hans namn på ettiketten skulle kanske kunna vara en trevlig 40-årspresent?  
    DET måste jag kolla upp! Tack Glad
  • Chicita
    aurum skrev 2012-03-19 22:24:59 följande:
    DET måste jag kolla upp! Tack Glad
    Så lite så Solig
    Hoppas du hittar något. Annars kanske det går att göra en egen etikett och sätta på flaskan om du inte hittar något
  • Chicita

    Googlade lite...
    Famouse Grouse har personliga ettiketter. Men jag skulle inte rekommendera den sorten till en whiskyälskare...

    Men här kommer lite andra länkar att börja kolla på. Har inte kollat dom så jag vet inte hur bra dom är dock

    http://www.whiskyforum.se/default.aspx?Do=ARTICLE_DISPLAY&ArticleID=31

    http://forum.whiskyforum.se/index.php?showtopic=7088

    40-årig whisky
    http://www.whiskyguiden.se/Speyside/glenfiddich.html

    http://www.whiskyinfo.se/2007/url-96 

  • filibustern
    aurum skrev 2012-03-19 15:17:29 följande:
    Jag är löjligt stolt över den gåva jag ska få så jag har inget alls att dölja, inte i mina ögon. Vi lever ett okonventionellt liv och det får många att reagera, men jag har valt att ändå vara öppen med det eftersom det är en så stor del av vårt förhållande och även vem jag är som person - till och med utan honom.
    :)) jag tycker att om man är lycklig med sitt val, så ska man vara stolt :) om jag får fråga, vad tyckte din familj/hans familj om ert förhållande? 
  • aurum
    filibustern skrev 2012-03-20 07:50:18 följande:
    :)) jag tycker att om man är lycklig med sitt val, så ska man vara stolt :) om jag får fråga, vad tyckte din familj/hans familj om ert förhållande? 
    Ingen av oss har särskilt mycket kontakt med våra familjer. Vi har båda förlorat dem som stod oss närmast och de som är kvar är mest bara "blodsfamilj", inte sådana vi egentligen pratar med eller så.
    För hans del tror jag inte hans far vet. Det är den ende familjemedlem han har kvar, men eftersom han inte växt upp med honom pratar de inte särskilt mycket.
    Min mor vet inte heller, eftersom vi inte pratar mer än någon gång varannan månad eller så. Jag ser ingen poäng i att "komma ut" till henne när det är någon jag träffar ungefär 2-8 timmar 2-4ggr om året.

    Min "valda familj" där emot, mina vänner, vet alla hur det ser ut och fungerar. De som inte accepterat har aldrig blivit nära utan försvunnit ut i perferin snabbt igen efter våra första möten.
    För honom är det likadant. Hans nära vänner vet, de flesta i alla fall.
    Det tenderar att bli så att de som väljs in i bekantskapskretsen nu mera är likasinnade. Han äger och driver sitt företag så han har inga kollegor direkt att umgås med o jag är öppen med att jag inte accepterar något annat än en öppensinnad arbetsplats där det inte är ett problem att vara HBTQ redan i mina ansökningar.
Svar på tråden Förslag på gåva till blivande maken efterlyses!