• Bröllop201206

    Något gammalt, lånat och blått?

    Halloj! Är det någon här inne som följer "traditionen" något gammalt, något nytt, något lånat och något blått? Och vad tänker ni ha i varje kategori? Något nytt: blir min brudklänning. Något gammalt: blir ett par örhängen jag haft länge. Något blått: vet jag inte än, kanske det blåa rosetten på den där grejen man har på låret( som jag inte hittar namnet på) Något lånat: vet jag inte alls vad man kan ha. Inte för att jag slaviskt tänker följa dessa "regler" eller vad man nu ska kalla det, utan jag tycker det är en kul grej.

  • Svar på tråden Något gammalt, lånat och blått?
  • SkövdeSophie

    Något gammalt: mormors pärlhalsband
    Något nytt: skorna
    Något lånat: vet ej ännu
    Något sytt: kläningen

  • metalwedding

    Något nytt: klänningen


    Nånting blått: stenar på halsbandet + strumpeband


    Nånting gammalt: min morfars omstöpta vigselring som jag fick när jag fyllde 20


    Nånting lånat: ett par örhängen

  • Augustiblomma

    Nytt är klänningen osv. Blått blir strumpebandet. Fått blir nagellacket som jag kommer ha på tånaglarna. Lånat kommer vara örhängena jag ska ha på mig. Ska försöka komma på något gammalt också.

  • Tokig

    Nytt - klänningen
    Gammalt - Spetsnäsduk som fyra generationer brudar på min blivandes sida haft på sin bröllopsdag
    Blått - en blå blomma i buketten
    Lånat - vet inte än...

  • Forumvärd

    Jag hade brudklänningen som nytt, blått strumpeband och blå hortensia i buketten, ett gammalt släkt halsband, och en lånad tiara.

  • Krystal

    "Blått" har jag, för jag har blåa detaljer i klänningen. "Nytt" får väl då vara skor och ring ( när klänningen redan är upptagen) "Lånat"...det har jag inget än, inte heller "Gammalt", men jag har till juni 2013 på mig att fixa något sådant...

  • Krystal

    En liten fundering bara...är det bara bruden som måste kränga på sig allt detta eller finns det liknande saker för brudgummen?

  • ElinFalk85

    Jag körde:
    Nytt: Klänningen (och underkjol, underkläder och skor)
    blått: En blå diamant i min ring
    gammalt och lånat: Ett halsband från min mammas mormor (eller om det var farmor?)

  • Augustiblomma

    Gammalt har jag fått in nu! Hittade ett "smycke" som ramlat av från en grej och detta sydde jag fast i strumpbandet. Blev jättefint och jag fick med "något gammalt" också :)

  • Juni 2012

    Nu är det olika vad som ingår i ramsan, något "fått" för att det ska rimma på "blått", men i engelskans original är det "new" som ska rimma på "blue", så där är inte "fått" med.

    Nytt: Underkjolen var ny (köpt på Lindex barnavdelning och sen kortad, det var svårt att hitta i rätt längd och storlek, usch vad jag letade). Trosorna var också nya.

    Gammalt: Skorna var gamla, tog ett par jag köpte förra sommaren. Vristlänken var gammal (sen 12årsåldern).

    Fått/lånat: Klänning då jag fick den av mamma som hade köpt den på Myrorna året innan trots att hon inte kunde ha den och jag var tvungen att sy in den för den var för stor. De kan ju sägas vara ett lån också...

    Blått: Hade knallblått lack på tånaglarna

  • Sebastiána

    Vi gifte oss enligt svensk sed så jag brydde mig inte om den där anglosaxiska seden "something old, something new, something borrowed, something blue". Men automatiskt fivk jag nog ihop alla ändå: kronan var både lånad och gammal och klänningen var ny och jag tror att jag hade någon liten blå detalj någonstans.

  • Naive

    Gammalt, lånat & blått: svärmors pärlhalsband, som har blåa stenar på låset.

    Nytt: klänningen, skorna, ringen... 

Svar på tråden Något gammalt, lånat och blått?