• LiteVilsen

    Skorna är för stora

    Jag beställde ett par skor från England och det visade sig att dem är för stora. Jag får in mitt pekfinger mellan hälen och skon, jag undrar tror ni man kan använda sig av ett s.k hälgrepp för att få skon att sitta bra?
    Eller är dessa hälgrepp för tunna?
    Jag vet inte ifall jag vågar skicka tillbaka dem och få en storlek mindre istället, vet inte hur mycket det skiljer sig i storlekarna.
    Har mailat dem och frågat hur många cm en storlek 39 motsvarar men fick inget svar på den frågan så vet inte hur jag ska göra =(

    Mvh

  • Svar på tråden Skorna är för stora
  • Dejli

    Det brukar hjälpa att lägga i inlägg under "trampdynan" också. Dels så fyller det upp lite på höjden så man inte kommer lika långt fram, och sen så glider inte foten fram heller. Men om du får in ett helt finger så är det nog på gränsen att det funkar det heller...

  • Chicita

    Jag tänkte på samma sak som Dejli nämligen. Men det funkar inte om man inte har främre delen någotsånär täckt.
    Om det är täckt över tårna också så kan du prova att lägga en bomullstuss eller liknande där.

    Eftersom du har ett band bak och alltså inte är helt beroende på att skon ska sitta fast på foten av sig själv så kanske det kan funka med att lägga ett inlägg under trampdynan och sen sätta ett hälgrepp bak.
    Prova utan att klistra fast hälgreppet 

  • Cakemaker

    Jag hade inte lika för stora skor men jag använde gummiilägg (sånt där mjukt som ska göra skorna skönare) och dubbla hälgrepp. Satte två ovanpå varandra och fixade till det som stack ovanför skon. Funkade bra för mig men då var dom bara knappt en cm för stora när man stod i dom. Du kan gå till en skoaffär med skon och be att få prova med sula och hälgrepp. Det gjorde jag och dom hjälpte jättegärna till! :)

  • LiteVilsen

    Ja jag ska undersöka detta i kväll..får hoppas på det bästa. Mina tår är täckta i dessa skor men foten kan inte kommer så mycket högre upp för då blir det lite trångt på höjden.
    Om det inte funkar med hälgrepp och kanske en sula så ska jag nog skicka tillbaka dem.

  • LiteVilsen

    Nej det står bara vilken strl som motsvara usa, england och eu..det står inte vilka cm det motsvarar.
    I sverige har jag strl 40 så tog ju det då men den var för stor..

  • knyttan

    Ett finger är ju nästan en cm, storlekar brukar väl oftast inte skilj asig mer än 0,5 cm, det ser inte mkt ut men gör jätteskillnad. Skicka tillbaka skorna o be om en mindre strl. 39 är en engelsk strl 6 och ska vara ca 25 cm. För att jämföra så är strl 40 ca 25,5 cm och strl 38 ca 24,5 cm.

Svar på tråden Skorna är för stora