• Tinzi

    Ska ni öppna presenter på Bröllopet?

    Hur gör ni?

    Vi har önskat oss både saker och presenkort/resepengar, vi har 5 alt. på vår önskelista, så kan bli lite blandat.
    Svårt att veta hur vi skall göra, kommer ta sådan tid att öppna för 93 gäster, men om vi bara öppnar paketen, då kanske de som gett kuvert känner sig åsidosatta?
    hmmm

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska ni öppna presenter på Bröllopet?
  • Tosan

    Våra systrar kommer att öppna våra presenter och anteckna vem som givit vad.

  • Cicci90

    Vi kommer inte öppna något.
    Har varit på ett bröllop där de öppnade runt femton presenter, tre hade ett likadant innehåll. Då var det bara pinsamt och tråkigt.
    Så nej, vi öppnar hemma i lugn och ro. :)

  • annapanna88

    Vi kommer göra som några nämt tidigare, ha presentöppningen dagen efter vid en brunch. De som vill komma då får det och dom som inte vill behöver inte :) Tänker också att det blir mer avslappnat, folk kan äta och behöver inte stå samlade runt oss om de inte vill!

  • jkbr

    Vi öppnade presenterna under festen, men det var för att det var några som ville se.
    Men det var inte så många som stog och såg på folk dansade och drack drinkar under tiden .
    Det var ju inte så hemskt många paket heller för vi önskade oss presentkort. 
    Men en  lång present öppning är partybroms :)

  • Pörcy

    Vi vill bara ha bidrag till bröllopsresa så vi kommer inte ens att ha presenter. När folk svarar på inbjudan kommer de få ett kontonummer där de kan sätta in valfritt bidrag om de vill. Den största presenten är att de kommer på vår dag!

  • malin martin

    vi hade tänkt öppna dagen efter under gemensam frukost med gästerna men fick inte ha kvar packeten i lokalen då restaurangen inte ville ansvara för det. Så några vänner bar över allt till våran bröllopssvit så när vi vaknade dagen efter satt vi i sängen och öppnade alla packet...väldigt avslappnat och bra då gästerna inte behövde kände sig tvungna att sitta och titta på. Vi kunde i lugn och ro sedan skriva en lista på vad vi fått från alla.

  • Tinzi
    malin martin skrev 2012-03-04 20:37:59 följande:
    vi hade tänkt öppna dagen efter under gemensam frukost med gästerna men fick inte ha kvar packeten i lokalen då restaurangen inte ville ansvara för det. Så några vänner bar över allt till våran bröllopssvit så när vi vaknade dagen efter satt vi i sängen och öppnade alla packet...väldigt avslappnat och bra då gästerna inte behövde kände sig tvungna att sitta och titta på. Vi kunde i lugn och ro sedan skriva en lista på vad vi fått från alla.
    Låter bra!

    Vi tänkte ta med kuverten (gästerna har en fågelbur att lägga dem i) och ev., presenter i taxin, tror inte det blir så mkt paket då vi önskat oss presentkort/pengar till resa, men låter mysigt att sitta & öppna på hotellrummet :)

    Rena rama julafton ggr 20 :)
  • Daludd

    Inte alls, tycker det känns jättekonstigt att öppna presenter och jämföra vem som gav vad och när man är så många är det dessutom rakt av tråkigt för gästerna.

  • Insanire

    Nej, vi kommer inte öppna något alls.
    Vi var på en 30-års fest i somras där dom öppnade alla paket inför gästerna, ett i taget och berättade i microfonen vad dom hade fått och av vem.
    Det var skittråkigt för oss gäster och det tog en evighet.
    då var vi dessutom färre där än vad vi kommer ha på vårt bröllop.

  • Happy Bride

    Vi har funderat på detta vi oxå. Öpnna på bröllopet eller inte. Tycker som det flesta här att det är lite av en festdödare kanske. Men jag vet att det är en del av våra gäster som vill verkligen se när vi öppnar. Har varit på ett bröllop där det tog 2 timmar att öppna paket. De va såååå tråkigt!!

    Ni som ej ska ha paketöppning på bröllopet, kommer ni skriva något om det i inbjudan?

  • Aniara4

    Jag ville verkligen, verkligen inte ha presentöppnng på vårt bröllop, jag tycker det är aptråkigt och som Daludd är inne på kan det lätt kännas som en tävling vem som gav den finaste presenten. Men jag blev övertalad (dock inte övertygad!) av flera personer och gick mycket motvilligt med på det. Vi fick dessutom antydningar om att det var många som hade gått ihop om större presenter, så det skulle inte vara så många paket att öppna. Vi hade pratat mycket om det innan, och när det blev bestämt att vi ändå skulle göra så underströk jag för mannen att vi skulle anstränga oss att vara supereffektiva och riva av öppningen så fort som var möjligt ur artighetssynpunkt - man kan ju inte bara slita upp alla presenter utan av artighet mot mottagaren bör man väl stanna till något ögonblick och säga "åh, så fin".

    Dessvärre var min man inte alls lika fokuserad efter allt vin till middagen, och jag fick slita en hel del för att få upp honom till presentbordet (han satt och surrade med några gäster), och sen lallade han runt och fattade inte alls att vi redan låg långt efter tidsplanen och gästerna blev uttråkade av den långdragna presentöppningen, medan jag var farligt nära att bli bridezilla av stressen att försöka avverka mitt hatmoment alldeles för sent när ingen annan verkade intresserad av att hjälpa till. Skrikandes

    Jag önskar faktiskt att jag hade stått på mig och struntat i att den äldre generationen skulle bli så förfärligt besviken om de inte fick titta på när vi öppnade presenterna. Faktum är att jag försökte genomdriva att vi skulle ha presentöppning och lunch för eventuellt intresserade nästa dag, men det skulle ju inte heller gå för då skulle gästerna inte vara kvar i stan trodde mamma.

    Men jag kan väl säga så här, att min uppfattning att presentöppning är något man bör undvika om man kan inte direkt har ändrats efter att ha mer eller mindre tvingats att genomföra det själv. Det var inte särskilt kul.

  • Pyttsan

    I själva inbjudan skriver vi inget, men vi gör ett följebrev där vi tipsar om boende, resvägar och samtidigt bjuder in till brunsch dagen efter. Där kommer vi att nämna att vi öppnar ev presenter då. 

    Håller med många andra, att ha presentöppning som programpunkt är trist och då blir det plötsligt fokus på presenter, det vill inte jag ha! Presenter är oviktigt, vi blir gifta och det firar vi med kalas!

    Bättre alternativ är: att brudparet öppnar presenterna under dansen eller minglet, då får de som vill titta, de andra kan mingla. Eller att värdparet/toastmastar eller någon annan öppnar presenterna. För vissa är det viktigt att få se vad brudparet fått. Då kan de gå och tryna på bordet.

    Viktigt är i varje fall att någon ansvarar för att tejpa fast kort i rätt paket/gåva eller på annat sätt märka paketen så att man vet vad man fått av vem så man kan tacka! Och att någon ansvarar för att ta med gåvorna från festplatsen, vilket inte alltid är så enkelt som det låter. Alla presenter låter sig inte knölas in i en taxi hur som helst.. 

Svar på tråden Ska ni öppna presenter på Bröllopet?