• tesso77

    Present till gästerna,vad? Bombadera med förslag!!

    Har hittat superfina presentaskar och vill gärna ge våra gäster en liten present....men VAD?  Några förslag??

  • Svar på tråden Present till gästerna,vad? Bombadera med förslag!!
  • Emma84
    tesso77 skrev 2012-02-12 22:38:48 följande:


    Söta va?!
    Dom ska vi oxå ha! :)
    Jag hade tänkt lägga i lite olika godisar bara.
  • tesso77
    Emma84 skrev 2012-02-12 22:56:15 följande:
    Dom ska vi oxå ha! :)
    Jag hade tänkt lägga i lite olika godisar bara.
    Ja dom är sååå fina Glad Jag vill göra nåt annat än godis tror jag, vi ska ha godisbuffe på kvällen så det blir lite "kaka på kaka" med gotte där i med.
    Fick en dock blixtide inatt när jag inte kunde sova...ska prova att göra egen tvål med antingen en bild i på gästen eller välja ut 2 bilder på oss och lägga i tvålen. Måste testa och se om det går att göra. Tror att det hade varit riktigt uppskattat Skrattande Så det får bli en tur till Panduro idag.....

    Mer ideer tas tacksamt emot!!
  • emelie och Jonas

    Jag funderar på samma sak...köpte små fina påsar att lägga små godisar i..
    Men nu ska vi också ha godisbuffe så då känns det ju som sagt lite kaka på kaka...
    men det får ju inte plats så jättestora saker i påsarna, å personligen tycker jag att tex tvål å sånt inte känns så roligt :/
    funderade på att göra fina servettringar ist, men då kommer ju inte påsarna till användning.
    Och är det någon som kommer själv, vad ska man med EN servettring till..

    Sen får det ju inte bli för dyrt heller, max 3 kr styck typ..annars blir det ju massor med pengar ..:/

    Svårt det där..kanske inte ska ge något alls..?

  • tesso77
    emelie och Jonas skrev 2012-02-13 09:31:52 följande:
    Jag funderar på samma sak...köpte små fina påsar att lägga små godisar i..
    Men nu ska vi också ha godisbuffe så då känns det ju som sagt lite kaka på kaka...
    men det får ju inte plats så jättestora saker i påsarna, å personligen tycker jag att tex tvål å sånt inte känns så roligt :/
    funderade på att göra fina servettringar ist, men då kommer ju inte påsarna till användning.
    Och är det någon som kommer själv, vad ska man med EN servettring till..

    Sen får det ju inte bli för dyrt heller, max 3 kr styck typ..annars blir det ju massor med pengar ..:/

    Svårt det där..kanske inte ska ge något alls..?
    Nåt ska vi nog ge, ska prova göra en tvål och se hur det blir. Annars får man tänka om Glad 
  • Jersey

    Jag ska gjuta hjärtan och små blommor i betong och ha som bordsdekoration och som placeringkort. Dessa får gästerna gärna ta med hem sen.

  • chrpe

    När jag varit på bröllop blir alla gåvor glömda typiskt nog men även förståeligt. Jag tycker att om man bjuder på allt dvs fördrink, snittar, tre rätters, tårta, nattamat, fritt med öl, vin, cider, läsk, avec och drinkar i baren så känns en gåva på det lite löjligt. Men jag har ju även jag funderat på present. Det jag tänkt på är ett visst belopp till tex några djur, rissäckar etc, gästen får ett kort att man skänkt detta. Jag har även tänkt göra lyckokakor där man skriver ett vackert ordspråk, en påse med frön de kan odla, en liten planta, hittade kryddpåsar för 10 kr som hette änglapuss. Men vi får se, det kanske inte blir något alls. Ett personligt brev till varje gäst tror jag betyder mer än några godisar. Man är så mätt ändå och ingen äter godiset enligt min kännedom.

  • MissBroccoli

    Jag har funderat på att ge en liten gåva. men vet inte riktigt vad och om det blir så.. Jag har funderat på tvål. det är lite roligt och lätta att göra många av å man kan ju dekorerar med så mycket och blanda en egen doft om man vill.


    Annars har jag nog tänkt att göra marmelad och baka knäcke bröd. Kan bli fint men en burk marmelad och en eller 2 sortes knäckebröd i celofanpåse. Och man kan jöra det några veckor innan.


    I julas gorde jag chokladhjärtan att smälta i varm mjölk så det blir lyxig varmchoklad. Tog mörkblockchoklad smälte och blandade i kryddor tex chili, ingefära, kardemumma, kanel och en nypa salt (inte alla smaker i samma). I några hackade/hyvlade jag vitchoklad i botten på formen så det blev mönster. använde sen ikeas hjärtan isform och fyllde upp med den smälta chokladen. ställ det kallt och sen är det bara att trycka ut bitarna. Gjorde även lite större i siliconmuffinsformar med mini marsmallows eller mini mn´m. Väldigt enkelt att göra å de var uppskattade av de som fick dem i julas! Kan vara bra att skriva en liten lapp om vad det är å hur man gör så de inte tror det är praliner...

  • emelie och Jonas
    chrpe skrev 2012-02-13 21:56:18 följande:
    När jag varit på bröllop blir alla gåvor glömda typiskt nog men även förståeligt. Jag tycker att om man bjuder på allt dvs fördrink, snittar, tre rätters, tårta, nattamat, fritt med öl, vin, cider, läsk, avec och drinkar i baren så känns en gåva på det lite löjligt. Men jag har ju även jag funderat på present. Det jag tänkt på är ett visst belopp till tex några djur, rissäckar etc, gästen får ett kort att man skänkt detta. Jag har även tänkt göra lyckokakor där man skriver ett vackert ordspråk, en påse med frön de kan odla, en liten planta, hittade kryddpåsar för 10 kr som hette änglapuss. Men vi får se, det kanske inte blir något alls. Ett personligt brev till varje gäst tror jag betyder mer än några godisar. Man är så mätt ändå och ingen äter godiset enligt min kännedom.
    Jag har också funderat lite på att alla ska få varsin lyckokaka, med en fin text i :)
    Verkade ju lätt att göra skälva smeten, men bökigt att grädda (två i taget, blir många gräddningar)) samt svårt att böja/vika till dom rätt...sen håller dom en vecka så de måste ju göras ca 4 dagar innan tidigast...jag blir stressad bara av att tänka på att göra dom då? :)

    Någon med erfarenhet av detta?

    Funderade på om man kunde köpa färdiga, men får väl isf bli på någon asiatisk butik eller restaurang...fast då står säkert texten på engelska å så kryptiskt så man inte förstår...hade ju vart roligast at få skriva små lappar själv..:)
Svar på tråden Present till gästerna,vad? Bombadera med förslag!!