• Miss L

    Äntligen förlovad, men kan inte berätta för någon än!

    Nu har vi äntligen förlovat oss, åh vad underbart det känns och det är något vi båda velat länge! Har dock inte gjort slag i saken förrän nu. Min kille friade helt enkelt hemma, i vardagskläder och utan vare sig rosor eller ring, men vi är världens lyckligaste. Har valt ut ringar tillsammans, efter själva frieriet, och de kommer i slutet av nästa vecka.Glad


     


    Jag har bubblat av glädje och iver att få berätta för folk om vad som har hänt, om vårt stora steg i livet, men det känns som att det blir roligast/bäst att göra det först när vi fått ringarna. Dessutom bor vi en bit från respektive föräldrar så jag funderar på om jag ska berätta (för mina) via sms först eller om vi ska vänta tills vi hälsar på om två veckor. Känns bara så konstigt att dra ut på det, eller vad tycker ni? Jag kan ju knappt bärga mig. Och att berätta för kompisar och kolleger som man träffar innan man träffar föräldrarna, det blir också lite konstigt... omvänd ordning liksom. Inte för att ens föräldrar alltid ska vara först att få veta allt, men det här är ju en ganska stor familjegrej. Men samtidigt känns det trevligast att kunna berätta det face to face.


     


    Oroar mig också för ett av mina syskon som precis gjort slut med sin sambo sedan flera år. Tänk om de tar illa vid sig? Jag vill bara få ut nyheten känner jag, men frågan är vad som är smidigast. Har ni berättat för folk först när ni träffat dem, eller även använt er av sms, telefon och facebook? Vem tycker ni man ska släppa nyheten för först? Bara nyfiken på tips.Glad

  • Svar på tråden Äntligen förlovad, men kan inte berätta för någon än!
  • Ankis88

    Grattis

    Vi bytte status på facebook när ringarna kom, men vi berättade för våra familjer och kompisar innan dess när vi träffade dem. 

  • 101112

    Vi förlovade oss på förmiddagen satte på oss ringarna men när vi var nästan hemma tog vi av dem igen så ingen skulle veta vi skulle ha födelsedagsfest på kvällen och när det var dags att sjunga och hurra för mig sa min m2b att jag vill att min fästmö ställer sig upp alla blev klart förvånade eftersom de inte hade sett någon ring på nån av oss men flera hade funderat på om det var något sådant i görningenGlad

    så vi lurade dem allaFlört

  • Niini

    Vi berättade för föräldrarna inna vi förlovade oss, unga som vi var :) Vänner o bekanta fick veta genom annonsen i tidningen dagen efter. Facebook fanns ju inte på den tiden Drömmer


  • Darling Daisy

    Om du tror att era föräldrar blir ledsna över att inte få veta "först" så tycker jag att ni ska berätta för dem innan ni byter status på FB eller något liknande. Kanske ta ett litet foto på era händer med ringarna och skicka som brev/vykort? 

    Vi bytte ringar på kvällen. Berättade för min mamma när vi träffade henne dagen efter (jag viftade med handen och sa "titta vad jag har!" ), våra kompisar/arbetskamrater fick reda på det när de fick syn på ringarna (det tog varierande lång tid!). Hans föräldrar, som bor 30 mil bort, fick veta det några veckor senare när de kom på besök och fick syn på hans ring. Vi berättade alltså vid olika tillfällen och gjorde ingen större affär av förlovningen, det passade oss bra.  

  • SaraJoakim

    För mig är det väl inte så stennoga vem som får veta först, även om familjen är superviktig, har man också andra nära o kära som är viktiga med ;) Sånt känner man från person till person! :) Men jag skulle aldrig använda sms/FB för att berätta för familjen!! Eventuellt telefon eller skype. 
    Grattis och lycka till! :D 

  • Brunetten

    Jag är i precis samma situation som dig Miss L. Vi förlovade oss 21/1 och först idag hade vi bestämt oss för vilka ringa vi vill ha och beställde dem inne i en butik (kändes enklast så även om det kanske blev något dyrare än om vi beställt på nätet). Ringarna kommer senast nu på fredag!!! Jag längtar så jag nästan spricker efter att få sätta på mig ringen och äntligen få berätta för familj och vänner!!!


    Jag bor 25 mil från min mamma och flera nära vänner men som tur är ska jag ändå åka dit dagen efter så jag kan få visa upp min ring för mamma och övriga... Mina övriga vänner kommer nog få veta vid lite olika tillfällen tror jag.. När jag träffar dem.. Kanske att jag skickar mms till någon vän som bor för långt bort och som jag inte kommer träffa på länge. Kollegorna på jobbet kommer ju se det lite vartefter...
    Dock vet jag inte när och hur jag ska berätta för pappa (som bor ännu längre bort än mamma). Vill ju inte att han ska få veta det tex 1 månad efter mamma.... så jag får nog ringa och berätta... eller eventuellt skicka mms först och då ringer han väl troligtvis upp ;)


    Vi tänkte vänta med att ändra statusen på Facebook tills om några veckor när de flesta redan vet! Så det blir ytliga vänner antar jag som får reda på det därifrån.


    Jag tror förresten bara att ditt syskon kommer att bli glad för er skull!!! Ska ni göra något speciellt när ni sätter på er ringarna? Vi hade inte räknat med att få våra så snabbt (men är väldigt glada att det blev så) så vi går nog bara och hämtar dem efter jobbet och går ut och äter på en mysig restaurang tror jag....

  • Miss L
    Brunetten skrev 2012-02-05 02:24:33 följande:

    Jag är i precis samma situation som dig Miss L. Vi förlovade oss 21/1 och först idag hade vi bestämt oss för vilka ringa vi vill ha och beställde dem inne i en butik (kändes enklast så även om det kanske blev något dyrare än om vi beställt på nätet). Ringarna kommer senast nu på fredag!!! Jag längtar så jag nästan spricker efter att få sätta på mig ringen och äntligen få berätta för familj och vänner!!!


    Jag bor 25 mil från min mamma och flera nära vänner men som tur är ska jag ändå åka dit dagen efter så jag kan få visa upp min ring för mamma och övriga... Mina övriga vänner kommer nog få veta vid lite olika tillfällen tror jag.. När jag träffar dem.. Kanske att jag skickar mms till någon vän som bor för långt bort och som jag inte kommer träffa på länge. Kollegorna på jobbet kommer ju se det lite vartefter...
    Dock vet jag inte när och hur jag ska berätta för pappa (som bor ännu längre bort än mamma). Vill ju inte att han ska få veta det tex 1 månad efter mamma.... så jag får nog ringa och berätta... eller eventuellt skicka mms först och då ringer han väl troligtvis upp ;)


    Vi tänkte vänta med att ändra statusen på Facebook tills om några veckor när de flesta redan vet! Så det blir ytliga vänner antar jag som får reda på det därifrån.


    Jag tror förresten bara att ditt syskon kommer att bli glad för er skull!!! Ska ni göra något speciellt när ni sätter på er ringarna? Vi hade inte räknat med att få våra så snabbt (men är väldigt glada att det blev så) så vi går nog bara och hämtar dem efter jobbet och går ut och äter på en mysig restaurang tror jag....


    Åh vad kul att du är i samma situation, och GRATTIS! Glad Vi valde ut ringarna lite snabbare än vad ni gjorde, och bör också få dem senast på fredag. Vi vet inte än hur vi ska göra när vi tar på oss dem, men jag tror att vi gör det ganska enkelt. Beroende på vilken dag vi hämtar ut dem kanske vi köper med oss lite gott/lyxigt dricka hem (han gillar inte vin, men jag tar mig gärna ett glas mousserande för en gångs skull, och han får skåla i något annat), men annars tror jag nog inte vi gör något större av det hela. Vi gick ut och åt direkt efter att vi valt ut ringarna (när vi ändå var i spenderartagen!). Köpte dem också i en butik, kändes mysigast och även tryggast att göra på det sättet.


     


    Skönt att du kan berätta för din mamma redan dagen efter! För oss blir det kanske någon vecka efteråt. Som andra har skrivit i tråden, så skulle jag nog inte berätta för familj och nära vänner genom FB eller sms - känns trevligare att göra det när man ses! Hoppas att ni får det mysigt när ni tar på er ringarna, och att veckan går fort så att vi snart kan få hämta ut dem.Glad

  • Miss M

    När vi bestämt oss för att förlova oss (jag tog upp det) tittade vi gemensamt på ringar. Sedan räknar vi vår förlovningsdag som den då vi bytte ringar, för då hade vi planerat lite mysiga saker, jag skrev ett brev/en dikt och min sambo gick faktiskt ner på knä och friade trots att vi bestämt gemensamt. Glad

    Vi var då i min gamla hemstad, hos mina föräldrar, så till dem sa jag bara "vet ni vad vi mer har gjort?!" när vi pratade om vår picnic, och visade ringarna. Sambon skickade ut mms till familj och närmsta släktingar med en bild på våra händer och text i stil med  "Gissa vad vi gjort på vår 5-årsdag..." Farmor och mormor fick nyheten när vi hälsade på dem och alla andra såg på Facebook, vi la ut en bild och bytte relationsstatus.

  • Brunetten
    Miss L skrev 2012-02-05 10:25:00 följande:

    Åh vad kul att du är i samma situation, och GRATTIS! Glad Vi valde ut ringarna lite snabbare än vad ni gjorde, och bör också få dem senast på fredag. Vi vet inte än hur vi ska göra när vi tar på oss dem, men jag tror att vi gör det ganska enkelt. Beroende på vilken dag vi hämtar ut dem kanske vi köper med oss lite gott/lyxigt dricka hem (han gillar inte vin, men jag tar mig gärna ett glas mousserande för en gångs skull, och han får skåla i något annat), men annars tror jag nog inte vi gör något större av det hela. Vi gick ut och åt direkt efter att vi valt ut ringarna (när vi ändå var i spenderartagen!). Köpte dem också i en butik, kändes mysigast och även tryggast att göra på det sättet.


     


    Skönt att du kan berätta för din mamma redan dagen efter! För oss blir det kanske någon vecka efteråt. Som andra har skrivit i tråden, så skulle jag nog inte berätta för familj och nära vänner genom FB eller sms - känns trevligare att göra det när man ses! Hoppas att ni får det mysigt när ni tar på er ringarna, och att veckan går fort så att vi snart kan få hämta ut dem.Glad


    Hoppas verkligen dagarna går snabbt nu... Har varit väldigt svårt att inte berätta något (speciellt för mamma som frågade en del om det vi gjorde på vår 2-årsdag då vi var på SPA och restaurang osv...).
    Hoppas ni också får det mysigt när ni tar på er ringarna - och GRATTIS! Glad
  • Miss L

    Brunetten: Gick allt bra? Glad


     


    Vi fick vänta lite längre på att ta på oss ringarna, eftersom min ring var för liten när de väl kom. Jag var nog för okunnig och nervös när jag provade ut min storlek i butiken, så det blev alldeles för litet insåg jag när den riktiga ringen skulle på. Gick tillbaka dagen efter och bad att få göra den större, vilket såklart inte var gratis... Men det var väl värt att vänta på och den färdiga ringen anlände nu i tisdags, på alla hjärtans dag.Glad Så det var bara att knata dit efter jobbet, hämta en flaska mousserande på systembolaget och gå hem och mysa med fästmannen.{#emotions_dlg.flower} Familjen är nu underrättad, och kompisar och arbetskamrater får veta allt eftersom!

  • bubblan85

    Åh, jag är också i en svår situation. Vi förlovade oss idag, men vi har "provisoriska ringar" som ska bytas mot riktiga när vi sett ut dem. Däremot bor min mor (och resten av min släkt) 90 mil från oss och vi har inga planer på att åka och hälsa eller att dem ska komma hit. Vet inte alls hur jag ska göra...Känns konstigt att bara ringa, men samtidigt känns det som enda vägen....

  • Miss L

    Bubblan85: Jag förstår hur du känner/kände! För min del berättade jag ändå via telefon för vissa i familjen och det går bra det också. Förr eller senare kommer ni ju ändå ses och kan visa era riktiga ringar då!

  • Krila

    Första gången jag förlovade mig (19 år) ringde/smsade jag till familjemedlemmarna och närmsta vännerna. Vi gifte oss ett par år senare.

    Den här gången känns det inte lika stort på något sett. Fast det såklart är det för mig=) Så vi bytte bara status på FB när jag hade friat;)

  • Frida87

    Vi förlovade oss i Prag och efter att min fästman hade friat (jag visst nämligen inget alls) så skickade vi ett sms till alla våra nära vänner och till våra familjer. Därefter lade vi upp bilder m.m. på FB när vi kom tillbaka till hotellet.

    Mina föräldrar och min bror visste dock redan om det eftersom min fästman hade frågat om lov och ville att de skulle godkänna datumet för frieriet eftersom det sammanföll med min lillebrors födelsedag. 

    Jag tycker att ni skall berätta för familj så snart som möjligt! Det är ju bara en glad nyhet för alla. 

Svar på tråden Äntligen förlovad, men kan inte berätta för någon än!