• ChristianBorjesson

    Ska fria med ring

    Hej!
    Jag ska fria till min käresta i Rio i april, och har på förhand köpt ring. Jag har sparat i snart ett år eftersom jag vill ge henne en vacker och dyrbar ring. Tanken var inte att det skulle vara den perfekta ringen, men den perfekta diamanten, och att hon kan flytta diamanten till en annan ring (exempelvis designa egen) om modellen inte passar. Det är såklart omöjligt för mig att på förhand veta vad hon gillar, även om hennes andra smycken ger ledtrådar. Har frågat henne lite försiktigt utan att avslöja om hon föredrar princess-slipade framför brilliant-slipade diamanter, men hon verkar vara lika förlorad i djungeln som jag när det gäller detta. Har köpt denna med färg D klarhet SI på 1.43 carat:




    Och så läser jag här att man väljer ut ringar tillsammans. Personligen vill jag bara ha en enkel ring i vitt guld utan diamanter eller mönster - klassisk mansring med andra ord. Blir lite nervös över att det här med överraskning var en dålig idé. Vad tycker ni?

    För den intresserade är endast diamanten värd ca 90 000, men köpte till grossistpris hela ringen för ca 20 000.


     
  • Svar på tråden Ska fria med ring
  • MalinLarsson

    Utan att känna din blivande fästmö så tror jag att hon blir väldigt glad för ringen. Vilken tjej skulle inte bli det liksom? Tror även att hon uppskattar att du köpt en ring, speciellt eftersom du verkar ha luskat i vad hon gillar och inte gillar och inte bara köpt vad som helst.
    Kör på!

    Skulle hon verkligen hata ringen  (varför hon nu skulle göra det?!) så verkar du ju ha fått den till ett otroligt bra pris så värdet finns ju kvar.

  • bridetobe2013

    Jag skulle ha kunnat tänka mig nästan vilken ring som helst om min m2b hade fria med en ring. Efter 12 år tillsammans har jag friat och är även den som undrar vad han vill ha och vad jag kan ha.... Han är noll intresserad. Hade blivit överlycklig om min sambo kommit med en sådan ring (även om jag helst inte vill ha en stor diamant utan mindre nersänkt i ringen. Men som sagt. Om min sambo kom med en sådan ring hade jag älskat den i vilket fall. För att han har lagt energi på att finna en ring till mig.


    Låter jätte bra tycker jag..


    1/6 2012
  • Jonastw

     vad är det för certifikat på diamanten? lite nyfiken bara :)

  • Brud I Framtiden

    Tror som de tidigare skrivit att du inte bör oroa dig!:) Jag själv hade blivit helt överlycklig om min blivande hade friat med en ring. Enda chansen till att hon INTE skulle tycka om den är väl om hon är väldigt "pryd" av sig och har en egen stil på sina smycken osv. Det är otroligt svårt att veta i förväg hur en ring passar på sitt finger, vissa gillar stora diamanter medan andra kan känna att de inte alls skulle känna sig bekväma med en sådan ring. En annan sak som jag personligen skulle kunna ta illa vid mig var om min kille skulle fria till mig med en "silverfärgad" ring, då han borde veta att jag bara använder smycken i "guldfärgat". Men om man var tillsammans med någon som aldrig har smycken eller som varierar mellan båda färgerna så spelar det ju självklart ingen roll. :)

  • SaraJoakim

    För mig skulle det vara en av världens mest sagolika överraskningar! Go for it! 

  • knyttan

    Det är ju en väldigt klassisk och vacker ring så jag har svårt att se att hon inte skulle kunna gilla den, om det nu inte vore så att hon har en väldigt speciell och individuell smak vad gäller kläder och smycken - och i så fall så skulle du säkert redan veta om det!
    Att man "ska" välja ut ringar tillsammans är absolut inget måste, men ganska vanligt eftersom de flesta män inte är så försigkomna av sig som du att de försöker klura ut vad hon kan tänkas gilla på egen hand. Nu kan ni ju istället köra på den amerikanska varianten att hon får en förlovningsring och så kan ni gemensamt hitta vigselringar till er båda som passar till den. Det finns ju tusen olika varianter, jag och min pojkvän valde tillsammans ut förlovningsringar, men nu när vi ska gifta oss så designar vi egna vigselringar åt oss båda, + en ny "förlovningsring" till mig eftersom vi har råd med det nu, men inte hade pengar till att få det vi ville när vi förlovade oss.
       Så go for it, din flickvän kommer säkert bli värdens lyckligaste över frieriet oavsett hur ringen ser ut, och som du säger, skulle den sen inte vara 100% så har hon ju en ordentlig sten att kunna sätta i en annan infattning hon gillar bättre.

  • ChristianBorjesson

    All right! Idag fick jag äntligen ringen, händerna skakade när jag öppnade paketet. Stenen är verkligen jättefin. Stor, vit, glittrar som bara den :)

    Som några här påpekat är det en fråga om smak gällande färg, form och typ av ring. Min käresta vill om jag känner henne rätt ha en stor diamant, hon har bara silver eller vitt guld, och gillar en lite mer modern form på smycken. Elegant, men med lite modern touch. När jag väl fick ringen var nog inte själva formen på ringen helt i hennes smak. Den var nästan lite vass i kanterna... Kändes inte som ett jättebra hantverk från tillverkarens sida.

    Eftersom jag vill att allt ska vara perfekt har jag efter mycket runtletande hittat denna design som jag tror passar perfekt (fast i vitt guld) med tanke på hennes smak om man ser till vad som finns i skrinet (läses total röra ihoptrasslat i en byrålåda. Brukar reda ut det i smyg). Tänkte ta bilder till guldsmed och tillverka en egen. Någon som vet vad detta kan kosta måntro? Jag har ju iaf en del av guldet. Någon som har erfarenhet av vad arbetet brukar kosta? Tips på bra smeder i Lund/Malmö eller Stockholm?

     



    Tack för alla svar!

    Till Jonastw: har inte fått certifikatet ännu, det skickades i separat försändelse utifall tullen skulle lägga vantarna på paketet... Det här var den finaste "USB-sladd" jag fått på posten :)

    MVH Christian 
Svar på tråden Ska fria med ring