• Dreaming

    Vigseln viktigare än festen?

    Jag undrar om det är någon mer än mig som tycker att vigseln är viktigare än festen! Det är i kyrkan jag kommer lägga mest pengar på dekorationer och uppträdande. Till "festen" kommer vi bjuda på champagne och snittar samt tårta och kaffe! :)

    Hoppas inte man är själv om detta!

  • Svar på tråden Vigseln viktigare än festen?
  • Soldemor

    För mig är självklart vigseln det viktigaste, det är ju den som är ingången i äktenskapet! Har man vigsel för att ha en anledning att ha fest, kanske man skall fundera en gång till vad man är på väg att gå in i.

  • Dreaming
    Soldemor skrev 2012-01-26 10:19:08 följande:
    För mig är självklart vigseln det viktigaste, det är ju den som är ingången i äktenskapet! Har man vigsel för att ha en anledning att ha fest, kanske man skall fundera en gång till vad man är på väg att gå in i.
    Precis min åsikt! :) Skönt att det finns fler!
  • Chicita

    Måste bara fråga - har du kollat med kyrkan att det är ok att du dekorerar där?
    Ibland finns inte tid att plocka undan emellan vigslarna, för dom har oftast flera vigslar på rad. Och om det då är dekorerat efter någons smak så kan det förstöra för övriga brudpar...

    Annars tycker väl jag att man får lägga pengarna på vad man vill.
    Vissa lägger en förmögenhet på dekorationer och sånt, andra på maten, några på lokalen, bandet, klänningen, ringarna osv...
    Vad man prioriterar är ju upp till en själv. Och det är ju lite därför som varje bröllop blir unikt Glad

  • Dreaming
    Chicita skrev 2012-01-26 12:12:37 följande:
    Måste bara fråga - har du kollat med kyrkan att det är ok att du dekorerar där?
    Ibland finns inte tid att plocka undan emellan vigslarna, för dom har oftast flera vigslar på rad. Och om det då är dekorerat efter någons smak så kan det förstöra för övriga brudpar...

    Annars tycker väl jag att man får lägga pengarna på vad man vill.
    Vissa lägger en förmögenhet på dekorationer och sånt, andra på maten, några på lokalen, bandet, klänningen, ringarna osv...
    Vad man prioriterar är ju upp till en själv. Och det är ju lite därför som varje bröllop blir unikt Glad
    Visst är det upp till var och en vart man vill lägga sina pengar på! :)
    Det här med att dekorera kyrkan blir inga problem för oss då det är en mycket liten kyrka och det kommer inte vara några andra brudpar den lördagen, kanske inte på hela året! :P
  • Chicita
    Dreaming skrev 2012-01-26 12:18:52 följande:
    Visst är det upp till var och en vart man vill lägga sina pengar på! :)
    Det här med att dekorera kyrkan blir inga problem för oss då det är en mycket liten kyrka och det kommer inte vara några andra brudpar den lördagen, kanske inte på hela året! :P
    Då är det ju inga problem...

    Det är så många brudar här nämligen som pratar om att dekorera kyrkan, men som inte tänkt på att dom inte är ensamma den dagen... Så det blir besvikelser när prästen och kyrkvaktmästaren säger nej sen.
    Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite Flört

    Själv tycker jag att kyrkorna är så vackra i sig att jag inte skulle vilja dekorera massor där
  • Bride2Be13

    Jag håller med helt! Det är ju vigseln som är "själva grejen". Nu har vi en fin kyrka (gratis så klart) men som vi inte får dekorera. Vi känner folk som vi vill ska sjunga, också det gratis, så det är bara ringar och kläder som kostar för oss där. Min syster är florist så blommorna blir också väldigt billiga:) Men sen vill vi ju såklart fira med våra vänner och släkt och det känns oundvikligt att det blir mer planering kring det. Det är ändå en hel del folk och även om det troligtvis bara blir en enklare tillställning så är det där den mesta planeringen och pengarna går åt, dock inte sagt att det är viktigare eller själva höjdpunkten, även om jag ser fram emot att umgås med gästerna och inte bara bli utstirrad av dom:)

  • Dreaming
    Chicita skrev 2012-01-26 12:28:33 följande:
    Då är det ju inga problem...

    Det är så många brudar här nämligen som pratar om att dekorera kyrkan, men som inte tänkt på att dom inte är ensamma den dagen... Så det blir besvikelser när prästen och kyrkvaktmästaren säger nej sen.
    Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite Flört

    Själv tycker jag att kyrkorna är så vackra i sig att jag inte skulle vilja dekorera massor där
    absolut är alla kyrkor vackra i sig, vi ska dekorera med blommor och blader runt altaringen och bänkraderna :) thats it! Kanske lite björkris vid ingången om det inte är försent för det då... :)
Svar på tråden Vigseln viktigare än festen?