• sundblad

    Musik under vigsel??

    Tips på in och- ut marscher + psalmer under vigseln. Hur ska man välja?? Vår präst ha sagt att vi ska ha 2 psalmer under vigseln.

  • Svar på tråden Musik under vigsel??
  • Emma84
    sundblad skrev 2012-01-22 17:20:57 följande:
    Precis vad jag oxå har tänkt på Glad.....
    Haha, kul att det inte bara var jag!
    Min blivande man var på bröllop för 2 år sen (i kyrkan) å sa att dom svarade bara "ja" (jag var hemma med vår nyfödda dotter på 2 dagar å kände mej inte direkt bröllopssugen, milt uttryckt )
    Men som sagt, här säjs det ju annorlunda - karlar kan man ju inte lita på! (Frågade honom idag igen: Är du säker på det? "Njae...kanske inte då.." )
  • daniiel
    Emma84 skrev 2012-01-22 18:39:04 följande:
    Haha, kul att det inte bara var jag!
    Min blivande man var på bröllop för 2 år sen (i kyrkan) å sa att dom svarade bara "ja" (jag var hemma med vår nyfödda dotter på 2 dagar å kände mej inte direkt bröllopssugen, milt uttryckt )
    Men som sagt, här säjs det ju annorlunda - karlar kan man ju inte lita på! (Frågade honom idag igen: Är du säker på det? "Njae...kanske inte då.." )
    Kan ju vara så också att han inte hörde att brudparet sa något annat, för man har ju inte mickar på sig :P Dessutom står man vänd mot varandra och kanske lite snett mot prästen = vända bort från församlingen. På själva "Ja" är det väl fler som tar i lite :P
  • Denise0007
    iSusanna skrev 2012-01-21 21:34:18 följande:
    Vi hade följande musikstycken vid vår vigsel i september.

    Ingångsmusik: CANON i D - Pachelbel

    Psalm 1: Härlig är jorden

    Solosång 1: Utan dina andetag - Kent

    Solosång 2: Så skimrande var aldrig havet - Evert Taube

    Psalm 2: En vänlig grönskas rika dräkt

    Utgångsmusik: Frösöblomster - W. Peterson-Berger

     
    Frösöblomster... Den är fin!!!
  • Emma84
    daniiel skrev 2012-01-22 18:53:05 följande:
    Kan ju vara så också att han inte hörde att brudparet sa något annat, för man har ju inte mickar på sig :P Dessutom står man vänd mot varandra och kanske lite snett mot prästen = vända bort från församlingen. På själva "Ja" är det väl fler som tar i lite :P
    Kan så vara. Eller så lyssnade han nog bara inte tillräckligt
  • Tokig
    sollan skrev 2012-01-21 20:49:24 följande:
    Vi har valt följande musik till vårt stundande bröllop i April...

    Ingång: Kärleken är vår (orgel)

    Solo: Du är allt

    Solo: Kärleksvisan

    Psalm: Till man och kvinna gjorde han 

    Psalm: På bröllopsdagen ber vi

    Utgång: Underbart (orgel)
    Blivande vårbrud
    Vad märkligt... det är exakt den musik vi funderat på. :)
  • fasit

    En av de finaste solosångerna jag hört på vigsel är "From this moment" med shania twain. Ingångsmusik som varit fin är temat från änglagård och en cool utgångsmusik som jag hörde för ett par år sedan var en melodi ur ronja rövardotter.
    Lycka till!


  • Soldemor
    Emma84 skrev 2012-01-21 20:54:49 följande:
    Måste man ha psalmer med? 
    Vi har valt "Du är allt" och "För kärlekens skull" med en solist.
    Jag/vi tycker att det räcker - men MÅSTE psalmer vara med?
    Ja, om ni skall gifta er enligt svenska kyrkans ordning, minst två st då.
  • Soldemor
    daniiel skrev 2012-01-22 09:10:01 följande:
    Ja, man måste säga mer än just "Ja" i kyrkan, men man kan läsa efter prästen. Det är inte så farligt :)
    Det är ju väldigt kort det man ska säga och prästen kan förstava.

    "Jag, NN,
    tar dig, NN,
    nu till min hustru/maka/make
    att dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt."

    Och bara så du vet, i en svensk vigselgudstjänst ingår det ingen kyss ;) Den brukar man ta på kyrktrappen utanför efter det hela är över :)

    Vill du inte ha psalmer och inte heller säga mer än "Ja", så rekommenderar jag en borgerlig vigsel. Där finns en kort (superkort!) version och en lite längre, www.skelleftea.se/default.aspx?id=9804, och ingen av dom behöver man säga mer än "Ja".
    Det där med kyssen är valfritt. Det går bra att ha den i kyrkan också, efter löftena och ringväxling.
  • daniiel
    Soldemor skrev 2012-01-24 15:12:00 följande:
    Det där med kyssen är valfritt. Det går bra att ha den i kyrkan också, efter löftena och ringväxling.
    Fast som jag förstått det är det inte så vanligt och ingenting som ingår egentligen? Men att det går bra att lägga till? Så fick då vi det förklarat för oss och vår präst tyckte vi skulle ta den på kyrktrappan. I den svenska vigselgudstjänsten ingår det alltså inte att prästen ska säga "Och nu får du kyssa bruden". Har jag fått det helt om bakfoten då?
  • Soldemor
    daniiel skrev 2012-01-24 15:43:41 följande:
    Fast som jag förstått det är det inte så vanligt och ingenting som ingår egentligen? Men att det går bra att lägga till? Så fick då vi det förklarat för oss och vår präst tyckte vi skulle ta den på kyrktrappan. I den svenska vigselgudstjänsten ingår det alltså inte att prästen ska säga "Och nu får du kyssa bruden". Har jag fått det helt om bakfoten då?
    Nej, inte alls! Det finns inte med i ordning för vigsel i handboken (den som vi präster använden där det står hur alla sorters - nästan iaf- gudstjänster går till) men den kyrkoherde jag hade när jag gjorde mitt första år, tipsade att det var ett bra ställe att ha en kyss på, för att liksom lätta upp stämningen lite efter det allvar och koncentration som är förknippat med själva vigselakten. Alla mina brudpar har tyckt att det är helt ok. Men jag säger inte att man får kyss bruden, utan brukar teaterviska: "pussen!"
  • daniiel
    Soldemor skrev 2012-01-24 16:12:31 följande:
    Nej, inte alls! Det finns inte med i ordning för vigsel i handboken (den som vi präster använden där det står hur alla sorters - nästan iaf- gudstjänster går till) men den kyrkoherde jag hade när jag gjorde mitt första år, tipsade att det var ett bra ställe att ha en kyss på, för att liksom lätta upp stämningen lite efter det allvar och koncentration som är förknippat med själva vigselakten. Alla mina brudpar har tyckt att det är helt ok. Men jag säger inte att man får kyss bruden, utan brukar teaterviska: "pussen!"
    Haha jamen då är jag helt med :) Ja, jag vet ju att det görs olika med det där och jag kan tänka mig att olika präster är olika hårda med att hålla på hur vissa saker ska och bör vara. Anledningen till att jag skrev det ovan om kyssen är just det, att många kanske tror att det är som i Hollywood filmer, att prästen säger till killen att han får kyssa bruden och så jublar alla :P Och jag hade förstått det som att det inte brukar gå till så under en svensk vigsel.
  • daniiel
    Soldemor skrev 2012-01-24 16:17:51 följande:
    Fast jubel förekommer...
    Det tvivlar jag inte heller på :)

    Jag har en kompis vars farmor, när hennes kusin skulle gifta sig, utbröt i sång mitt under vigsel. Inget som var förberett eller sådär, utan hon blev bara så rörd och så glad att hon behövde sjunga :P
  • Emma84
    daniiel skrev 2012-01-24 16:19:31 följande:
    Daniiel - du hade väl Änglagård under din vigsel? Skaffade du noter till den eller har kyrkan det? (Något jag kom på nu. Jag ska givetvis prata med vår präst, men tänkte bara se hur ni gjorde?)
  • daniiel
    Emma84 skrev 2012-01-29 18:26:33 följande:
    Daniiel - du hade väl Änglagård under din vigsel? Skaffade du noter till den eller har kyrkan det? (Något jag kom på nu. Jag ska givetvis prata med vår präst, men tänkte bara se hur ni gjorde?)
    Vi köpte noterna från kyrkomusik.se :) Jättesmidigt, då man får dom direkt till datorn, så vi mejlade då vidare dom till kantorn :)
  • sundblad

    En till fråga..... Några tips på bra brudvalslåt???

  • iSusanna
    sundblad skrev 2012-02-12 20:29:00 följande:
    En till fråga..... Några tips på bra brudvalslåt???
    Vi hade Norah Jones - Come away with me. Superfin och lagom långsam så mannen kunde hålla takten perfekt! :)

    Andra vi hade uppe på tapeten var:

    - Annie's song (John Denver)
    - Morning has broken (Cat Stevens)
    - If I ain't got you (Alicia Keys) 
  • kaju

    Idag bestämde vi oss (nog) för att dansa vals till Stefan Anderssons Bröllopsvals. Lite klurig  takt, men en text som vi gillar.

Svar på tråden Musik under vigsel??