• DestinyD

    Boka borgerlig vigselförrättare

    Hur långt i förväg bör man boka en vigselförrättare, tycker ni? Det är ingen vigselplats långt bort, utan hyfsat centralt i Stockholm. Vi (jag mest kanske) vill gärna ha en personlig ceremoni med nån solosång och lite mer prat än de vanliga snabba minutrarna. Har lånat text av en annan, och den är jättefin. Nån som har tips på nån vigselförrättare som gärna "broderar ut" ceremonin litegrann, och som är fantastisk på alla sätt och vis? Glad Nån som vet om man betalar borgerliga vigselförrättare (och hur mycket ca?) eller hur går det till?

  • Svar på tråden Boka borgerlig vigselförrättare
  • car1021

    Jag bor inte i Stockholm utan på västkusten. Vi ska ha en borglig vigsel i augusti. Vi gick in på våran kommuns hemsida och valde ut en av de som fanns. Jag mailade till honom i måndags och frågade om han ville viga oss och det ville han! Jag tyckte att det var lika bra att fråga redan nu så kan han boka in det. Det kostar inget att ha en borglig vigselförättare. Det enda man kan få betala är reseersättning  om vigseln är långt ifrån stadshuset/kommunhuset. Jag fick även meddela en person på kommunen som är ansvarig för borgliga vigslar. Till våren ska vi skicka in våran hindersprövning till henne och vilka som ska vara registrerade som vittnen.

  • DestinyD
    car1021 skrev 2012-01-05 13:43:44 följande:
    Jag bor inte i Stockholm utan på västkusten. Vi ska ha en borglig vigsel i augusti. Vi gick in på våran kommuns hemsida och valde ut en av de som fanns. Jag mailade till honom i måndags och frågade om han ville viga oss och det ville han! Jag tyckte att det var lika bra att fråga redan nu så kan han boka in det. Det kostar inget att ha en borglig vigselförättare. Det enda man kan få betala är reseersättning  om vigseln är långt ifrån stadshuset/kommunhuset. Jag fick även meddela en person på kommunen som är ansvarig för borgliga vigslar. Till våren ska vi skicka in våran hindersprövning till henne och vilka som ska vara registrerade som vittnen.
    Tack för ditt svar! Då har jag lite mer koll på hur det funkar. Borde alltså inte kosta några stora summor... Jag får börja kolla runt lite och kontakta nån så småningom. Vi kommer att ha mindreåriga i vårt brudfölje, så jag antar att man måste välja två andra som vittnen...?
Svar på tråden Boka borgerlig vigselförrättare