• fasit

    Kyrkans regler

    Vad har vi som brudpar att säga till om när vi bokat kyrkan? Är kyrkan skyldiga att tala om i samband med bokningen vad som gäller? Tider?tillgång osv? Jag blev så förvånad när vi pratade med ansvariga för kyrkan nu för egentligen får vi inte tillgång till kyrkan förrän typ 30 min innan vigseln börjar och vigsellokalen måste lämnas 40 min efter...inget jag visste innan för vi har planerat musik som kräver upp och nedriggning..


  • Svar på tråden Kyrkans regler
  • Chicita

    Man får nog räkna med att man inte kan ha något som tar speciellt mycket extra tid i kyrkan eftersom det är sällsynt att man är ensam på sin dag. Och att inkräkta på någon annans tid är inte shysst.

    De flesta kyrkor har ett bra ljudsystem redan, om det var ett sånt ni skulle rigga så kan ni säkert använda det som redan finns bara ni pratar med kyrkvaktmästaren innan så att dom kan plocka fram det som behövs.

    Det är nog snarare så att om man har specifika tankar på hur något ska gå till i kyrkan så får man fråga. Men generellt kan man nog säga att man inte kan använda kyrkan som vilken annan lokal som helst och att man måste vara beredd på att det kan finnas fler som gifter sig, både före och efter. Eller tja inte bara bröllop.

    Hoppas det löser sig för er

  • Aleta

    På 30 minuter hinner man väl lätt rigga?
    För det är väl andra än ni som fixar det? 

  • fasit
    Aleta skrev 2011-12-09 11:37:55 följande:
    På 30 minuter hinner man väl lätt rigga?
    För det är väl andra än ni som fixar det? 
    Vi kommer antagligen anstränga oss så mycket det går och planera in allt så att det kommer funka. Många musiker som är vana och som kan hjälpa till. Vi har även bett om att få tillgång till kyrkan minst en timme innan vigseln börjar för att förhoppningsvis hinna soundchecka. Jag tror det kommer lösa sig! :)
  • Sebastiána

    Just när vi gifte oss var vår vigsel den enda inplanerade den dagen, men det är ju inget man kan räkna med. Särskilt inte vid mer populära datum. Nu hade vi ändå inte tänkt dekorera kyrkan eftersom vi tyckte att den är så fin i sig så det hade inte spelat någon roll.

  • augustesen

    Vi har tillgång till kyrkan 30 minuter innan, vi har vår vigsel vid 16 och sedan är det en vigsel efter det klockan 17.30. Vet inte riktigt hur lång tid en vigsel tar, men om vi säger 45 minuter har vi ju också nästan 40 min efteråt också.
    Vi fick en bunt med papper när vi bokade kyrkan men information om tiden, hur det fungerar med ris och blommor. Kändes riktigt bra för då är det ju lättare att planera för eventuella musiker etc. Dock står inget om det finns mikrofon eller högtalare så ska kolla med kyrkan - alla måste ju höra vad som händer och sjungs :)

Svar på tråden Kyrkans regler