• AlwaysAndForever2012

    Hjälp! så besviken och ledsen. Någon som vet någonstans att gifta sig, som är litet, mysigt och varmt.

    Hej, jag har idag blivit så besviken och ledsen och arg och behöver därför hjälp att inte känna att allt är hopplöst.Rynkar på näsan
    Detta blir lite långt. om ni inte orkar läsa så ta sista stycket där jag har frågan om hjälp.

     jag och sambon hade hittat perfekta platsen för oss att viga oss på. I en liten brunnskyrka.Utifrån gillar jag den inte, men innifrån är den så perfekt. Vi ska ha ett vinterbröllop och där inne va det nån slags mörkgröngråa bänkar och väggarna var av röd/brun/orange tegel med plats för tända massa ljus. Fönster var lite hur som helst stora, små, avlånga/liggandes osv. SÅ perfekt för att värma upp sig i. Det fanns för att spela musik och piano mm.
    Vi hade bestämt oss. Att vi hittade en perfekt bygdegård med rätt färger i som inte såg så liten och tråkig ut gjorde det hela ännu mer perfekt.
    Men vad händer. Jo, kyrkan är privatägd av ett stort företag typ. Vad händer. Jo vi tar reda på massa info och det var allt positivt..första svaret är att vi får gifta oss där gratis så länge vi är med i svenska kyrkan.Perfekt då vår budget är kass. När vi åker dit och tittar och för att få mer info, så ändras svaret att vi måste beställa behandling genom företaget som äger stället för att få ha det.. jaja, inte så konstigt, men trökigt de inte sa det direkt. Vi försöker komma på nåt som inte är allt för dyrt. 700kr typ. Hon ska ringa nästa dag för bekräfta. Hon ringer inte. Helgen kommer och vi ville ha svar. Jag ringer och får prata med en annan tjej som tar kontakt med henne och vdn. Då ändras svaret helt plötsligt och är att man måste hyra rum. Som vi inte ens ska vara i men okej, fick tag i ett för 900kr och får väl se det som priset då för våra drömmar.fast vi inte har pengar och man får gifta sig gratis i kyrka annars.
    MEN idag kom värsta slaget. Då ringer den första tjejen igen och säger att vdn nu säger att vi måste boka bröllopssviten som då kostar 3000kr. En svit vi inte ens tänkt vara i för vi har ett litet barn som inte sover så bra ofta och vi inte vill åka ifrån och visst vi kanske kan lyckas med det.. MEN jag blir så arg!! på några dagar har de gett fel information flera ggr. Vdn har inte satt några riktlinjer för sådana här frågor - varför är han då vd om han inte kan ha information och förmedla sin personal riktigt. de hade ändå pratat med honom flera ggr och lovat mig flera ggr att det räcker med de saker de tidigare sagt.Rynkar på näsan
    Hade de sagt från början att kyrkan kostade den summan, så hade vi ju fått välja då. men nu känns det ju som de lurat en och det bara blivit dyrare och dyrare. Man har blivit besviken och arg.

    Det dumma är att vi hade bokat detta och börjat planera alla färger och allt annat kring just denna kyrka och bygdegård. Vi älskade verkligen det.
    Mysigt, litet. inte så kallt som en vanlig vit tråkig kyrka. vi vill ha det mer kärleksfullt. varmt. ja ni kanske förstår eftersom jag beskrev hur det såg ut. det passade oss.
    Hur ska vi nu göra? vi kan ju fortfarande ha det, men då kostar det oss 3000 kr som vi inte räknat med. och jag har inte pengar till det då vi redan räknar ner matkostnades mm. men ändå. det är ju vårt bröllop.
    Sen är jag så arg på det företaget. de förtjänar inget nu.

    Kan någon hjälpa mig hitta nåt liknande? I skaraborg eller strax utanför. Nån liten mysig kyrka..som ser kanske lite huset på prärien stil eller åtminstone lite mer mysig inuti. den vi tittade på va ju ful utifrån så det får väl gå an. vi ska ju ändå gifta oss i mörkret
    Men inuti. det lilla och mysiga. plats med 50-60pers. snälla hjälp
    allt stannade ju upp och känns hopplöst nu. kan inte planera nåt utan veta var vi är.

  • Svar på tråden Hjälp! så besviken och ledsen. Någon som vet någonstans att gifta sig, som är litet, mysigt och varmt.
  • S2011

    Jag skulle dock rekommendera att ni avsätter tid att åka och titta på kyrkorna på riktigt.
    Jag använde kyrkokartan.se till att leta reda på kyrkor häromkring (eftersom jag inte kommer från Skövde till att börja med och inte kände till omgivningarna) och skrev ner de kyrkor som verkade intressanta (fin bild, bra läge eller vad som nu gjorde dem sevärda).

    Det är hopplöst att försöka bilda sig en riktig uppfattning utan att ha sett stället själv, tycker jag. Så det är min rekommendation. Kan dock försöka fundera på om jag känner till eller hittar några andra mysiga ställen som inte nödvändigtvis är en kyrka. 


  • Kattpoet

    Men gå för en borglig vigsel, sluta leta kyrka och börja leta lokal ni kan både ha vigsel och  middagen i, det blir billigare och ni kan få det precis som ni vill ha det.

    Det finns säker någon urmysig hembygdsgård i er närhet. 

  • Vingilot

    Är bygdegården fortfarande ett alternativ eller ägdes den också av det där företaget? Om inte kunde ni kanske ha både vigsel och fest där? 

  • AlwaysAndForever2012

    Ja, det var ju det vi gjorde först. letade efter någonannanstans att gita oss än kyrka. Men lättare sagt än gjort kan jag säga
    Hittade ett ställe jag tyckte var mysigt förra veckan och skickade till dom om prisfrågor, men har inte fått svar.
    Det svåra är väl om man tar ett sådant ställe så kan man ju knappast med att göra maten själv och ta med den?
    Å catering är ju för dyrt.
    Sen finns det ju bygdegårdar osv, men själva vigseln där känns lite .. ja jag finner inte ord.. OM man hade gjort det så där med maaassa blommor och verkligen pillat, men då drar ju pengarna iväg som fasiken igen. annars vetjag hur jag skulle kunnat gjort det..

    Hittar ni förslag så är jag tacksam iaf..som hittills

  • AlwaysAndForever2012

    Ska förresten åka och kika på en liten mini kyrka i veckan..en vän är kantor och skickade tips om den.utifrån se den mysig ut, frågan är inuti.

    Jag har även skrivit en lapp med de sakerna jag ska påpeka väldigt starkt när jag ringer tillbaka och avbokar kyrkan..att girighet får dom inte långt. en annan har lärt sig "kunden har alltid rätt".. speciellt när det faktiskt är så att ledningen är den som gjort fel. Då hade de ju fått stå sitt kast och hyrt ut allt för det de sa 1-2-3 första gångerna och inte det de sa den 4e gången som va helt sjukt.
    Men hepp. de valde att stå på sista..men då har de tappat mig som framtid kund, mina släktingar, hans släktingar, våra bekanta och deras ..+ attjag kommer skriva det här så alla vet

  • Tufvalisa

    Fy vilken tråkig attityd från företaget!
    Jag var nyligen på några vänners bröllop i Fullösa kyrka nära Hällekis. Det är en väldigt liten och fantastiskt fin kyrka med takmålningar. Om ni vill ha något litet och inte vitt tror jag den skulle passa. Tror att det finns fler av samma typ runt Kinnekulle. Varnhems kyrka är ju oxå häftig men ganska mycket större.

    Får man fråga vilket företag det var så att vi kan undvika det?

    Lycka till i jakten på vigsellokal!!

  • Aniara4
    Tufvalisa skrev 2011-08-16 22:10:01 följande:
    Jag var nyligen på några vänners bröllop i Fullösa kyrka nära Hällekis. Det är en väldigt liten och fantastiskt fin kyrka med takmålningar.
    Klart det måste vara fint i Ful-lösa! Skrattande
  • vår2012

    Vretenskyrka är jätte fin, inte jätte liten men inte särskilt stor heller ;). Finns flera bra bygdegårdar på inte alltförlångt avstånd, vi ska vara i korsberga som ligger några min bilväg bort.


     

  • AlwaysAndForever2012

    Kollade på de kyrkor ni skrev. Den ena va ju liten ja, men den klickade inte. IVll ändå inte ha så där extra kyrkligt som man känner där fram på nåt vis. Som sagt från början letade jag efter lokal som inte var kyrka. Det är så svårt alltså. man vill ju bara kunna se sig själv gå fram och stå där liksom
    Den andra kyrkan hade inga bilder inuti.
    JAg satt och klickade runt på massa kyrkor igår igen och valde ut någa jag iaf ska åka och kika på. Det är ju en annan sak när man väl är där.
    Men verkar inte få tag i nån som vet om det är öppet eller inte. vet inte vart jag ska ringa :-S
    Har även försökt söka lokaler som inte är kyrkor, men hittar inget. vet knappt vad jag ska söka på då..hmmtips?

  • Kattpoet

    Inte för att vara elak, det känns mer som att du vill ha kyrkan som en kuliss än en kyrklig vigsel, vore inte borgligt bäst elle är du troende?
    Fördelen med en bydgegård är att den är billig och ni kan ha med er maten själva och du kan göra den hur mysig som du själv vill för en billig penning.

    http://www.skogshyddangrastorp.se/

    http://hem.passagen.se/haggumsbygdegard/
    http://www.vattlosabygdegard.se/sub/bokning.html

    Dyrare alternativ.
    http://www.hellekis.com/Bilder-paa-Smedjan.htm 
    http://www.hjelmsater.se/

  • S2011

    ok, nu spottar jag ur mig lite o-kyrkliga förslag.
    har ingen uppfattning om priser o dyl, utan det här är verkligen bara lite brainstorming för att försöka hjälpa dig:

    -Läckö slott (ldkpg)
    -Boulognerparken i Skövde
    -Smedjan (SLU campus i Skara, kontakta administrationen på SLU eller Skara studentkår om denna lokal)
    - Sätra Bruk (Undenäs, K-borg kommun)
    -Lundsbrunns kurort
    -Götala Herrgård
    -Knistad (Skövde)
    -Karstorp (Skövde)
    -Aspö Gård (Skövde)
    -Aspa Herrgård (Tiveden/Askersund-ish)

    Det är vad jag kommer på/hittar på rak arm.
     


  • AlwaysAndForever2012

    hej allihop igen
    Från besvikelse, ilska och hopplöshet så har det nu vänt lite åt ljusare håll. JAg har suttit och kikat massa kyrkor och lokaler och hittade en jag blev lite nyfiken och sugen på. Åkte dit idag och tittade och både jag och älsklingen stormfastnade. Vi ville knappt åka hem. kändes som ett litet hotell fast stor kyrka ändå. allt va så rätt.
    jag bara hoppas allt går i lås nu.

    Fick veta massa som vi inte visste. bla att vi kasnke inte ens får spela de låtar vi vill spela osv för den som är kyrkoherde har rätt att neka folk att komma in, andra präster och allt möjligt. MEN förhoppningsvis kommer det gå det vi vill.
    Hoppas verkligen det. får vi veta när vi pratar med honom i september.
    Känns äntligen som man har något att gå efter igen

    Å imorn ska jag ringa till LUNDSBRUNN KURORT och påpeka att girighet  och okunskap att förmedla information som vd och personal, gör att de inte bara mister mig som kund den gången och lite inkomst, utan även att jag ALDRIG kommer sätta min fot där igen, även förmedla och varna vänner,släkt, bekanta och er andra om detta och hoppas de mister på det.!
    En annan har lärt sig att "kunden har alltid rätt", speciellt om det är så att företaget i sig är dom som klantat sig OM och OM och OM och OM igen och LOVAT olika priser och saker att göra för dom priserna. Vilselett oss.
    En annan hade ju fått stått för sitt misstag och låtit den kunden få det dom lovade från början. Men inte dessa giriga folk. nej de ska lura en flera ggr och sen bara säga oj förlåt IGEN..

Svar på tråden Hjälp! så besviken och ledsen. Någon som vet någonstans att gifta sig, som är litet, mysigt och varmt.