• Kattpoet

    Vettiga Favours!

    Som många av er vet så gillar jag inte favours, bara ordet visar att det inte är en svensk tradtion.

    Men här kommer något som fick mig att ändra  mig om favours,  en vän till mig var på bröllop i helgen och hon ringde mig alldelse lyrisk om vad de hade fått som favours och när jag hörde vad det var så blev jag glad och posetiv till favours med.

    Så vad fick hon,  på varje tallrik låg antingen ett blad eller en blomma i papper och på baksidan stod det en söt liten vers som gick ut på  i  gästen namn har vi nu donerat  mat  för en vecka till en barn i svältens Kenya!

    Det är vad jag anser är en vettig favour, ta pengarna och ge någon en chans till överlevnad,  det slår iallafall i min värld att ge  diabetiker och mjölkallergier   mjölkchoklad med karamell fyllning  ( hände ett par andra vänner förra helgen).

    Så ni brudar som måste ha favours, varför inte skänka pengarna i gästernas namn till något välgörande ändamål istället? 

  • Svar på tråden Vettiga Favours!
  • nötmix
    lepaus skrev 2011-07-10 20:31:00 följande:
    Hos Unicef www.unicef.se/stod-oss/gavoshop finns det ganska mycket att välja på i olika prisklasser. Man kan ju till exempel välja vaccin och ge/köpa en dos per person. För ett par månader sen köpte/gav vi en get från ActionAid (www.presentermotfattigdom.se/#/get) till mitt kusinbarn i doppresent. Låter rätt skumt att säga att vi köpte en get, men ni fattar ju säkert vad jag menar Flört
    Perfekt ju! Med det höga antalet "produkter" som man får i priset kan man ju ge välgörenhet istället för andra gåvor. Det passar både mig och min m2b, han tyckte att det var en jättebra ide och den är ju genomförbar pga. antalet man får för det "låga" priset. Då kan man bidra med 500-1000 till välgörenhet och ändå blir det ganska mycket som skänkts i "saker" (vilket jag tror gästerna vill se, en blyertspenna uppskriven på ett papper ser lite litet ut).. Hoppas detta inte missförstås nu.
  • PimPim83

    Vilken fin idé! Vi gav bort julklappar via UNICEF till svärfar som inte önskar sig något för egen del. Han blev jätteglad! :)

  • lepaus

    Om man inte vill göra ett blad/papper till varje gäst, så kanske man kan lägga in det i festprogrammet att "istället för favours så har vi skänkt detta via det här företaget", kanske med en bild på intyget om man har fått ett sånt. Eller så ta två bilder på en provdukning, en bild med en favour-box och en bild utan, och ha "finn ett fel" och under/på en annan sida skriva "lösningen" :)

  • Kattpoet

    Eller  så kan man skriva,   Vi ville dela  våran glädje  med världen, så vi donerade världen något i  minne av denna dag.

  • Always And Forever87

    Underbar idé! Brukar ge bort liknande i julklapp och present, det uppskattas mycket!

  • Aleta
    Rebekka 2012 skrev 2011-07-10 22:20:43 följande:
    Här är ett tips på en sida som har olika prisklasser på välgörenhetsgåvor att ge bort. Unicef har olika näringspaket, mediciner, skolpaket mm. 

    www.unicef.se/stod-oss/gavoshop
    Den sparar jag bland mina favoriter!
  • weddingdreams

    Det är såå himla fint sånna paket. vet att min dotter fick ett smycket som vinsten gick till rädda barnen när hon döptes.

    Pratade för länge sedan med min m2b att jag ville skänka pengar i gästernas namn till "stoppa könstympning av kvinnor" Har arbetat mycket mot sånt och även på Röda korset så käner att det är jag en sån sak. Men då tyckte han det var onödigt och tråkigt.

    Men nu när jag og upp det igen fast på ett annat sätt så.. ;)
    så här sa jag:

    "Du, Kalle, chokladen vi ska köpa till gästern går på ca 500-600 kr Lite dyrt tycker jag. kan vi inte lägga ett chokladhjärta i varje ask och sedan för några hundra köpa i unicefs gåvoshop..."
    Jo visst det blir väl jätte bra sa han.. ;)

    Så det blir våran present till gästerna. Funderar på vättskeersättning och sedan kanske nötkräm.. Hmm, vet inte.. Kom gärna med fina bra formuleringar till brevet man kan ge till gästen...

  • GeneralElectric

    Vi hade inte några ”favours”; middagen/festen och alla kringarrangemang vi hade fick vara nog som present till gästerna.
    Däremot uppmuntrade vi de gäster som ville att ge en gåva till ett visst välgörande ändamål (en humanitär utbildningsinsats i ett visst land, som vi hade föreslagit). Detta antingen som bröllopspresent (för middagsgästerna) eller i kollekten (för dem som ”bara” hade bjudits till kyrkan/vigseln). På detta vis fick vi ihop cirka 14 000:-, vilket inte är så illa (även om det gärna hade fått bli mer).
    Jag tror också att gästerna uppskattade att kunna välja vilken slags present de ville ge: välgörenhet, eller pengar till bröllopsresa, eller en traditionell gåva/föremål.
    Vi betalade också den person som sjöng i kyrkan genom en donation till ett välgörande ändamål, som han representerar och valde.

  • Bettina

    TACK!!!!!

    Nu vet jag vad som ska ligga i våra påsar, som jag har funderat och funderat. 

Svar på tråden Vettiga Favours!