• chme

    Misslyckad möhippa

    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, det hela började med min möhippa i helgen.

    Jag hade gissat att det skulle vara just denna helg, jag var förberedd på allt och förväntansfullt nervös. Jag har studerat de senaste åren och mitt största intresse är träning och fysiska aktiviteter, jag gillar att pröva på nya saker. Så klart att jag var förväntansfull! :)

    Jag har två tärnor, den ena bor inte i Sverige så jag visste att det var tärna nr2 som tog ansvaret för möhippan. Och under dagen märkte jag att hon verkligen inte känner mig alls. Jag visste inte vad jag skulle tänka, om jag skulle skratta eller gråta. Hon hade valt att göra saker som inte är favoriter hos mig. Till saken är att hon för ca2 år sedan anordnade möhippa till en annan nära vän, och den var verkligen perfekt och genomtänkt och det låg kärlek bakom. Efter helgen blev jag ledsen.

    Andra kompisar till mig och mina systrar hade försökt att ge förslag och min ena syster sa till tärna nr2 att "detta är inget som bruden tycker om!". Min syster fick då en utskällning och fick höra att det minsann inte är så lätt att fixa allt. Och personligen så känner jag att det inte var så mycket att fixa. Vi åt lunch på en restaurang och badade i pool. Inte ens de "klassiska" möhippelekarna. Jag är ju student, och mina klasskompisar kunde inte ens vara med då det var för dyrt.

    Jag funderar på om jag bara är dum och att jag borde vara glad och tacksam... Men jag tänker ändå att detta ska vara en dag för mig, borde ändå vara saker jag uppskattar... Vet inte ens om jag ska säga något, kan ju inte göras ogjort. 

    Jag uppskattar verkligen tips, vad skulle ni gjort? 

  • Svar på tråden Misslyckad möhippa
  • Loche

    Jag hade nog varit besviken ett tag, och sen lagt det hela bakom mig. Som du säger kan det inte göras ogjort och hon gjorde iaf ett försök. Sånt händer, tråkigt att du är missnöjd, men inget att gräma sig över och gör något åt tycker jag,,, försök att se fram emot bröllopet istället!

  • fru2011kanske

    Håller med Loche, det är ju jättetråkigt att det blivit som det blivit men det går ju inte att göra så mycket nu.


    Jag funderar på att prata med min bästa kompis som tyärr inte kan vara med på mitt bröllop om hon och jag och några andra tjejer ska ha en tjejkväll några dagar före bröllopet, tänkte att vi skulle äta gott, dricka vin, snacka massor och även ha lite skönhetsvård. Det kanske vore något för dig? Så kan du ha en kul kväll med dina kompisar, även om det inte är en möhippa?

  • Soderek

    Det här är en av mina värsta farhågor faktiskt. Jag vet att det finns mängder med tjejer som drömmer om sitt bröllop, själv satt jag och drömde om möhippan och hur roligt vi kommer få. Jag skulle bli sjukt besviken om jag inte skulle få en rolig möhippa.
    Har tyvärr inga tips att komma med. Ger dig en stor kram härigenom istället! {#emotions_dlg.flower}


  • chme

    Tack :)

    Loche: Tack! Jag ser fram emot bröllopet, kommer bli helt underbart :)

    Fru 2011kanske: Jättebra ide att ha tjejkväll, det ska jag göra :) Det är bara dumt att tänka på det, som sagt, går ju inte att göra ogjort. 

     Sodorek: Tack för kramen, jag hoppades verkligen på en rolig möhippa med alla vänner. Jag kanske bara inte är så nära vän med min tärna som jag trodde..

  • Olga

    jag tror inte att jag ens kommer att ha en möhippa alls... mina 2tärnor bor inte i sverige o en av dem haar precis blivit socionom o jag kan tänka mig hur mkt hon hade att göra men hon har inte ens svarat på mina gratulerings sms om examen eller ring efteråt o kollat hur det går med bröllopet.... du fick en iaf att vara ledsen över jag kommer nog inte ha ens en att vara ledsen över!!!

  • Soderek
    chme skrev 2011-06-15 12:32:59 följande:
    Tack :)

    Loche: Tack! Jag ser fram emot bröllopet, kommer bli helt underbart :)

    Fru 2011kanske: Jättebra ide att ha tjejkväll, det ska jag göra :) Det är bara dumt att tänka på det, som sagt, går ju inte att göra ogjort. 

     Sodorek: Tack för kramen, jag hoppades verkligen på en rolig möhippa med alla vänner. Jag kanske bara inte är så nära vän med min tärna som jag trodde..
    Annars kanske ni är bra vänner men att hon kanske tänkte mer på vad HON skulle tycka var roligt än vad DU skulle tycka om och så blev det så fel.
    Hoppas du får en trevlig tjejkväll istället!
  • chme
    Soderek skrev 2011-06-15 12:38:31 följande:
    Annars kanske ni är bra vänner men att hon kanske tänkte mer på vad HON skulle tycka var roligt än vad DU skulle tycka om och så blev det så fel.
    Hoppas du får en trevlig tjejkväll istället!
    :) Ja, så kan det vara.
    Tack
  • moom

    Jag håller med ovanstående, jättetråkigt att du är besviken.
    Men samtidigt tycker jag att du ska vara glad att du fick en möhippa även om den inte höll dina förväntningar.
    Det finns dom som inte ens får en möhippa. Jag är en av dem.
    3 veckor innan bröllopet tog dom min man till svensexan så jag var ju helt övertygad om att jag skulle bli hippad nån av helgerna efter.
    Men det var ingen som kom, ingen hade sagt något till min man fast att han kollat runt för att kunna vara ledig om jag skule bli hippad.
    Nu har det gått 1½ år sedan bröllopet och ingen har fortfarande gett mig en förklaring till varför det inte blev nån hippa.
    Men jag känner att jag inte heller vill fråga. Men jag är fortfarande besviken om jag ska vara ärlig.
    Så var glad att din vän ordnade något åt dig även om det inte blev det du förväntade dig.

  • chme
    Olga skrev 2011-06-15 12:37:16 följande:
    jag tror inte att jag ens kommer att ha en möhippa alls... mina 2tärnor bor inte i sverige o en av dem haar precis blivit socionom o jag kan tänka mig hur mkt hon hade att göra men hon har inte ens svarat på mina gratulerings sms om examen eller ring efteråt o kollat hur det går med bröllopet.... du fick en iaf att vara ledsen över jag kommer nog inte ha ens en att vara ledsen över!!!
    Hm , jag kanske ska sluta vara ledsen och tänka positivt! Jag hoppas att du får en möhippa iaf.. Jag tycker det är synd att det bara är tärnornas jobb. Men det är väl de som ska känna bruden bäst :)
  • chme
    moom skrev 2011-06-15 12:43:14 följande:
    Jag håller med ovanstående, jättetråkigt att du är besviken.
    Men samtidigt tycker jag att du ska vara glad att du fick en möhippa även om den inte höll dina förväntningar.
    Det finns dom som inte ens får en möhippa. Jag är en av dem.
    3 veckor innan bröllopet tog dom min man till svensexan så jag var ju helt övertygad om att jag skulle bli hippad nån av helgerna efter.
    Men det var ingen som kom, ingen hade sagt något till min man fast att han kollat runt för att kunna vara ledig om jag skule bli hippad.
    Nu har det gått 1½ år sedan bröllopet och ingen har fortfarande gett mig en förklaring till varför det inte blev nån hippa.
    Men jag känner att jag inte heller vill fråga. Men jag är fortfarande besviken om jag ska vara ärlig.
    Så var glad att din vän ordnade något åt dig även om det inte blev det du förväntade dig.
    Vad tråkigt, jag visste inte att det hände. Jag var så insnöad på den hippan som min tärna fixade åt vår gemensamma vän och de övriga hippor jag varit på. Tänkte inte så långt att inte ha en möhippa alls...
  • queenelin

    Jag har faktiskt gått händelserna i förväg, en av mina bästa vänner, som är fantastisk på många sätt och vis, har en tendens att tro att alla tycker om samma saker som HON tycker är kul. Hon har alltid maskerader med KRAV på utklädning. Jag gillar INTE sånt! Jag känner mig bara obekväm och blir jag obekväm blir jag blyg och mår dåligt.

    Jag har talat med min syster och min toastmadame (en annan bra vän) att OM de ska ordna en möhippa för mig så vill jag absolut inte känna mig ful och utstirrad, jag kommer bara att må dåligt då! Jag vill vara med mina vänner och ha roligt, men jag vill inte sälja kyssar och agera gatumusikant. De förstod precis.

    Det lite roliga är nu att min kära toastmadame, som har ett enormt kontrollbehov själv (jag var tvungen att tala om när hennes överraskningsfest skulle vara bakom ryggen på hennes man för att hon mådde så dåligt över att inte veta var, när och hur...) nu tror att jag har samma kontrollbehov, och nu nästan dubbelcheckar hon planerna med mig. Men det vill jag ju inte, jag vill ju bli överraskad, fast på ett bra och kul sätt!
    Ha, ha! Det är så roligt när jag tänker på det! Men man kan inte få allt! Hellre blir jag involverad i min egen hippa än blir tvungen att sälja gelehallon från tuttarna!

  • 120530

    Jag håller med om det tidigare tipset om en ny hippa som du är med och planerar (och betalar då din egen det) "förklädd" till en tjejkväll. Jag var med på min svägerskas möhippa för två veckor sedan som jag också hjälpte till att planera. Vi hade allihop superroligt och i lördags på bröllopet bestämde vi oss för att ha en till Skrattande Ingen kommer vara brud utan vi kommer alla hjälpa till att planera och betala, det ska helt enkelt vara en rolig dag med aktiviteter för ett gäng tjejkomisar. Vi gör aldrig sådant tillsammans annars! Så prata med din syster och kanske någon vän som förstår och se om ni kan dra ihop en sådan dag!

  • Willowfield

    Men allvarligt talat. Tänk att folk aldrig är nöjda!!!!!!!!

  • Mace

    Det är tråkigt, men det är sådant som händer.

    Om bröllopet inte är jättesnart så instämmer jag med alla andra - ordna en tjejkväll. Kanske kan du bjuda in alla med förevändningen att du behöver lite hjälp med pyssel, eller så säger du bara att du behöver ett break från bröllopsföreberedelserna och behöver en riktigt tjejkväll.

    Gör det snyggt, och var inte för besviken - det där med möhippor tar mycket mer tid än man tror och någon annans bröllop är inte alltid så viktigt som man själv gärna vill tro.  

  • moonlightgirl

    Jag tycker att det är jätte tråkigt när det blir så här. Självklart ska man utgå från hur den blivande bruden är och vad hon tycker är roligt. Det handlar inte alls om att klaga och att alldrig vara nöjd. Visst man kanske ska vara glad för att man ens får en möhippa för uvudtaget för en del får inte det, vet inte ens om jag får en jag heller. Men hur som hellst. En möhippa går inte ut på att jag som planerar den ska ha min drömdag och göra det jag tycker är roligast utan det handlar ju faktiskt vad den blivande bruden tycker är roligt, vad hon skulle uppskatta osv.

    Nu är det ju som de andra säger för sent och det går inte att göra ogjort, så gör som de rekomenderar och ha en tjejkväll hemma och ha lite hudvård eller vad du nu tycker är kul.

    Hoppas att det känns bättre snart.
    kram

  • Dannedo

    Jag känner lite för att försvara din tärna, man vet ju aldrig vad som kan ha hänt. Varför har inte dom andra hjälp till och fixat? Har hon varit en Tärnzilla och inte låtit någon anna lägga isg i eller har hon stått där med hela ansvaret utan att någon annan haft tid att hjälpa till. I sådana fall är det inte så roligt om någon bara kommer och klagar men inte bidrar med något själv. Har nämligen varit i många sådana situationer.

  • Aleta

    Jättetråkigt att det blev så här, men som flera skrivit, detta är bara ytterligare ett exempel på vad som händer när man frångår det som faktiskt är gammalt bruk i det här landet - nämligen att ALLA vännerna tillsammans ordnar möhippan. 

    Kan vi inte hjälpas åt att ta död på den här (amerikanska?) tärnmöhippeseden?
    Detta är långt ifrån den första tråden som jag har läst på BT under åren när detta har hänt...

    När alla hjälps åt kommer det input från alla håll och det blir inte jobbigt för en enda preson att ordna allt.
    Tärnans uppgift är möjligen att se till att samla ihop alla så att möhippeprocessen dras igång.

     

Svar på tråden Misslyckad möhippa