• Pinkgrape

    Vilka bjuder man på möhippan?

    Jag har ju nu fått veta att min syster är den som kommer hålla i detta med möhippa. Hon har ju dock ingen erfarenhet alls. Hon är 22år gammal och har aldrig varit på en möhippa ens. Jag tycker det är otroligt roligt och snällt av henne :)

    Nu är ju då saken den att hon vet ju inte vilja jag umgås med och inte, så vi kom överens om att det blir bäst att jag lämnar en lista med namn och nummer till henne. Frågan är ju då vilka man "ska" bjuda på möhippan? Är det alla som är inbjudna till bröllopet? Även de äldre? Min och min blivandes mamma? Hur gör man riktigt?


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-14 13:40
    "Min och min blivandes mamma?" haha det låter som att vi har samma mamma :P Så är inte fallet! Menade om våra mammor ska bjudas in också? hehe
  • Svar på tråden Vilka bjuder man på möhippan?
  • Helena Mikael

    Vanligtvis är det alla tjejer som ska komma på bröllopet.
    Ens egna mamma & mormor är ofta med en stund på morgonen/dagen och sen åker dem hem.
    Dock brukar inte ens svärmor vara med, men det tycker jag beror på vilket typ av relation man har till varandra.

    Vill du ha med henne tycker jag ni ska bjuda henne :)

  • Pinkgrape

    Okej, så möhippor är ganska stora tillställningar då? Bjuder man även fastrar, mostrar, kusiner och sådant?

    Ja, min svärmor och jag har bra relation. Vi träffas ju vanligtvis ett par gånger i veckan, då vi umgås mycket med båda våra föräldrapar.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape

    Och hur gör man med respektive som man inte känner? Tex jag har en tjejkompis vars respektive varken jag eller min blivande har träffat. Ska han ändå bjudas på svensexan?


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Darling Daisy

    Möhippan kan ju se så otroligt olika ut, så inte finns det något rätt eller fel!

    Fundera lite på vilka du vill umgås med en trevlig dag och skriv upp dom på listan till din rara syster. Sen kan hon säkert bolla lite med tex er mamma om det är lämpligt att bjuda kusin Ingegerd som är extremt höjdrädd när ni ska hoppa bungyjump eller så...
    Jag tror också att många som får en inbjudan till möhippan kommer att känna efter om det är "rätt" för dem att hänga på. Tant Birgitta, 84, kanske känner att möhippan är för de något yngre gästerna tex...

    Samma gäller nog för svensexan, ta en kopia på gästlistan och skicka till din blivandes marskalk eller bror eller bäste vän (=den du tror kommer fixa svensexa) om du vill hjälpa dem på traven.

    Det som var så kul med min möhippa var att mina vänner från olika ställen i livet och landet fick en chans att lära känna varandra innan bröllopet!!! Det uppskattar jag enormt och alla tjejerna sa samma sak!

  • Ylva368

    När jag ordnade möhippa bjöd vi in alla kvinnliga gäster i brudens ålder, dvs inte äldre släktingar. Sen väljer den som inbjuds själv om man vill gå, har man inte en nära relation kanske man avstår. Men det kan ju vara kul att ge folk chansen att lära känna andra som ska på bröllopet. Vi bjöd således inte gäster som inte kom på bröllopet. Men det är säkert olika med det.

  • Silverglitter

    På alla möhippor jag varit på har alla tjejer i "lämplig ålder" fått en inbjudan. Dvs mostrar, fastrar, mamma och svärmor har inte bjudits. Däremot flickvänner till brudgummens vänner etc, som kanske inte känner bruden jätteväl, men ändå är i ungefär samma ålder. Jag ser gärna att jag slipper mamma, mormor och svärmor på min hippa, men det är ju olika hur man vill ha det :)

  • Pinkgrape

    Usch vad jag tycker det känns svårt det där. Speciellt eftersom att nästan ingen av tjejerna som är inbjudna är mina vänner, många är mer våra vänners flickvänner som vi umgås med ibland. Tycker också det är svårt, ska man bjuda även de som bor i andra delar av landet? Och om jag bjuder kusiner, ska jag då bara välja de som är i ungefär samma ålder? Och vi har ett par som tyvärr är bortresta då bröllopet är, ska man inte räkna med de på hippan/svensexan heller alltså?

    Haha jag vill inte att man ska kunna göra som man vill. Jag vill ha tydliga regler! :P


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Helena Mikael

    Nej precis,  det brukar inte vara sådana som inte är bjudna på bröllopet som bjuds in på Möhippan.
    Däremot om nån inte kunde komma på bröllopet av div anledning är det ju enkul grej att försöka bjuda in denna på möhippan :)

    Vi va 12 st på min möhippa, på min svägerskas va vi 33st...
    Så det är helt olika beroende på vem man är som person, hur väl man känner sina gäster etc.

    Svensexa gänget gör samma sak, dem bjuder in alla min M2B´s vänner-
    Pappan följer med en stund på dagen bara.
    Min pappa är inte bjuden...

    Så oftast är det vännerna man bjuder :)

  • Pinkgrape

    Jag har valt att begränsa det till de tjejer/killar vi har en relation till och som är i vår ålder och dessutom kommer på bröllopet. Det blir ca 15st vardera på möhippan/svensexan då.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • misscat81

    På min möhippa var alla tjejer i min egen ålder bjudna, dock ej respektive som jag aldrig träffat, utan det var mina barndomsvänner och mina svägerskor. Jag hade inte velat ha med min mamma, men jag vet vissa som haft så. Men det beror kanske på vad man vill ha för typ av möhippa.
    Jag var dock inte inblandad i vilka som bjöds, det skötte mina tärnor!

  • Jelena81

    Jag har lämnat en lista till min blivande och hoppas på en möhippa, man vet ju aldrigFlört jag har sagt att jag vill att mina vänner, de respektive som jag känner (som är mina vänner också) och sen syster/svägerska till min blivande ska bli inbjudna. Sen får vi se, mina tärnor har kanske en helt annan idé....Skrattande

  • Pinkgrape

    Nu blev det mina vänner, respektive som jag känner, min syster (som ordnar allt), min blivandes syster och våra kusiner som är i ungefär samma ålder som jag :) Jag hoppas det blir bra :)

    Blev samma upplägg för svensexan.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Vilka bjuder man på möhippan?