• zadde

    Vigsel psalmer eftersökes?

    Någon som vet nån sida där man kan kolla på psalmer till vigseln? vill inte ha så gudiga helst..

  • Svar på tråden Vigsel psalmer eftersökes?
  • Syrinx

    Ja just det, postade för snabbt! TS, om ni vill ha psalmer som inte är så "gudiga" så håller jag med flera andra tips om att kolla årstidspsalmerna, som Den blomstertid och En vänlig grönska t. ex. En annan härlig psalm är psalm 753, Nu är det härligt att leva. Underbar och glädjesprudlande!

  • Aniara4

    Jag tyckte också det var svårt att hitta på nätet, så jag köpte helt sonika en psalmbok och tittade igenom den.

    Psalm 289, "Guds kärlek är som stranden och som gräset" kanske kan passa? Där sjunger man ju bl.a.  "Vi frihet fick att bo där, gå och komma, att säga ja till Gud och säga nej".

  • Semlorna

    Vi hade "I denna ljuva sommartid" först för den kan de flesta och gör att det känns mer avslappnat och sen "En vänlig grönskas rika dräkt". Var så vackert och alldelles lagom kyrkligt.

  • prinsessanogrodan

    Vi hade "En vänlig grönskas rika dräkt" och "På bröllopsdagen ber vi". Den sistnämnda är en lite nyare psalm, den sjungs till samma musik som "Den blomstertid nu kommer" men med annan text...jättefin

  • SnuttisSessan

    Vi kommer ha i denna ljuva sommartid och den blomstertid nu kommer sen kommer vi även ha psalm 411 som var jättefin och prästen hjälpte oss att välja den :)

  • Fru Kopparskiöld

    Jättebra att alla tipsar!
    Tyvärr då så funkar ju inte länkarna, haft detta problem förut när man får tips från svenska kyrkans hemsida, går fint tills man ska lyssna då kommer "Hoppsan denna sidan finns inte" upp.

    Lyckas alla ni andra lyssna? Glad

  • Mace
    brudflickan skrev 2011-06-08 20:43:24 följande:
    Hmm förstår inte riktigt "psalmer som inte är så Gudiga"?? Det är liksom poängen men just psalmer... Ni gifter er i kyrkan eller? Är lite som att säga att man ska ha ett skärgårdsbröllop med skaldjur fast helst vill man inte att räkorna ska smaka räkor...

    haha ja konstig jämförelse jag vet.. Men tycker det är en lite intressant tanke.. Förlåt... 
    Jag skall också gifta mig i kyrkan, men gillar inte alltid hur Gud framställs i psalmerna. Jag gillar inte de psalmer som säger att Gud styr allting och att vi är hans avbild och står över djuren och så vidare. Jag tycker att man kan tycka om religionen utan att för den skull hålla med svenska kyrkans version av Gud hela vägen.

    Det finns massor av fina psalmer om naturen t.ex. som passar mig mycket bättre än de som pratar om Gud mer som en gubbe med långt skägg. Så jag tycker visst man kan välja psalmer som inte är så "gudiga" utan som passar ens egen tro bättre. 

    För mig känns det mer som att ha ett skärgårdsbröllop och servera vilt kanske...  
  • Sofiiiz
    prinsessanogrodan skrev 2011-06-13 20:17:32 följande:
    Vi hade "En vänlig grönskas rika dräkt" och "På bröllopsdagen ber vi". Den sistnämnda är en lite nyare psalm, den sjungs till samma musik som "Den blomstertid nu kommer" men med annan text...jättefin
    "På bröllopsdagen ber vi" hade jag inte sett förut.
    Men blev glad över att hitta den. Får se vad vi väljer för något till våran. Men psalm 84 gillade jag. Var fint budskap, men inte för mycket "gudig".

    Viktigt att innebörden i texten betyder nått för mig iaf. Så allt med kärlek, att leva tillsammans och värna om varandra är ju fint. Sen om de nämner gud nångång spelar ju ingen roll.

    Men vissa är ju bara till/för gud ... la la la gud du underbara gud..
Svar på tråden Vigsel psalmer eftersökes?