• GöranS

    Hjälp att hitta rätt ring

    Hej,

    jag planerar att fria till min sambo om ungefär en vecka och tänkte därför skaffa en ring. Jag har bestämt mig för hur jag vill att den ska se ut men har hittills inte hittat en som ser ut som den jag vill ha. Jag vill att vi båda ska ha likadana eller matchande ringar.

    Jag vill ha en silverring där de två sidorna möter varandra ovantill. Nedan är det exempel på sånna ringar MEN jag vill _inte_ ha någon kristall. Har ni sett någon sådan ring? Vart då? Kan ni rekomendera en välsorterad ringaffär? Jag bor i Malmö men kan ta bussen till omkringliggande orter om det jag söker finns att finna.

    www.engagementrings4u.co.cc/wp-content/uploads/twisted%20band%20engagement%20ring_2.jpg

    2.bp.blogspot.com/_zF3M9qmaKBU/TEEvjfe9KVI/AAAAAAAAAPg/Oq5Q7c-00nw/s320/twisted-spirala-diamond-engagement-ring-jewelry_962_detail.jpg

    www.rothemcollection.com/pc/catalog/princess-cut-twist-diamonds-engagement-rings_2318_general.jpg

    Sen har jag två ytterligare frågetecken. Jag ska som sagt fria och givetvis vet min flicka inget om det (men jag vet att hon kommer bli överlycklig :) ). Däremot vet jag inte om hon kommer bli överlycklig över mitt ringval? Några tips?
    Hur tar jag reda på vad hon har för ringstorlek?

    Jag misstänker att den bästa rekommendationen egentligen är att vända sig till en guldsmed och göra ringarna precis som jag vill ha dem, har förståt att det nog är prisvärt men eftersom jag inte vet vad hon kommer tycka om designen och än mindre vilken storlek hon har blir det nog svårt. Dessutom är jag nog ute lite väl sent...

    Slutligen så är vi studenter så jag vill gärna ha något prisvärt alternativ, gärna under 1000 kr styck - men vet du en som ser ut precis som det jag frågar efter så vissa mig!
    Det fick mig förresten att komma till en till fråga: när jag gått runt och tittat på silverringar har jag sett att de varierar från ett par hundra lappar till lika många tusenlappar i pris, vad är skillnaden? Hur kan det skilja så mycket?

  • Svar på tråden Hjälp att hitta rätt ring
  • krigun

    Har hon ingen ring som hon brukar använda, så du kan kolla storleken? Lycka till!

  • TheD

    Grattis för det första, för ditt val :)

    Du kan inte tänka dig att fria utan ring och sen säga att ni åker in till stan och kikar tillsammans...?

    Min mönstersläta förlovningsring kostade 999:-

    Är du säker på att alla de silverringarna har varit silver och inte vitguld?

    Som du skriver, gå till en guldsmed så kan ni sitta ned (förhoppningsvis) i lugn och ro. Du får komma med dina önskemål, prisklass osv...

  • GöranS

    Hej,

    hon har ingen ring hon brukar använda men igår kväll hittade jag iaf en ring i en av lådorna - de flesta ligger nog hemma hos hennes föräldrar sedan förra flytten. Chansar nog på den ring jag hittat och sen ser jag till att ha öppet köp.

    Nej jag vill verkligen ha en ring när jag friar eftersom hon verkligen inte tror jag kommer fria.

    Jag vet att jag sett ringar från 200 till 2000 som varit silver men också någon för mer än 3000 men kanske kan ha varit vitguld. Vad skiljer ringarna som kostar 500 kr från de som kostar 1500?

    Men huvudfrågan kvarstår: Någon som sett en ring som liknar dem som finns på foto men utan kristall?

  • TheD
    Men huvudfrågan kvarstår: Någon som sett en ring som liknar dem som finns på foto men utan kristall?
    Nej, tyvärr inte. Kan inte herr/fru guldsmed tillverka en...?

    Vad som skiljer....fråga en som är kunnig :) Jag hjälper till så gott kan jag men allt vet jag deifinitvt inte haha :)
  • förlovadflicka

    Du, måste bara säga att om du köper en sådan ring så kan det bli väldigt svårt (läs omöjligt) att hitta en vigselring som man kan ha till den. Bara ett välment tips :) 

  • Merrick

    Du kan ju köpa en "frieriring" (den på min bild är en sån) eller en skojig silverring med en överdimensionerad "diamant" och sen går ni tillsammans och väljer ringar? Alltså en så att du har till kvällen bara, då är du ju säker på att det blir rätt sen?
    Men jag tycker att de du valt är fina, och hon blir säkert glad vad du än väljer, men om hon ska bli superglad kanske hon vill välja själv?

Svar på tråden Hjälp att hitta rätt ring