• Katrin659

    Frieri vid Siljan

    Hej,

    I födelsedagspresent (helgen v.15) bad jag om att få åka bort så vi bokade en pytteliten stuga i en stugby vid Siljan, Dalarna. Vi har hund och jag är gravid i 5e mån så vi kommer göra lättare friluftssaker som vandra uppför olika berg och åka på fina platser samt grilla mm "hemmavid" än gå på krogen osv.

    Jag har bett Turistbyrån om tips men de är mycket förlägna pga risker om att planeringen brister - men så noga är det inte för min del. Jag vill bara hamna på en fin plats - antigen på västra sidan om Siljan (Gesundaberget eller dylikt) där vi bor på lördagen eller hålla ut till söndagen och ta det på Långbryggan i Rättvik, men jag vill nog lördagen.

    Hursomhelst har jag "köpt låneringar" och en liten ask att kunna ha i en ficka. Jag har klurat på hur jag ska göra det och eftersom jag är hundägare och tränar min hund en del som självklart ska med så tror jag det blir så här:

    Jag tar med en liten matlåda som vi har kakor i och tömmer den vid fikat, ger grisörat (belöningen) till den blivande och låtsas som att hunden får jobba för godiset. Medan jag kutar iväg för att gömma matlådan stoppar jag i ringasken i lådan. Skickar ut hunden (inget avancerat - får ju inte misslyckas!) och ber blivande ta emot sökobjektet och belönar hunden. Då kommer han ju se att det är något mer i och plockar upp det samtidigt som jag lite nonchalant går ner på knä. Jag kommer prata om hur mycket fint han gör för mig och vår framtid sen fråga om han vill gifta sig med mig.

    Tips: Gärna från hundkunniga med roliga idéer samt de som vill berätta om vad man faktiskt sa i frieriet och tips på fina smultronställen?

    Tack på förhand!


    / blivande fästmö och mamma
  • Svar på tråden Frieri vid Siljan
  • Midvinterflicka

    Har inga idèer men det låter verkligen jättemysigt!

  • Chicita

    Gesundaberget är ju jättefint. Du kan hitta massa fina platser där. Så passa på att kolla runt när ni kommer dit bara, ta en liten promenad med hunden först och kolla ut nån fin äng eller glänta bara. Det ska inte vara svårt att hitta Glad

    Annars måste jag ju säga att jag skulle föredragit Springkälla i Rättvik (mitt emot entrén till travbanan ungefär).
    Vet inte hur familjär du är med rättvik, men det är en bit in i skogen, över en hängbro och där sprutar kristallklart vatten upp ca 3 meter i en pelare rakt ur berget.
    Jättemysigt och speciellt Solig 

    Din idé om sök och finn med hunden låter bra, se till att det är en matlåda med genomskinligt lock bara så han verkligen ser att det är något i lådan. Annars kan det ju bli lite besvärligt Flört 

  • Katrin659
    Chicita skrev 2011-04-11 13:27:15 följande:
    Gesundaberget är ju jättefint. Du kan hitta massa fina platser där. Så passa på att kolla runt när ni kommer dit bara, ta en liten promenad med hunden först och kolla ut nån fin äng eller glänta bara. Det ska inte vara svårt att hitta Glad

    Annars måste jag ju säga att jag skulle föredragit Springkälla i Rättvik (mitt emot entrén till travbanan ungefär).
    Vet inte hur familjär du är med rättvik, men det är en bit in i skogen, över en hängbro och där sprutar kristallklart vatten upp ca 3 meter i en pelare rakt ur berget.
    Jättemysigt och speciellt Solig 

    Din idé om sök och finn med hunden låter bra, se till att det är en matlåda med genomskinligt lock bara så han verkligen ser att det är något i lådan. Annars kan det ju bli lite besvärligt Flört 
    Tack för tipset om Rättvik - blev en liten miss att vi bokade boende på felsida av sjön men men... Jag är helt obekant med alla områden runt Siljan tyvärr.

    Bra ang. Gesundaberget - turistböckerna rekomenderar det men det är ju aldrig superärligt. Då vet jag att det är ett säkert kort ifall det inte blir andra sidan sjön.

    Tack!
  • Katrin659

    Jag lyckades - han sa JA och nu är vi förlovade!

    Det blev mycket spontant, för miljön hade jag ju ingen aninig om. Han ville se Styggforsen nån mil norrut från Rättvik. Väl där var vi tagna av det kraftfulla vattenfallet och tog oss en fika i en glänta jämte starten på fallet. Mäktigt och mycket bullrigt, men han var i sitt Esse - i skogen med en kopp kaffe och polarbröd. Så jag passade på. Gömde asken i skogen för hunden att leta upp med husse efter. På stående fot tappade jag all tankeverksamhet och planen hade jag glömt helt så jag frågade bara vad som fanns i asken. När han såg symbolen sprudlade han av glädje och jag blev helt stum och lycklig.

    Vi kramades en lång stund innan jag ens hann fråga min anledning till ringarna och bra stund efteråt kom talet, lite så där klumpigt efteråt.

    Men det var fint - oerhört fint och han blev så glad. Och vi är glada, lyckliga och nykära! Underbart skoj!
    I eftermiddag ska vi in och pröva ringar. Tjoohoo!!

    Tack för all hjälp!

Svar på tråden Frieri vid Siljan