• Susanne357

    morgongåva till sin man

    hur vanligt är det med morgongåva till en man? vad ger man en man som gåva?  När ger man gåvan? gäller detta oavsett vilket land han kommer ifrån?

  • Svar på tråden morgongåva till sin man
  • förlovadflicka

    Vad jag utläser härifrån så är det väldigt vanligt och man kan ge precis vad som helst :) Man kan ju göra precis som man vill liksom :) Jag har önskat mig en ring med färgade stenar och jag ska hitta någon märkesslips till min m2b tänkte jag :) 

  • Pinkgrape

    Vi hade egentligen sagt att vi inte ska ge varandra något, men jag hittade en klocka som var nedsatt mer än halva priset som skulle passa så bra till min blivande, så jag kunde inte låta bli. Jag vet att det är något han kommer uppskatta och något han aldrig skulle köpa till sig själv. En väldigt enkel svart klocka. Jag är dock väl förberedd på att jag inte kommer få något av honom och det gör ingenting :)

    En morgongåva kan väl dock vara i stort sett vad som helst. Ett gott vin, smycken, en bok, ett träd att plantera i trädgården, en resa osv.

    Såhär står det här på BT om morgongåvan.

    "Presenten som brudgummen ger till bruden morgonen efter bröllopet har rötter mycket långt tillbaka i tiden. Den var från början tänkt som en livsförsäkring för hustrun så att hon skulle klara sig ekonomiskt ifall mannen dog. Det var också en slags belöning för kvinnans jungfrudom.


    Så långt fram som till 1920 var var morgongåvan lagstadgad. I dag har gåvan mer en romantisk innebörd och behöver inte vara så kostsam som tidigare, den består ofta av ett vackert smycke eller något annat personligt.


    Idag är det också vanligt att man ger mannen en morgongåva.
    I vår tid kan även gåvan ges vid ett lite senare tillfälle, t.ex på bröllopsresan."


    Men som jag har förstått det, så är väldigt vanligt nu att man ger varandra en liten gåva och ofta på morgonen efter vigseln. Det är vad jag har tänkt iaf, att ge min blivande sin då. Vi kommer ju iofs inte åka på bröllopsresa, så blir lite knepigt att spara det dit då :P


  • emzerus83

    Jag har läst i nån tråd här om lite tips...bla att köpa några flaskor vin, lite finare viner som lagras väl. Som ni kan öppna på er 1årsbröllopsdag, 2årsbröllopsdag osv... Detta är ju en bra gåva om han o du såklart tycker om vin :)

  • Mariamilena80

    Jag är sugen att göra en secretbox åt honom...

  • I vått och torrt

    Jag har beställt en sådan här till min man....
    fast målad med vår "låt" och vårt utseende i vår stil

    www.festingen.se/product.asp

    superfin då man kunde få den precis som man ville..
    ska hänga i sovrummet ovanför vår säng! 

  • hoodilady
    Mariamilena80 skrev 2011-04-11 14:24:36 följande:
    Jag är sugen att göra en secretbox åt honom...
    Jag ska ge min m2b det! Fast i lite annorlunda tappning, ska nämligen fotas som en Pinuppa. Vår bröllopsfotograf gör detta för 1500kr!! Vi ska fota i en söndagsstängd herrgård i Huddinge.
    www.malin-fotograf.com/Portfolio-Boudoir-Morgong-va.html
    Hon brukar fota många Boudoirer men hon har aldrig fotat någon med ett "Tema".

    Exempel på bilder:





    Ingen aning vad min fästman kommer ge, men jag tror man får bestämma tillsammans om man vill lägga pengar på en morgongåva och isf hur mycket ca.
  • lillalyckan

    Jag gjorde en tatuering med min mans namn i  morgongåva. Han blev minst sagt överraskad...

  • prinsessanogrodan
    prinsessanogrodan skrev 2011-04-28 20:35:56 följande:
    Jag har köpt ett presentkort på liveit.se så kan mannen själv välja upplevelse
    Hoppsan! Hade visst redan svarat i denna tråden
  • lucia

    Vi har sagt att vi inte ska ge varandra någon morgongåva. Men däremot har jag köpt en ring till honom som han får i kyrkan, och han vet ingenting! :)

  • Moemoe

    Vi är lite nördiga jag och blivande, så han ska få ett riktigt bra spelheadset till datorn. Skäms Nördromantik ftw!

  • jindo

    Min får en secret box.. bara för hans ögon.. ;) 
    givet vis kommer jag att ha alla ombyten med mig så han kan njuta "live" på morgonen då han får sin present..

  • RockTroll

    Min blivande ska få ett halsband med två brickor där det står dotterns namn och födelsedatum på ena och "make" med vårat datum på den andra :) han tycker liksom jag att secret box inte är något för oss, han dricker inte vin eller bär klocka så jag hoppas han blir glad för halsbandet :) jag har önskat mig något fint smyck och det vore passade då morgonen efter vårat bröllop är mors dag och jag är mamma.


    Bröllop 28/5 rocktroll.blogg.se
  • FelizLane

    Jag ska köpa manchettknappar som han ska få på själva bröllopsmorgonen och sen ska jag göra en secretbox som han får antingen morgonen efter eller på resan :) 

  • FelizLane

    manchettknapparna ska jag gravera vårat datum och namn på :)

  • JoR

    Jag tänkte försöka mig på att måla egna tavlor. Tänkte köpa canvasduk och färg på Panduro eller Clas Ohlsson. Min tanke är att det ska bli samma motiv, fast i de fyra årstiderna. motivet jag tänkte mig är ett träd, typ en stor ek eller liknande. Jag ha alltid varit fascinerad av att måla och fota just stora träd. Dels så är det så vackert med naturmotiv, men också det stadiga, starka, som växer med tiden. Precis så som vårt förhållande är och har utvecklats. 

    Första tavlan ska vara med trädet i vintermotiv. Vi träffades på vintern.
    Nästa blir på trädet i vårfärger.
    Den tredje bli ett sommarmotiv, när trädet står i full blom. Tänkte få in ett klassisk hjärta med våra initialer som är inristade i barken, men jag vet inte om det kanske kommer bli för litet för att man ska se vad det är. Vi gifter oss på sommaren.
    Den sista tavlan blir trädet igen fast i höstfärger. Vi vill ju leva med varandra till "ålderns höst".

    Min förhoppning är att man ska förstå symboliken mer än själva kvalitén på målningen. :)
     

  • Moemoe
    JoR skrev 2011-04-29 23:08:25 följande:
    Jag tänkte försöka mig på att måla egna tavlor. Tänkte köpa canvasduk och färg på Panduro eller Clas Ohlsson. Min tanke är att det ska bli samma motiv, fast i de fyra årstiderna. motivet jag tänkte mig är ett träd, typ en stor ek eller liknande. Jag ha alltid varit fascinerad av att måla och fota just stora träd. Dels så är det så vackert med naturmotiv, men också det stadiga, starka, som växer med tiden. Precis så som vårt förhållande är och har utvecklats. 

    Första tavlan ska vara med trädet i vintermotiv. Vi träffades på vintern.
    Nästa blir på trädet i vårfärger.
    Den tredje bli ett sommarmotiv, när trädet står i full blom. Tänkte få in ett klassisk hjärta med våra initialer som är inristade i barken, men jag vet inte om det kanske kommer bli för litet för att man ska se vad det är. Vi gifter oss på sommaren.
    Den sista tavlan blir trädet igen fast i höstfärger. Vi vill ju leva med varandra till "ålderns höst".

    Min förhoppning är att man ska förstå symboliken mer än själva kvalitén på målningen. :)
     
    Vilken superbra idé!
  • Anatheme

    Jag väljer mellan att ge min älskling ett presentkort hos tatueraren eller en bettskena för tandgnisslande. Han är för snål för att vilja betala för att få en sån där bettskena, men jag får rysningar av att lyssna på hans gnisslande om nätterna ^_^

Svar på tråden morgongåva till sin man