• MuBu

    Frieri

    Hur friade eran partner?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-17 11:39
    Eller hur friade ni?

  • Svar på tråden Frieri
  • Äppelkärna

    Min sambo friade en grå novembereftermiddag och det var sanslöst romantiskt :)
    Han var ledig den dagen och hade fixat och donat och när jag kom innanför dörren hemma spelade han vår låt på sitt piano, vilket jag i och för sig missförstod och trodde av ngn anledning att han spelade tv-spel! Lägenheten var helt nedsläckt och när jag krånglat av mig ytterkläderna och gick genom hallen såg jag att vardagsrummet var upplyst av mängder av stearinljus, på soffbordet var det uppdukat för romantisk middag med en jättebukett vackra blommor och mitt på golvet stod en ring av tända ljus i värmeljushållare. Medan jag chockad klev in i rummet ställde han sig mitt i ringen av ljus och började förklara sin kärlek för mig, han grät och jag grät och vi skakade bägge två för jag förstod då vad som var på väg att hända. Sedan gick han ner på knä och frågade om jag ville gifta mig med honom och när jag snyftande stammat fram mina JA JA JA öppnade han asken han haft intill och gav mig världens vackraste förlovningsring, som han spenderat massa nervös tid med att designa hos en guldsmed han blivit tipsad om. 
    Jag var så lycklig och chockad att jag sedan inte kunde äta en tugga av middagen han tillagat, men då vi fungerar helt annorlunda vad gäller det var han tvärtom vrålhungrig efter anspänningen och vräkte i sig även min portion ;) Vid min tallrik låg ett platt paket inslaget i glänsande papper och sidenband och däri fanns ett resemagasin och ett bröllopsmagasin -helt underbar present att få bläddra i och känna att det var på riktigt. :) Jag dricker knappt ngn alkohol men var väldigt glad över vinet han dukat fram den kvällen, för så skakig har jag aldrig varit tidigare och det var nog faktiskt alkoholen som gjorde att jag kunde stå kvar med fötterna på jorden! Åh, jag kan inte låta bli att smågråta varenda gång jag tänker på det här -kommer absolut aldrig glömma den dagen! Hjärta 

  • förlovadflicka
    Äppelkärna skrev 2011-03-14 11:55:56 följande:
    Min sambo friade en grå novembereftermiddag och det var sanslöst romantiskt :)
    Han var ledig den dagen och hade fixat och donat och när jag kom innanför dörren hemma spelade han vår låt på sitt piano, vilket jag i och för sig missförstod och trodde av ngn anledning att han spelade tv-spel! Lägenheten var helt nedsläckt och när jag krånglat av mig ytterkläderna och gick genom hallen såg jag att vardagsrummet var upplyst av mängder av stearinljus, på soffbordet var det uppdukat för romantisk middag med en jättebukett vackra blommor och mitt på golvet stod en ring av tända ljus i värmeljushållare. Medan jag chockad klev in i rummet ställde han sig mitt i ringen av ljus och började förklara sin kärlek för mig, han grät och jag grät och vi skakade bägge två för jag förstod då vad som var på väg att hända. Sedan gick han ner på knä och frågade om jag ville gifta mig med honom och när jag snyftande stammat fram mina JA JA JA öppnade han asken han haft intill och gav mig världens vackraste förlovningsring, som han spenderat massa nervös tid med att designa hos en guldsmed han blivit tipsad om. 
    Jag var så lycklig och chockad att jag sedan inte kunde äta en tugga av middagen han tillagat, men då vi fungerar helt annorlunda vad gäller det var han tvärtom vrålhungrig efter anspänningen och vräkte i sig även min portion ;) Vid min tallrik låg ett platt paket inslaget i glänsande papper och sidenband och däri fanns ett resemagasin och ett bröllopsmagasin -helt underbar present att få bläddra i och känna att det var på riktigt. :) Jag dricker knappt ngn alkohol men var väldigt glad över vinet han dukat fram den kvällen, för så skakig har jag aldrig varit tidigare och det var nog faktiskt alkoholen som gjorde att jag kunde stå kvar med fötterna på jorden! Åh, jag kan inte låta bli att smågråta varenda gång jag tänker på det här -kommer absolut aldrig glömma den dagen! Hjärta 
    Åh vad underbart :) Jag ska genast smsa min fästman och fråga om han vill gifta sig med mig bara för att få ett ja och samma fråga tillbaka, hihi :) 
  • meah2000
    Äppelkärna skrev 2011-03-14 11:55:56 följande:
    Min sambo friade en grå novembereftermiddag och det var sanslöst romantiskt :)
    Han var ledig den dagen och hade fixat och donat och när jag kom innanför dörren hemma spelade han vår låt på sitt piano, vilket jag i och för sig missförstod och trodde av ngn anledning att han spelade tv-spel! Lägenheten var helt nedsläckt och när jag krånglat av mig ytterkläderna och gick genom hallen såg jag att vardagsrummet var upplyst av mängder av stearinljus, på soffbordet var det uppdukat för romantisk middag med en jättebukett vackra blommor och mitt på golvet stod en ring av tända ljus i värmeljushållare. Medan jag chockad klev in i rummet ställde han sig mitt i ringen av ljus och började förklara sin kärlek för mig, han grät och jag grät och vi skakade bägge två för jag förstod då vad som var på väg att hända. Sedan gick han ner på knä och frågade om jag ville gifta mig med honom och när jag snyftande stammat fram mina JA JA JA öppnade han asken han haft intill och gav mig världens vackraste förlovningsring, som han spenderat massa nervös tid med att designa hos en guldsmed han blivit tipsad om. 
    Jag var så lycklig och chockad att jag sedan inte kunde äta en tugga av middagen han tillagat, men då vi fungerar helt annorlunda vad gäller det var han tvärtom vrålhungrig efter anspänningen och vräkte i sig även min portion ;) Vid min tallrik låg ett platt paket inslaget i glänsande papper och sidenband och däri fanns ett resemagasin och ett bröllopsmagasin -helt underbar present att få bläddra i och känna att det var på riktigt. :) Jag dricker knappt ngn alkohol men var väldigt glad över vinet han dukat fram den kvällen, för så skakig har jag aldrig varit tidigare och det var nog faktiskt alkoholen som gjorde att jag kunde stå kvar med fötterna på jorden! Åh, jag kan inte låta bli att smågråta varenda gång jag tänker på det här -kommer absolut aldrig glömma den dagen! Hjärta 
    Man blir riktigt blödig när man läser din berättesle.
    Såå romantiskt
  • Äppelkärna
    förlovadflicka skrev 2011-03-14 11:58:24 följande:
    Åh vad underbart :) Jag ska genast smsa min fästman och fråga om han vill gifta sig med mig bara för att få ett ja och samma fråga tillbaka, hihi :) 
    Låter som en fantastiskt bra idé tycker jag! :) Man kan aldrig få för mkt kärlek!
    meah2000 skrev 2011-03-14 12:10:09 följande:
    Man blir riktigt blödig när man läser din berättesle.
    Såå romantiskt
    Hihihihi, ja det var verkligen superromantiskt! Tror jag kan leva på det livet ut, nästan i alla fall... ;)
  • Fossing77

    Tja... Jag kanske inte behöver förklara så mycket... Förvånad var reaktionen.. 250 affischer uppsatta över halva Västra Götaland gjorde jobbet bekvämt för mig... Flört


  • förlovadflicka
    Fossing77 skrev 2011-03-14 18:31:48 följande:
    Tja... Jag kanske inte behöver förklara så mycket... Förvånad var reaktionen.. 250 affischer uppsatta över halva Västra Götaland gjorde jobbet bekvämt för mig... Flört

     


    Skrev de svaret i tidningen sen? :) 
  • Aniara4
    Kattpoet skrev 2011-03-14 10:48:27 följande:
    Japp vi gjorde det svenska sättet även om bara en av oss är svensk,  vi gjorde det som ett gemensamt beslut.
    Min karl verkligen gillar idén  om jämnlikhet och gensamma beslut som vi har i den svenska kulturen, även om Skottland inte  är  långt bort  från Sverige så är det en skillnad  på hur tjejer och killar behandlas. 
    Samma här, vi hade inget sånt där tjusigt Hollywood-överrasknings-frieri utan kom gemensamt fram till att det var dags och enades om en dag. Lite knepigt blir det ju eftersom man rent tekniskt är förlovad redan när man kommit överens om att gifta sig/förlova sig, men vi ignorerade det och bestämde en dag, och beställde sen ringar med det datumet ingraverat.

    Första gången ämnet kom upp var när det var aktuellt att han ev. skulle jobba utomlands, i ett land där vi skulle vara tvungna att vara gifta om jag skulle kunna följa med. Då sa han lite försiktigt att "det skulle jag i och för sig kunna tänka mig ändå" - men i det läget tyckte JAG egentligen att det var för tidigt. Men hela diskussionen om utlandsflytten där jag kom fram till att om det blev nödvändigt skulle jag gå med på att snabbgifta mig och följa med (fast det var ett land som jag verkligen inte ville bo i) fick mig att inse att jag faktiskt VAR redo, eftersom jag var beredd att göra den uppoffringen för att hålla ihop relationen.

    Tack och lov behövde vi aldrig flytta sen utan han fick ett bättre jobb i Sverige! Men förlovade oss gjorde vi ändå lite senare.
  • NiclasoFrida

    Såhär friade min sambo till mig i sommras:)

    4 månader innan hade min sambo kontaktat min chef och tagit ledigt åt mig, utan att jag visste nått. Jag fick ett korsord (som han hade gjort själv) där svaret på en fråga var att han tagit ledigt åt mig och att vi skulle ut och resa över midsommarhelgen, då det var 2 år sedan vi träffades för allra första gången. Resan gick till Edinburgh och vi hade planerat massor med saker vi skulle se och göra. Bland annat skulle vi gå upp på en gammal vulkan, Arthurs Seat. Vi hade köpt med oss champagne, jordgubbar och tyfflar. Detta tyckte inte jag var så konstigt för vi firade ju faktiskt att det var 2 år sedan vi träffades och vi brukar lyxa till det ibland.
    Vi gick upp för, vilken kändes som världens högsta berg...men utsikten var helt fantastisk och verkligen värt vandringen upp (om jag visste vad som väntade hade jag nog sprungit upp)...Vi satte oss på en handduk som vi "snott" från hotellet och skålade och tittade på den fina utsikten.
       Efter ett tag sa min älskling att han hade en 2-årspresent till mig. Och jag som inte hade köpt något till honom! Och sen sa han att han hade en dikt också och jag fick välja om jag skulle höra dikten först eller öppna paketet. Jag valde paketet...det var en lite större ask så jag trodde att det var ett halsband. Jag började öppna paketet och när jag kommit halvvägs tog han det och sa att jag inte fick öppna mer. Då började han att läsa världens vackraste dikt som han hade skrivit själv (redan då kom tårarna) han avslutade dikten med att gå ner på knä och säga "....så därför vill jag fråga dig om du vill gifta dig med mig?". Oj, vad jag grät....jag var helt chockad...jag grät nästan så jag skakade. Han satte på mig ringen och jag sa...har jag sagt JA? Men det hade jag :) Och ringen var helt underbar...precis en sån jag hade drömt om!

    På kvällen gick vi till en jättefin restaurang och åt fantastiskt mat. Älsklingen hade kontaktat restaurangen för jättelängesen och berättat att han skulle fria. Så när vi kom dit fick vi den bästa servicen och hovmästaren frågade om det hänt något speciellt idag. Och det hade det ju! Sen kom servitörerna och gratulerade. Jag kände mig som en prinsessa!

    Detta hade min älskling planerat i nästan 6 månader och jag har inte fattat något alls. Han har köpt diamanterna för sig och gått till en guldsmed och visat hur ringarna skulle se ut, och de är verkligen sååå fina. Jag misstänkte absolut inget alls trots att han haft både diamanter och ringar hemma och smugglat med ringarna i resväskan till Skottland.

    Det var som en verkligen som en saga...så nu planerar vi bröllop för fullt Hjärta

  • Kattpoet

    Jag behövde inte smuggla mina ringar till Skottland, karln visste om dem, jag hade dem i handväskan och höll fast den hårt när jag åkte till honom.
    Skall sägas våra ringar är min farmor och farfar och jag fick dem av pappa, han visste om  allt och hur det skulle sluta innan det ens hände, ibland är papa skum.

  • emzerus83
    NiclasoFrida: åhh jag vart alldeles tårögd när jag läste din berättelse!! Vilken lycka o glädje! Stort GRATTIS!

    Alla era berättelser i den här tråden är fina...jag hoppas så att jag en dag också får uppleva ett frieri av min underbara sambo ;)
  • Fossing77
    förlovadflicka skrev 2011-03-14 19:32:14 följande:
    Skrev de svaret i tidningen sen? :) 
    Japp! Veckan efter så ringde de upp den som blivit friad till för en intervju. ;) Vi var 9 st i Sverige som fick fria via jättetavlor så det var lite kul. :) Sedan kom de ut och tog bilder på oss båda vid en av tavlorna. Kul grej :)
  • förlovadflicka
    Fossing77 skrev 2011-03-14 22:37:43 följande:
    Japp! Veckan efter så ringde de upp den som blivit friad till för en intervju. ;) Vi var 9 st i Sverige som fick fria via jättetavlor så det var lite kul. :) Sedan kom de ut och tog bilder på oss båda vid en av tavlorna. Kul grej :)
    Jättekul :) Men tänk om någon svarat nej :P 
  • Fossing77
    förlovadflicka skrev 2011-03-14 23:07:00 följande:
    Jättekul :) Men tänk om någon svarat nej :P 
    Ja det hade onekligen varit intressant ;) Jag tror att de som ansökte mer eller mindre var säkra på att få ett ja... Min sambo har alltid sagt att om jag friar så säger han nej, för han vill vara den som friar.. så lite nervöst var det allt ;) men med en gemensam son som då var ett år och en ny liten på väg så tänkte jag att han nog faktiskt skulle säga ja iaf... ;)
  • Merrick

    Blev friad till 3 år efter förlovning, på samma plats där vi förlovade oss.  Inför ca 10.000 människor på Nya Parken, fotbollsstadion, i Norrköping. I halvtid hör jag ett barn som pratar. Tänker att det är gulligt och säger det till M2B som spänner ögonen i mig och säger: ”Men lyssna då!” Och då hör jag: ”Mamma xxxxx xxxxxxxx, gå ned till gräsplanen där pappa väntar, skynda dig!”. Förvånat inser jag att det är min 4-årige son som pratar och i stunden fattar jag inte riktigt, är han här?? Men det är så klart en inspelning, dessutom har har låtit spela in 2 låtar till mig som jag fick höra på senare, hörde det inte då... M2B tar min hand och säger: ”Kom nu, nu ska vi gå ned på planen”. Jag kände det som om jag skulle svimma, skakade och det slog gnistor i mitt huvud. I efterhand kan jag beskriva känslan som den känsla jag hade inför att åka Fritt Fall på Gröna Lund i somras. Att känna spänningen i hela kroppen, förväntan och skräckblandad lycka i magen och själen. Killen som är konferencier  (eller vad man ska kalla honom) ropar på oss och vi går ned och honom till mötes. M2B får mikrofonen och går ned på knä på fotbollsplanen för att fråga: ”Vill du gifta dig med mig?”. Jag svarar ”ja” så klart, nästan skriker i mikrofonen. Och sedan ber han publiken hurra för oss, och sen jublas det, tusentals människor hurrar för oss! Vilken känsla. Jag kan knappt begripa att det har hänt ens nu i efterhand. 
     

  • förlovadflicka
    Merrick skrev 2011-04-18 22:39:56 följande:
    Blev friad till 3 år efter förlovning, på samma plats där vi förlovade oss.  Inför ca 10.000 människor på Nya Parken, fotbollsstadion, i Norrköping. I halvtid hör jag ett barn som pratar. Tänker att det är gulligt och säger det till M2B som spänner ögonen i mig och säger: ”Men lyssna då!” Och då hör jag: ”Mamma xxxxx xxxxxxxx, gå ned till gräsplanen där pappa väntar, skynda dig!”. Förvånat inser jag att det är min 4-årige son som pratar och i stunden fattar jag inte riktigt, är han här?? Men det är så klart en inspelning, dessutom har har låtit spela in 2 låtar till mig som jag fick höra på senare, hörde det inte då... M2B tar min hand och säger: ”Kom nu, nu ska vi gå ned på planen”. Jag kände det som om jag skulle svimma, skakade och det slog gnistor i mitt huvud. I efterhand kan jag beskriva känslan som den känsla jag hade inför att åka Fritt Fall på Gröna Lund i somras. Att känna spänningen i hela kroppen, förväntan och skräckblandad lycka i magen och själen. Killen som är konferencier  (eller vad man ska kalla honom) ropar på oss och vi går ned och honom till mötes. M2B får mikrofonen och går ned på knä på fotbollsplanen för att fråga: ”Vill du gifta dig med mig?”. Jag svarar ”ja” så klart, nästan skriker i mikrofonen. Och sedan ber han publiken hurra för oss, och sen jublas det, tusentals människor hurrar för oss! Vilken känsla. Jag kan knappt begripa att det har hänt ens nu i efterhand. 
    Wow vad häftigt! Om man gillar storslagna frierier låter det helt perfekt :D
Svar på tråden Frieri