• NeutronStar

    Förlovningshinta..?

    Jag och min sambo har den 1 februari bott ihop i ett år och har den 31 januari varit tillsammans i 1,5 år. Jag vill verkligen verkligen verkligen förlova mig med honom och jag är ganska säker på att om jag skulle fråga skulle han säga ja. Problemet är bara att jag vill att han ska fråga...

    Han har varit förlovad en gång tidigare och de förlovade sig efter ungefär ett och ett halvt år (på alla hjärtans dag för att vara exakt, vilket lite förstört den dagen för mig...) och det känns som att om han inte frågar innan dess så älskar han mig inte lika mycket som han älskade henne... Hemskt att säga, jag vet, men jag tog det ganska hårt när jag fick reda på det första gången och det har hänt massa saker det sista som rivit upp gamla sår...

    Hur ska jag få honom att förstå hur jag tänker och känner utan att säga det rakt ut..? Han har sagt innan att han inte tänker förlova sig med mig för att bevisa att han älskar mig, men det är ju inte det jag vill att han ska göra. Jag vill att han ska vilja förlova sig med mig, vilket jag tror och hoppas att han vill, men jag vill bara att han ska vilja fråga också...

    Vet inte vad jag ska göra, och att gå runt och tänka på det 24/7 tär verkligen på mig...

  • Svar på tråden Förlovningshinta..?
  • Fröken T

    Ta det lugnt! Ni har bara varit tillsammans 1,5 år. Om ni ska leva hela livet tillsammans så hinner ni både förlova er och gifta er!

  • NeutronStar
    Dejli skrev 2011-01-19 19:18:56 följande:
    Om han gjorde det efter 1½ år med förra tjejen och det sprack så vill han kanske vänta för att inte riskera att det spricker mellan er? Vill man ha något gjort får man göra det själv... fattar inte riktigt grejen med att killen ska fria. Snacka om att sätta tokmycket press på någon som kanske inte vill ta det ansvaret...
    sofi 88 skrev 2011-01-19 19:25:50 följande:
    Precis, han kanske helt enkelt tyckte att 1,5 år var för kort tid. Bara för att de förlovade sig efter 1,5 år ska du nog inte förvänta dig att "det är då det är dags". Om du vill vänta tills han frågar får du nog bereda dig på att vänta ett tag, det är min gissning. Vi pratade båda länge om det innan vi bestämde oss när och hur och vart vi ville förlova oss och vi gjorde det efter 2,5 år, sambos som 2 år.
    Jo, grejen är bara att han har sagt att han hade kunnat tänka sig att förlova sig, men grejen är den att då säger han att jag får fråga, och då känns det som att han inte vill själv egentligen ändå... Därför hade jag velat att han tog steget, det hade känts mer som att han verkligen ville då...
  • NeutronStar
    Smuppra skrev 2011-01-19 19:28:00 följande:
    Jag och min pojkvän talade om förlovning. Att vi ville förlova oss och att vi troligen skulle göra det ungefär 10 månader senare. Två månader senare säger han att han vill förlova sig nu och inte vänta. Jag var mer av "men vi skulle ju vänta till sommaren" men efter lite betänktetid ångrade jag mig och ville också förlova mig. Det var nästan 5½ år sedan och i sommar gifter vi oss

    Kanske kan ni snacka om när ni kan tänka er förlovning? Ni måste ju inte bestämma något definitivt gemensamt om du inte vill, men du kan ju säga att du helst vill att han frågar. Så får du kanske lite koll på hur han känner också. Att gå och hoppas på förlovning medan han kanske inte ens har tänkt den tanken seriöst känns mycket dumt. Bättre att visa några korten man har på handen då. Och, hur mycket vi tjejer än det önskar, killar kan inte läsa tankar. Jag kan aldrig hinta om någonting till min m2b utan måste säga rent ut vad jag menar. Men hellre det än att jag blir besviken utan att han fattar varför.

    Sedan det där med hans ex fästmö. Det ska du inte lägga vikt vid. Som ovan är sagt så är det ju inte ihop längre så den förlovningen är ju inte något värd. Men ert förhållande ska ju hålla längre och ni ska förlova er och ni kommer gifta er. Något som han och exet aldrig gjort och aldrig kommer göra. Men facit i hand sedan har du, trots att frieriet kommer senare, "vunnit" mot exet. Om man nu ska se det så.

    Har en kompis vars sambo varit gift förut och fått ett barn med sitt ex. Hon visste att han inte skulle  vilja förlova sig och gifta sig på ett tag, även om han verkligen älskar henne och tror på förhållandet. Han var helt enkelt bränd efter det "misslyckade" äktenskapet. Men nu har de en dotter gemensamt på ett år. Det tycker jag är ett ännu större åtagande. Gifter man sig kan man skilja sig och aldrig mer ses, men så funkar det inte med barn... Nu ska ju förstås ingen här skilja sig framöver, allra minst jag själv
    Vi har pratat om det och jag vet att jag är redo och det verkar verkligen på honom som att om jag frågade så hade han sagt ja... Men jag vill ju liksom inte fråga och få ett nej... Obestämd Känns bara som att just nu hade varit en perfekt tidpunkt...
  • NeutronStar
    Fröken T skrev 2011-01-19 19:38:44 följande:
    Ta det lugnt! Ni har bara varit tillsammans 1,5 år. Om ni ska leva hela livet tillsammans så hinner ni både förlova er och gifta er!
    Jo självklart, men jag känner verkligen att jag är redo och vill, och varför vänta då..?
  • Future Mrs S

    Att han gör det senare än med exet kanske är för att han tror MER på er? Du tänker att han älskade henne mer, jag tänker att han älskar dig mer och vill göra det på en speciell dag kanske överaska dig? :)

  • Etheleglin
    NeutronStar skrev 2011-01-19 23:09:57 följande:
    Jo självklart, men jag känner verkligen att jag är redo och vill, och varför vänta då..?
    För att rent kemiskt är du fortfarande förälskad?

    När man träffar en ny partner och blir kär så har man en biologisk förälskelsefas som varar mellan 2½ och 3½ år. Håller man ihop även efter det så har man betydligt större chanser för framtiden. Då är det inte bara immunförsvaret som spelar dig ett attraktions-spratt.

    Så ta det lugnt! Börja spara till fina ringar och ett stort bröllop istället. Och när det väl är dags; strö huset fullt med bröllopsmagasin så förstår han nog till slut. 
  • NeutronStar
    Future Mrs S skrev 2011-01-19 23:22:15 följande:
    Att han gör det senare än med exet kanske är för att han tror MER på er? Du tänker att han älskade henne mer, jag tänker att han älskar dig mer och vill göra det på en speciell dag kanske överaska dig? :)
    Hoppas på det, jag vet att han verkligen vill att det ska fungera. Han kopplar förlovning till ngt dåligt, men jag vill ju få honom att koppla det till ngt bra, visa för honom att det funkar... Glad
  • NeutronStar
    Etheleglin skrev 2011-01-19 23:25:42 följande:
    För att rent kemiskt är du fortfarande förälskad?

    När man träffar en ny partner och blir kär så har man en biologisk förälskelsefas som varar mellan 2½ och 3½ år. Håller man ihop även efter det så har man betydligt större chanser för framtiden. Då är det inte bara immunförsvaret som spelar dig ett attraktions-spratt.

    Så ta det lugnt! Börja spara till fina ringar och ett stort bröllop istället. Och när det väl är dags; strö huset fullt med bröllopsmagasin så förstår han nog till slut. 
    Har läst det flertalet ställen på forumet, men är mkt skeptisk till detta. Det är väldigt individuellt. Jag tror det enda som spelar roll är om man funkar ihop i vardagen, och efter att ha bott ihop i ett år skulle jag våga påstå att vi gör det. Så därför menar jag att enligt mig så spelar tid väldigt lite roll... Inte mening att låta "bitsk" men jag är väl helt enkelt av en annan åsikt. Obestämd
  • Zelmah

    Men om du vet att det är rätt, varför är det så bråttom? Precis som Etheleglin säger så är dina kemiska processer i kroppen forfarande i förälskelsen. Relationsforskare har by the way kommit fram till att det tar ca 8-10 år innan en relation har gått igenom alla faser som är prövningar för om relationen kan hålla. Men visst kan man känna att det känns "rätt" innan...men man kan ju aldrig vara 100, mkt kan hända på vägen.

    Jag och min m2b pratade redan efter ett år att förlova oss men det dröjde tills vi varit tillsammans i 5 år innan vi gjorde det. 2 år senare mitt i vår 7-årskris och min personliga identitetskris och återfall av sorjekris o allt vad det var så bröt jag förlovningen och vi gick isär. Men efter 1-2 månader var vi tillsammans igen och så småningom fick jag tillbaka ringen nu har vi varit tillsammans i 8 år och NU vet jag definitivt att det är rätt och har aldrig varit säkrare. Jag trodde att jag var redo att gifta mig redan när vi varit ett par i 3 år men TUR att vi väntade ändå känner jag nu i efterhand. Vi gifter oss 3 september i år och jag är lyckligast i världen känns det som och det var värt att vänta på och vi fick gå igenom massa prövningar på vägen, min mamma dog, min kusin dog vi har haft långdistansförhållande och flera kriser i relationen, men nu vet vi att vi klarar det.

    Jag tror det är bra att man haft någon kris i relationen innan man gifter sig så att man vet att man även fixar det när det stormar och man måste gå i hård motvind.

    Men som många sagt ovan: öppna kort! Du måste vara tydlig med vad du vill. Annars blir det bara missförstånd. Att hinta funkar sällan, raka rör, tyvärr.. annars kan du få vänta länge..

    Och försök att låta bli o jämföra med exet, been there done that... man mår bara dåligt av det och det tär på relationen i onödan. Lättare sagt än gjort jag vet, men det finns ju en anledning till att de inte är tillsammans längre. Han har valt att vara med dig, försök att njuta av det och inte stressa fram något. Om du själv inte vill fråga får du nog helt enkelt vänta tills han känner sig redo. För du vill väl inte att han ska ha känt sig pressad till det pga påtryckningar?

    Det finns så mycket drömmar och förväntningar som vi bär på inom oss men man får inte glömma att njuta av det vi faktiskt redan har oxå Glad

  • TheD

    Jag tror som andra att han väntar just för att han älskar dig! hans förra frieri kanske inte var helt genomtänkt t.ex. och han är rädd för att göra samma sak igen. Annars tror jag säkert at han skulle ha friat vid det här laget men som någon annan skrev, han kanske väntar på det perfekta ögonblicket.

    I hans ögon kanske frieri, för tillfället, är något negativt pga hans ex och vill då inte äventyra det ni har. Du känner inte så, nej men han har egna känslor...Lite knepigt.

    Men hinta för all del men ta det försiktigt. Nu kanske det inte är så jättekänsligt för honom som jag har lagt fram det men jag känner varken du eller din pojkvän :)

    En dag ska du, då händer det något :)

  • Fröken T
    NeutronStar skrev 2011-01-19 23:09:57 följande:
    Jo självklart, men jag känner verkligen att jag är redo och vill, och varför vänta då..?
    För att han kanske inte är redo...
  • NeutronStar
    Zelmah skrev 2011-01-20 00:35:32 följande:
    Men om du vet att det är rätt, varför är det så bråttom? Precis som Etheleglin säger så är dina kemiska processer i kroppen forfarande i förälskelsen. Relationsforskare har by the way kommit fram till att det tar ca 8-10 år innan en relation har gått igenom alla faser som är prövningar för om relationen kan hålla. Men visst kan man känna att det känns "rätt" innan...men man kan ju aldrig vara 100, mkt kan hända på vägen.

    Jag och min m2b pratade redan efter ett år att förlova oss men det dröjde tills vi varit tillsammans i 5 år innan vi gjorde det. 2 år senare mitt i vår 7-årskris och min personliga identitetskris och återfall av sorjekris o allt vad det var så bröt jag förlovningen och vi gick isär. Men efter 1-2 månader var vi tillsammans igen och så småningom fick jag tillbaka ringen nu har vi varit tillsammans i 8 år och NU vet jag definitivt att det är rätt och har aldrig varit säkrare. Jag trodde att jag var redo att gifta mig redan när vi varit ett par i 3 år men TUR att vi väntade ändå känner jag nu i efterhand. Vi gifter oss 3 september i år och jag är lyckligast i världen känns det som och det var värt att vänta på och vi fick gå igenom massa prövningar på vägen, min mamma dog, min kusin dog vi har haft långdistansförhållande och flera kriser i relationen, men nu vet vi att vi klarar det.

    Jag tror det är bra att man haft någon kris i relationen innan man gifter sig så att man vet att man även fixar det när det stormar och man måste gå i hård motvind.

    Men som många sagt ovan: öppna kort! Du måste vara tydlig med vad du vill. Annars blir det bara missförstånd. Att hinta funkar sällan, raka rör, tyvärr.. annars kan du få vänta länge..

    Och försök att låta bli o jämföra med exet, been there done that... man mår bara dåligt av det och det tär på relationen i onödan. Lättare sagt än gjort jag vet, men det finns ju en anledning till att de inte är tillsammans längre. Han har valt att vara med dig, försök att njuta av det och inte stressa fram något. Om du själv inte vill fråga får du nog helt enkelt vänta tills han känner sig redo. För du vill väl inte att han ska ha känt sig pressad till det pga påtryckningar?

    Det finns så mycket drömmar och förväntningar som vi bär på inom oss men man får inte glömma att njuta av det vi faktiskt redan har oxå Glad
    Jo, precis, jag är supernöjd med det jag har, just därför hade jag velat ta ett steg till när allt känns så rätt. =)  Och nej jag vill absolut inte att han ska känna sig tvingad att göra ngt, det gjorde hans ex tillräckligt mkt, hon hade ett extremt kontrollbehov och ville att de skulle förlova sig bara så hon kunde "märka" honom. Hon anklagade honom för att vara otrogen med gamla fickvänner och klasskamrater vid flertalet tillfällen, hon var verkligen"the green monster"... Så nej, jag vill ASBOLUT inte bli som henne.
  • NeutronStar
    TheD skrev 2011-01-20 02:20:14 följande:
    Jag tror som andra att han väntar just för att han älskar dig! hans förra frieri kanske inte var helt genomtänkt t.ex. och han är rädd för att göra samma sak igen. Annars tror jag säkert at han skulle ha friat vid det här laget men som någon annan skrev, han kanske väntar på det perfekta ögonblicket.

    I hans ögon kanske frieri, för tillfället, är något negativt pga hans ex och vill då inte äventyra det ni har. Du känner inte så, nej men han har egna känslor...Lite knepigt.

    Men hinta för all del men ta det försiktigt. Nu kanske det inte är så jättekänsligt för honom som jag har lagt fram det men jag känner varken du eller din pojkvän :)

    En dag ska du, då händer det något :)
    Jo jag ska ta det försiktigt, vill ju som sagt var att det ska komma frivilligt, vill bara påpeka för honom att jag är VÄLDIGT redo... ^^
  • Aniara4
    NeutronStar skrev 2011-01-21 11:53:44 följande:
    Jo, precis, jag är supernöjd med det jag har, just därför hade jag velat ta ett steg till när allt känns så rätt. =)  Och nej jag vill absolut inte att han ska känna sig tvingad att göra ngt, det gjorde hans ex tillräckligt mkt, hon hade ett extremt kontrollbehov och ville att de skulle förlova sig bara så hon kunde "märka" honom. Hon anklagade honom för att vara otrogen med gamla fickvänner och klasskamrater vid flertalet tillfällen, hon var verkligen"the green monster"... Så nej, jag vill ASBOLUT inte bli som henne.
    Jamen då ville han ju förmodligen inte förlova sig så tidigt med henne heller! Men hon "tvingade" honom - så då ska du väl absolut inte göra samma sak?! Ge honom istället glädjen av att den här gången själv ha kommit fram till beslutet och känslan av att HAN är redo och säker på sin sak!
  • Oberon

    Som kille kan jag säga att jag känner igen det, jag var mycket mer försiktig vid frieri nummer två. Det första frieriet kom efter cirka 3 - 4år, allt kändes rätt, var helt övertygad om att det här var den som jag skulle dela mitt liv med, sen efter det så växte vi mer ifrån varandra, det blev slentrian och hela biten.

    Nu med min nya flickvän väntade jag medvetet lite extra för att verkligen känna att det här kommer hålla hela vägen, det här är min blivande fru som jag vill leva resten av mitt liv med.

    Så jag skulle inte oroa mig, andas, ta det lugnt och njut av dagen så kommer det den dag det kommer.

  • NeutronStar
    Oberon skrev 2011-01-21 13:43:36 följande:
    Som kille kan jag säga att jag känner igen det, jag var mycket mer försiktig vid frieri nummer två. Det första frieriet kom efter cirka 3 - 4år, allt kändes rätt, var helt övertygad om att det här var den som jag skulle dela mitt liv med, sen efter det så växte vi mer ifrån varandra, det blev slentrian och hela biten.

    Nu med min nya flickvän väntade jag medvetet lite extra för att verkligen känna att det här kommer hålla hela vägen, det här är min blivande fru som jag vill leva resten av mitt liv med.

    Så jag skulle inte oroa mig, andas, ta det lugnt och njut av dagen så kommer det den dag det kommer.
    Tack, skönt att höra hur någon som själv vart i den sitsen tänker. Förstår att han blivit bränd och inte kan ta det steget så lätt, men jag hoppas att han en dag känner att han vågar och vill. Glad
Svar på tråden Förlovningshinta..?