• Mariahove

    Han anser oss förlovade utan ringar??????

    Hej!
    Jag har en underbar man i mitt liv. Vi har dock bara träffats kort period men allt känns rätt och vi planerar framtiden tillsammans. Förra veckan friade han till mig på ett lite, inte så underbart sätt. Vi låg och höll om varandra och pratade när han satt sig upp och frågade om jag ville gifta mig med honom. Naturligtvis ville jag det.
    Nu då till det, jag vill gärna ha en ring på mitt finger innan jag anser mig förlovad men han menar på att vi är förlovade i alla fall och att ringen bara visar för alla andra att vi är det. Vi ska besälla ringar från usa i tungsten så det tar ett tag innan de kommer.

    Vad tycker ni där ute? Är man förlovad utan ring på fingret? Är det bara jag som är knasig? 

  • Svar på tråden Han anser oss förlovade utan ringar??????
  • BrideBecks

    Ja det är klart ni är förlovade, han har ju friat och vad jag förstår så avser ni att gifta er med varandra.

    Det tog 3 veckor innan jag fick ringen på fingret, men fasen var vi lika förlovade innan som efter ringen kom på fingret.

    Det ligger faktiskt lite i det han säger, att det är att visa för alla andra att man är förlovad när man har ring. Men självklart känns det också mer symboliskt för en själv att ha en ring på fingret.

  • Pinova

    Klart ni är förlovade!

    Jag friade till min sambo utan ringar. Sedan bestämde vi tillsammans vilka förlovningsringar vi ville ha. Det tog ca 5-6 veckor innan vi kunde bära ringarna. Men det är klart att vi var förlovade under tiden.

    Datumet i ringarna är det datum då jag friade.


  • Invincible

    Jag fick inte heller någon ring när min sambo friade, ringarna fick vi först i augusti, men gravyren säger ändå 2/7-2010. Vi var superduperförlovade även utan ringar! ;)


    And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • JT2010

    VI ansåg oss inte vara förlovade utan ringar. Eftersom vi har en kort ceremoni med präst så blir vi inte förlovade förrän ringarna är välsignade och sitter på fingret. :)

  • Ayla

    Vilket mysigt frieri!

    Klart ni är förlovade även utan ringar (ni har ju redan lovat varandra att ni ska gifta er). För oss tog det tre veckor innan vi fick ringarna men lika förlovade var vi för det.

  • Moster Stina

    Nej JAG anser inte det!
    Men jag blir ju ganska nedröstad härifrån vad jag kan se...!

    Men jag är uppväxt med att ALLA jag känner har förlovat sig ett visst datum, då de också byter ringar med varandra.

    Och detsamma var i alla fall självklart för min m2b. Inte var vi förlovade i alla fall, bara för att han blivit friad till och svarat ja.

    Men smaken verkar vara väldigt delad.
    Mina föräldrar är typ 80 år, och inte heller de har någonsin hört talas om Magdalena Ribbings vett och etikett när det gäller frieri. Alltså att en man friar med en ring som han trär på kvinnans finger.

    Så JAG håller i alla fall med dig!

  • Aniara4

    Min man hade inte heller nån ring i bakfickan, men så hade vi inte heller något dramatiskt frieri. Det var mer ett gemensamt beslut som växte fram, att vi började känna oss redo att gifta oss. Så gick vi förbi en guldsmedsbutik och sneglade lite på ringarna, och så började vi prata om vad som skulle vara ett bra datum att förlova sig på. När vi diskuterat det färdigt gick vi in och beställde ringar graverade med det datumet, och så åkte vi bort till ett mysigt ställe, bytte ringar, sa "jag vill leva resten av mitt liv med dig" och skålade i bubbelvin.

    Vi lever ju liksom inte i en sliskig Hollywoodfilm där man inte kan gifta sig med någon som inte a) köper en smaklöst dyr ring med en jättediamant, och b) utan att man anat någonting innan plötsligt faller på knä i en dramatisk gest i en spektakulär miljö, med en stråkorkester i bakgrunden, och håller ett smäktande tal som bara en Hollywood-manusförfattare kan krysta fram.

    När man har bestämt sig för att gifta sig är man förlovad, med eller utan ring.

  • Ankie och Jocke

    Min blivande man friade på min födelsedag men vi bytte inte ringar förrän tre månader senare. Fast vi har skrivit datumet för dagen vi åt middag och bytte ringar. Vet inte vad som är rätt eller fel men bryr mig inte så mycket om det datumet. Det viktigaste datumet för oss är dagen vi träffades och vi kommer att gifta oss dagen efter vår 6års dag. Så vi får fira i dagarna två sen

  • TheD

    Jag frågade min blivande om man räknas som förlovad utan ringar och svaret blev nej. Med ringar/utan ringar, egentligen spelar det väl ingen roll bara det att bilden av att ringen/ringarna symboliserar förlovning är något som hör till uppväxten/vana osv......... Jag tycker det är lite konstigt men självklart kan man vara förlovad men om någon berättar för mig att hon har fölovat sig då tittar jag automatiskt på hennes hand för att se vilkenring hon har :) Så jag lutar nog att det "ska" vara en ring........

    Så länge det känns rätt för er. Om en av er vill ha så skaffa en ring! :)

  • Piiiip

    Jo, ni är förlovade även utan ring. Han har ju frågat och du har sagt ja.

  • himlenrunthörnet

    Eftersom förlovning inte har ett dugg med juridik att göra så är det väl helt och hållet på det sätt som paret själv väljer att betrakta det?! I vårt fall frågade min kille två gånger över typ en tallrik fil om jag vill gifta mig med honom och jag svarade båda gångerna att jag kommer att säga ja den gången han går ner på knä, har köpt blommor och har en ring (eller åtminstone en atrapp...) att erbjuda;o) Min kille är dock inte så romantisk och inget av det jag sa gick in... Tredje gången han friade lyckades han inte heller planera det hela utan det blev under förlossningen av vårt barn och den gången blev det ja... Men eftersom han eller vi inte fick ändan ur att köpa ringar förrän mer än ett år senare så räknar vi datumet vi satte på oss ringarna i varje fall... ...och vi har ju inte direkt glömt bort vilket datum det var han friade ändå... Rätt eller fel, det spelar mig till slut ingen roll, det viktiga är att jag vet att jag vill ha honom och att vi ska gifta oss;o)

  • Jojon86

    Vi har inga/kommer inte ha några förlovningsringar alls, men är väldigt förlovade. Vi satsar på varsinn vigselring istället, det är själva vigselakten som är viktigast för oss.

    Man ska göra det som känns bäst för en själva.

  • Alexanders Maria

    Ja då, förlovade är ni, eftersom ni ska beställa ringarna. själv väntar jag fortfarande på min ring. Ska vara klar till nu på fredag. :D
    Min älskling gav mig ett guldhalsband, när han friade, att ha runt halsen så att jag skulle bli påmind om att vi var förlovade varje gång jag tittade i spegeln, medan vi tillsammans valde ringar. Finns ingen möjlighet för mig att han skulle välja ring åt mig, är allt för bestämd av mig.


  • Emblas Mamma

    jag tycker ni är förlovade, det är lite upp till hur man känner, men det var inte vi utan ringar kan jag säga ;)

    Vi bestämde oss på hösten för att gifta oss, alltså skulle vi vara förlovade?
    Men nej, jag ville ha en ring med datum 1 December och där med basta! ;)

    Alltså står det nu i våra ringar att vi förlovade oss 1 December 2010.
    Men egentligen bestämde vi oss först gemensamt, sen friade han, sen skickade vi ut spara-datum-kort i september, alltså flera månader innan vi ens var förlovade ;)
    SEN åt vi förlovningsmiddag den 28 november och förlovade oss 1 December.

    Ja man kan i princip göra som man vill ;)
    Men snacka om att folk undrade varför vi skulle gifta oss (nr vi skikade ut korten) eftersom vi inte ens var förlovade. Vilken överraskning det var ;)


  • hysch

    Jag och min blivande bestämde oss ganska spontant och odramatiskt för att gifta oss nästa vår. Vi är absolut förlovade, men eftersom bröllopet ska kse som en överraskning i samband med min sambos födelsedagsfest så vill vi inte skylta så mysket med det utan håller det för oss själva. Mao förlovade utan ringar :)

  • Rose marie

    Jag och min kille har också "förlovat oss" inför varandra, men vi säger det till andra först när vi haft "förlovningscermonin" och får på ringarna

  • Zelmah
    Moster Stina skrev 2011-01-24 16:14:21 följande:
    Nej JAG anser inte det!
    Men jag blir ju ganska nedröstad härifrån vad jag kan se...!

    Men jag är uppväxt med att ALLA jag känner har förlovat sig ett visst datum, då de också byter ringar med varandra.

    Och detsamma var i alla fall självklart för min m2b. Inte var vi förlovade i alla fall, bara för att han blivit friad till och svarat ja.

    Men smaken verkar vara väldigt delad.
    Mina föräldrar är typ 80 år, och inte heller de har någonsin hört talas om Magdalena Ribbings vett och etikett när det gäller frieri. Alltså att en man friar med en ring som han trär på kvinnans finger.

    Så JAG håller i alla fall med dig!
    tillhör väl oxå den gamla skolan på den fronten. Skulle vi ha vart förlovade efter vi friade tillvarandera eller sa att vi skulle förlova oss så har vi vart förlovade väldigt länge utan ring hehe... flera år.. Första gången vi sa att vi skulle förlova oss hade vi väl vart tillsammans i 1 1/2 år eller nåt, sen har han frågat x antal gånger om vi ska gifta oss och jag har sagt ja. Först efter 5 år bytte vi ringar och det är det datumet vi graverade in och det är från det datumet som vi räknat oss som förlovade. Vi körde den traditionella svenska seden att vi tillsammans gick och provade ut ringar. Jag har heller aldrig hört talas om förlovningar utan ringväxling... men man e väl old school då hehe...
Svar på tråden Han anser oss förlovade utan ringar??????