• Hawaiiii

    Äta svamp?

    Jag har fått ett problem på sista tiden, jag kan inte äta svamp! Jag älskar svamp och bruka plocka kantareller, trumpetsvampar och taggisar. Ätliga svampar allihop och jag är jättenoga att inte missta dom för giftiga. De senaste gångerna har jag ätit dom direkt efter plockning, gärna stekta på toast eller i en gräddig pastasås. Förväller alltid i ca 10 min.


    Problemet.... varje natt efter jag ätit svamp mår jag skitdåligt! Ibland får jag bara ont i magen men senaste gången var jag tvungen att kräkas. Kände mig helkass hela dagen efteråt.


    Det är så synd, eftersom jag tycker det är det godaste man kan äta! Har läst att svamp är väldigt svårsmält, men har ju aldrig haft några problem förut?


    Hur funkar det för er andra? Tips? Jag har ju hela frysen full med svamp nu...

  • Svar på tråden Äta svamp?
  • fru AM

    Hej! Jag tänker direkt att du kanske har problem med gallan/gallblåsan ... Är det även andra saker som du mår dåligt efter att ha ätit?

  • Hawaiiii

    Ingenting! Har alltid haft en tålig mage...fram till senaste tiden, och just bara svamp :(

  • Marängtrollet

    Jo, jag har också samma "problem" med magen ibland när vi gjort kantarelltoasts mm.
    Nu lyckades jag inte komma in på ovanstående länk, men jag har läst någonstans att man egentligen ska steka svampen i tjugo minuter för att den ska bli mer lättsmält, men vet inte om det är sant?
    Men jag har börjat göra det och då har jag inte fått ont eller mått illa.
    Konstigt är det i alla fall...=)
    Och det är ju så gott!

Svar på tråden Äta svamp?