• MazarinRebus

    Begangnad förlovningsring?

    Nu är det inte riktigt så illa som det låter med de begangnade förlovningsringarna. Jag och min sambo har varit förlovade två gånger tidigare.  Första gången var på våran 1årsdag och då var jag 14 år och fick en fin fin panikattack så vi fick lämna tillbaka ringarna.


    Andra gången var på våran 3årsdag. Vi köpte ringarna tillsammans och det var ringar som vi båda var väldigt nöjda med. Men sedan för ungefär 2 år sedan fick sambon för sig att göra slut med mig, en vecka senare kom han på att det inte var så roligt att vara singel men han hade ju gjort slut så förlovningen var bruten ansåg jag.


    Men det är alltså dessa ringar jag funderar på nu. Vi har precis fått barn och ska fira våran 7årsdag nu den 17 september. Jag har väntat länge på att han ska få tummen ur och fria men det verkar inte som att han planerar att göra det utan tycker att det kan väl lika gärna jag göra. Så jag har nästan bestämt mig för att fria på fredag, jag funderar bara på hur jag ska göra med ringarna. Jag har inte råd att köpa ringar till oss båda, och det kommer dröja flera månader innan vi kan köpa ringar var för sig. Och ringarna vi använde vid förra förlovningen är ringar som vi trivdes med och jag tror inte att de nya skulle skilja sig något nämnvärt utseéndemässigt.


    Så jag funderade på om man kunde förstorat dessa ringarna (de är för små för oss båda, jag provade hans på honom i natt när han sov) och putsa upp dem och gravera det nya datumet i dem.


    Är detta något som ni tycker är ett "BIG NO NO" eller skulle det funka att göra så? Jag tror inte han skulle bry sig så mycket och skulle vi vilja sen så kan vi ju skaffa nya ringar och använda det guldet till de nya. Tror ni ens att det går att få det gjort på mindre än en vecka? Någon som har en aning om vad priset för gravyr och så brukar gå på?

  • Svar på tråden Begangnad förlovningsring?
  • delfin78

    Jag tycker det en en härlig ide, det e ju ERA ringar som har hängt med några år :)

    Gå och kolla vad de säger i någon butik  tveksamt om de hinner  men testa....

  • Semlorna

    Visst kan ni använda dom gamla ringarna. Tycker ni om dom finns ingen anledning att köpa nya om ni själva inte vill det.

  • SSegerberg

    Jag tycker absolut att du / ni ska göra det! Ringarna betyder ju mycket då ni haft dem tidigare. Bättre med dessa än nya anser jag. Jag skulle snabbt ta kontakt med en guldsmed. Lycka till! låt oss få reda på hur det går!


     

  • Midsommarbruden2010

    ringarna bär er historia och även om den inte varit spikrak och fantastisk hela tiden så är det ändå er historia, kör på dem!

    vänd dig till en liten guldsmed i någon liten lokal, dom gör det snabbt och till hyfsat pris. jag hittade en sådan i malmö och nu kan jag smita in lite då och då och få ringen putsat för en struntsumma....

  • MazarinRebus

    6-700kr per ring fick jag som summa om de inte behöver lägga i en bit guld i den. då behöver jag lämna in dem idag i sådana fall. funderar nu på om jag kan få ihop den summan.... kom att tänka på det också att jag kan ju inte veta helt säkert att det räcker att förstora hans ring så mycket som de kan eller om det behövs en bit guld till i hans och då är ju de pengarna bortkastade om man behöver göra om det...

  • Semlorna

    Kan du inte fria med ringarna som dom är och så kan ni gemensamt besluta hur ni vill göra sen?

  • MazarinRebus

    det verkar nog som att det får bli så. skönt i alla fall att höra att ni andra gillade idén med att återanvända ringarna. ;)

  • Cupcake queen

    Jag fick töja min ring, och då försvann gravyren i ringen nästan helt så jag fick gravera om. Du kanske med får lov till det om du töjer dom och då blir dom ju som nya  :)

  • MazarinRebus
    Cupcake queen skrev 2010-09-12 19:47:13 följande:
    Jag fick töja min ring, och då försvann gravyren i ringen nästan helt så jag fick gravera om. Du kanske med får lov till det om du töjer dom och då blir dom ju som nya  :)
    Hur menar du att gravyren försvann?
  • Cupcake queen

    Den killen hade en pryl som han trädde ringen på och pressade från insidan och då blev gravyren liksom tillplattad inuti, detta var på en guldbutik.

  • MazarinRebus
    Cupcake queen skrev 2010-09-12 20:01:35 följande:
    Den killen hade en pryl som han trädde ringen på och pressade från insidan och då blev gravyren liksom tillplattad inuti, detta var på en guldbutik.
    jaha, så gjorde de nog när jag förstorade en ring tidigare. men inte tror jag gravyren blev tillplattad.... var det en tunn ring du förstorade?
  • MazarinRebus
    Cupcake queen skrev 2010-09-12 20:06:41 följande:
    nej min ring är tjock och bred väger 12g
    skumt.... får komma ihåg att fråga om det när vi förstorar våra i sådana fall.

    Har ni något förslag på vad man ska göra för att lyxa till det lite vi frieriet i sådana fall? Vi har en liten bebis som blir tre veckor på fredag så vi får nog hålla oss hemma och det är lite knapert med pengar. han är även hemma med mig så det kan bli lite svårt att smyga med något. och det är ju våran 7årsdag så någon god middag har vi ju i alla fall tänkt oss.

  • MazarinRebus

    Håll nu tummarna för mig i morgon kväll så att jag inte fegar ur!

  • MazarinRebus

    Jag börjar bli lite nervös tror jag. Vet inte hur jag ska säga... Ska snart börja laga maten, tänkte fråga när vi äter. Egentligen hade jag ju önskat mig att han skulle fria på något romantiskt sätt men det verkar inte komma... :( så vill jag gifta mig får jag nog ta och fria själv.

  • MazarinRebus

    Det blev visst ett frieri :)


    Efter maten när jag stod och plockade undan kom han och kramade på mig


    -Trivs du med mig frågade jag
    -Ja
    -Vill du bli gammal med mig?
    -Ja det vill jag
    -Vill du gifta dig med mig?
    -Ja, någon gång.
    Så kilade jag iväg och hämtade våra ringar och berättade hur jag tänkt att göra med dem och så frågade han:
    -Så du friar till mig?

  • MazarinRebus

    Han svarade ja.


    Han har svårt för seriösa bitar och vill inte att vi ska berätta på typ facebook och massa folk framför allt inte nu eftersom att det troligtvid dröjer rätt länge innan vi faktiskt har råd att gifta oss. Så vi berättar bara för familjen än så länge. Han var lite tveksam i början på grund av detta men när jag sa att vi inte alls behöver skrika ut det utan och så utan jag vill veta om han vill gifta sig med mig så att vi kan börja räkna på vad en rimlig budget är, när vi kan tänkas ha sparat ihop till det och sedan bestämma ett datum. Efter det kändes det bättre för honom.

Svar på tråden Begangnad förlovningsring?