• Förbannad

    Normalt?

    När min blivande fru skulle "hippas" av sina vänner blev det ett ordentlig kalas, kanske lite väl mycket? Hämtades innan 10.00 på morgonen som inleddes med gemensam champagnefrukost. Efter detta vidare till nästa anhalt med nya "spex", dvs min blivnade fru fick utföra aktivitet under överinseende av de andra. Efter detta, på med utklädnad följt av lunch med vin till (hade redan mellan champagnefrukosten - lunchen fått mer än en flaska cider som vännerna redan då tyckte behövdes). Efter lunchen transport till nästa aktivitet där än en gång min blivnade fru roade de andra genom en ny aktivtet. Då detta var avklarat var det dags för förfest + fixning av smink mm = mer alkohol. Huvudpersonen hoppades vi det här laget att hon kanske skulle slippa gå omkring utspökad, men nähä då. Vidare till nästa ställe (lokal krog/restaurang) iklädd bla trikåer + baddräkt. Mat med en massa alkohol avnjöts (cider, drinkar, shots). Höjdpunkten var att inför fulllsatt krog sjunga i trubadurens mikrofon ett par låtar till alla (andras?) nöje. Restaurangbesöket kröntes dessutom med ett toalettbesök där min blivande fru kräktes, vilket inte nånsin hänt förut trots krogbesök + fester tillsammans i åratal. Efter detta spektakel vidare till sista stället, en av de lokala diskoteken där mer alkohol trugades. Kom hem 17 timmar efter att möhippan startade bra på fyllan. Hade en jävla ångest efteråt delvis pga varit så full så hon spytt på krogen. Gjort en massa saker som hon aldrig tidigare gjort eller kommer göra igen. Gått omkring nästan hela tiden utklädd i tajts och baddräkt då hon faktiskt alltid haft komplex för sin figur. Upplevde själv att hela dagen + kvällen varit en massa tjat om att "få i sig alkohol". Jag funderar nu efteråt, är det detta som är normal möhippa 2010 vilket hennes vänner påstår. Skall det vara så att bruden skall kläs ut i kläder hon senare kommer ha ångest för, supas ned så att hon blir fullare än hon kanske varit förut, springa runt på olika lokala krogar i detta tillstånd. Kan kanske tillägga att bruden är i 40-årsåldern! Jag är då förbannad...    

  • Svar på tråden Normalt?
  • Junibrud11

    Det låter inte som att det är särskilt bra vänner!
    En möhippa är ju till för den blivande bruden och ska vara en dag/kväll för henne att minnas med glädje tillsammans med sina vänner inte minnas med ångest!

    Det är ju bruden som ska vara i fokus och vad hon tycker är kul inte vad dessa ursäkta mig men idioter tycker är kul.

  • Sebastiána
    Aleta skrev 2010-09-04 16:36:25 följande:
    Det är inte så himla lätt att säga nej alltid!Man har ett ansvar när man ordnar en möhippa eftersom man faktiskt kidnappar bruden och utsätter henne för både det ena och det andra. Hon i sin tur litar ju på sina vänners omdöme. Om man börjar dagen med en champagnefrukost, vilket låter trevligt i sig, så har hon ju redan fått i sig alkohol och därmed så tappar man lite kontroll. Inte är det väl så troligt att hon börjar ana oråd redan på morgonen heller, de verkar ju ha fyllt på gradvis hela dagen med alkohol och det fanns nog ingen specifik punkt där det var så uppenbart att det skulle bli för mycket att hon kunde säga nej. Vid det laget hade hon säkerligen redan fått i sig för mycket. Nej, det gänget hade noll koll och var ansvarslösa. Dessutom så verkar de inte ha ordnat någon kul möhippa alls. Korkat helt enkelt!Det där med sista natten med gänget och ut och festa en sista gång är dessutom något som vi har sett på filmer. Det är inte alls svenskt! Det är amerikanskt! Ju mer jag hänger här på BT desto mer inser jag hur fruktansvärt hårt indoktrinerade folk har blivit av alla dessa filmer som väller in. Folk verkar inte kunna skilja på vad som är verkligt här där vi lever i vår del av världen länger.
    Det blir kanske en sista nett med DET gänget åtmistone. Det verkar inte vara några att umgås med i framtiden.
  • Drama Online

    Fast hur mycket man dricker måste man ju kunna bromsa själv. Jag blev också bjuden och uppmuntrad på min möhippa men jag var ny-gravid (vilket jag inte ville berätta än) så jag fejkdrack lite grann och sa nej sen.


    De flesta hippor jag känner till har det varit nåt bruden aldrig gjort förr eller sen dess. Skivinspelning, balett, skärmflygning, drejning, laserdome, konstsim.... Så det tycker jag är normalt.


     


    Det låter ändå som en omdömeslös hippa på vissa punkter:


    -Kläderna: Utklädnaden ska ju vara snäll! Lite knäpp, fast snygg!


    -Delaktighet: Det är faktiskt rätt kul att "göra bort" sig tillsammans. Det brukar sprida glädje. Ensam är det bara utsatt.


    -Balansen: Om bruden gör en liten (snäll) utmaning (vilket också känns normalt, faktiskt) så borde hon också få högar med gemenskap och roligt och belöning. Inte tre för henne tuffa utmaningar och än mer pinsamhet...


    - Broms-brist: Hade kanske varit läge för kaffe och tjejsnack efter man märkt att det blev för mycket?


    Men jag tror inte de gjorde det av elakhet.
    De kanske inte känner henne så väl?


     


    För övrigt känns sälja pussar, kramar, kondomer, bortklippta delar av klädseln eller godis från kroppen sunkigt. Det skulle jag försöka undvika om man inte är riktigt säker på att det skulle uppskattas.


    Fast jag själv skulle inte ha nåt emot utmaningar på höga höjder eller på scen vilket också bara passar vissa. Sen är ju massage/spa superpoppis, och där är det jag som är konstig och inte gillar det.


    Ribbing beskrev en gång möhippor och svensexor som kompisarnas tillfälle att fira giftermålet, eftersom själva bröllopet var nåt föräldrarna stod för. Jag antar att tjej-och killgäng och generationerna var mer skilda åt på den tiden eller nåt. Nyligen beskrev hon det som att kompisarna hjälper bruden/brudgummen "ta farväl av livet som ogift". Om det är nån skillnad eller inte att vara gift är ju en alldeles för stor fråga för TS tråd!


    Det är väl bara bra att inspireras av de bra delarna av filmer och serier. Dåliga delar kan vi välja bort, men att fira varandra är ju inte så tokigt.

  • sandviken

    jag tycker inte det låter som ett minne man vill ha med sig resten av livet, själv så hade jag vägrat...


    en möhippa/svensexa skall vara ett roligt minne för resten av livet tycker jag...


    då tycker jag det här ser ut som en betydligt mysigare dag...




  • Sebastiána
    sandviken skrev 2010-09-25 08:48:14 följande:
    jag tycker inte det låter som ett minne man vill ha med sig resten av livet, själv så hade jag vägrat... en möhippa/svensexa skall vara ett roligt minne för resten av livet tycker jag... då tycker jag det här ser ut som en betydligt mysigare dag...

    Supercoolt! DET hade varit kul!
  • May2010

    Tråkigt. Oftast är det tärnans uppgift att ordna hippa. Så då kan man tänka på att välja en tärna som känner hur man vill ha det, man kan säga till henne också att det ska vara trevligt, inte vulgärt. För sent för det nu men ett tips för andra. 


    Hoppas de kan prata ut om det och bli sams igen. Fast hon lär ju vara besviken.

  • Oniq

    Vi gjorde tvärt om - Det första bruden fick göra var att få en liiiten shot med baileys. Då blev hon jättenervös och trodde att vi skulle 'supa ner' henne totalt. Men efter det var det totaltorka då vi 7h senare skulle åka svävare = nykter. Först senare på kvällen blev den blivande bruden bjuden på vad hon ville i den takt hon själv ville det.


    Hon verkade då väldigt nöjd med det hela. Fast då var ju detta 2009 ;) Det kanske är nersupning som är den stora grejen 2010? *ironi*

  • Semlorna

    Oj, jag hade totalvägrat!  Hippan ska ju anpassas efter den bruden tycker jag och alla mina vänner vet att jag vägrar skämma ut mig, supa eller springa omkring på stan och göra hemskheter. Jag har gjort klart för min tärna att jag vill ha en mysig dag med god mat och trevliga aktiviteter tillsammans vilket hon sa var precis det hon också tänkt eftersom hon vet att jag föredrar det. Jag tycker man har ansvar för att säga nej, att vara arg på vännerna känns lite fel.

  • Oktoberbrud2010

    Visst har man ansvar för att säga nej. men man hade väl knappast pratat om att falla för grupptrycket om det hade varit lätt i alla sammanhang.... 

    Hur lätt är det att säga nej gång på gång när alla runt omkringen tjatar, trugar och kankse kommer med kommentarer om att man är en tråkmåns etc...

  • Semlorna

     


    Oktoberbrud2010 skrev 2010-09-25 23:25:38 följande:
    Visst har man ansvar för att säga nej. men man hade väl knappast pratat om att falla för grupptrycket om det hade varit lätt i alla sammanhang....  Hur lätt är det att säga nej gång på gång när alla runt omkringen tjatar, trugar och kankse kommer med kommentarer om att man är en tråkmåns etc...

    Den typen av vänner som gör så är inte vänner. Personer som gjorde så hade jag i min närhet när jag var tonåring och försvann snabbt ur min umgängeskrets. Varför umgås man med sånna personer? Jag tycker det ligger på bruden att säga nej och välja vänner med mer omsorg som faktiskt respekterar ett nej.

  • Sebastiána
    Semlorna skrev 2010-09-25 20:38:44 följande:
    Oj, jag hade totalvägrat!  Hippan ska ju anpassas efter den bruden tycker jag och alla mina vänner vet att jag vägrar skämma ut mig, supa eller springa omkring på stan och göra hemskheter. Jag har gjort klart för min tärna att jag vill ha en mysig dag med god mat och trevliga aktiviteter tillsammans vilket hon sa var precis det hon också tänkt eftersom hon vet att jag föredrar det. Jag tycker man har ansvar för att säga nej, att vara arg på vännerna känns lite fel.
    Kan hålla med där. Jag har klart och tydligt sagt ifrån vad jag inte gillar. Om de mot förmodan drar iväg mig på något sådant vägrar jag. Jag är inte så van att dricka heller och vet var gränsen går så efter ett visst antal glas säger jag nej (har gjort det vid andra tillfällen, brukar inte vara populärt, men jag är envis när det gäller sånt).
  • Fyrtiotvå

    Det där låter som om det är dax för byte av vänner... :/

    Själv blev jag hippad förra helgen.. Trots mina protester ska väl tilläggas.. Haha..
    Jag hade gjort väldigt klart o tydligt för mina vänner att om de absolut skulle ha en möhippa för mig fick det inte förekomma något som handlar om att göra bort mig.. Det funkar inte för mig...
    Jag hade bara satt mig i en taxi o åkt hem då.. O troligen inte pratat med dem på väldigt lång tid...
    Men det är så jag funkar.. Jag vägrar göra sånt som jag inte mår bra av... Det vet mina vänner om... Bryr de sig inte om ens välmående är det dax att byta vänner...

    Det de gjorde istället var att kidnappa mig till en annan stad.. (jag fick packa smink och festkläder) Haha.. Blev övernattning på hotell... Utekväll med trerätters middag och riktigt bra fest... Absolut perfekt hippa för mig.. :D

    Jag hoppas din blivande kan lämna det där bakom sig och göra väldigt klart för sina så kallade vänner att de gick över gränsen och att de ska skämmas för sitt tilltag...

Svar på tråden Normalt?