• Joseful

    anordna...?

    vem ordnar möhippan/svensexan?


    Är det bruden/brudgummen själv eller vänner?

  • Svar på tråden anordna...?
  • Chroma

    Jag tror bestämt att det är vännerna som ska göra det.. De checkar väl med dig vilka som ska vara med, och sen får dina vänner planera din möhippa. Det är väl inget roligt att göra det själv? :)

  • Sebastiána

    Vilka vänner som helst kan ordna möhippa/svensexa. Vissa får mer än en. Min väninnas jobbarkompisar hade gått ihop och fixat en egen möhippa.

  • Sebastiána

    Tanken är förresten att det ska vara en överaskning. Bruden/brudgummen kidnappas när de minst anar det. Det är lite svårt med överaskningsmomentet om man själv fixar sin hippa.

  • Aleta

    Vännerna som sagt och det brukar vara mycket noga om att hålla det hemligt för bruden. (Brudgummen brukar konsulteras och hjälpa till med att se till att hon är ledig och att dela med sig av gästlistan.)


    Är man bjuden på bröllop så brukar man kontakta andra som man vet är bjudna för att dra ihop en möhippa/svensexa. Man sitter inte och väntar på en inbjudan, den enda som blir bjuden på en möhippa är den blivande bruden!


    Har man trista, oengagerade vänner kan det faktiskt bli så tråkigt att man inte får någon möhippa.

  • Fenixx

    är väl ofta tärnan och bestman som är huvudansvarig med hjälp av vännerna.

  • Aleta

    Tärnor och marskalkar är ju oftast de närmaste vännerna, så det är nog därför det blir att de tar tag i att dra ihop vännerna. 


    Jag vill bara påpeka att det traditionellt sett i Sverige inte är så att de ensamma ska anordna detta och sedan bjuda in folk. Dels är det alldeles för mycket jobb för en person och dels så finns det stor risk att det inte blir något alls. Därför är jag ivrig att slå ett slag för att alla vänner enligt gammal modell gör detta tillsammans.


    (Jag har under åren läst så väldigt många inlägg om besvikelser just över möhippor anordnade eller inta anordnade alls av tärnor. Eller gäster som inte har blivit "bjudna" på möhippan. Är man bjuden på bröllop och inte hör något om en möhippa så RING RUNT!)

  • Joseful

    Vi kommer inte ha någon tärna eller bestman/marskalk...


    Jag har bara en vän och hon är såklart bjuden men vi är inte jätte nära och jag tror inte hon kommer fixa någon, och med vem skulle hon fixa den med???? :(


    Min sambo har bara bjudit en av sina vänner och han kommer nog inte heller fixa något...

Svar på tråden anordna...?