Present till gästerna?
Måste man ge presenter till gästerna eller ses det som kaxigt att inte göra det? Då skulle jag hellre lägga dom pengarna på något extra underhållning på festen.
Hur har/ska ni andra gjort/göra?
Måste man ge presenter till gästerna eller ses det som kaxigt att inte göra det? Då skulle jag hellre lägga dom pengarna på något extra underhållning på festen.
Hur har/ska ni andra gjort/göra?
yarrow: ja de e så vi ha tänkt! :)
ett litet minne från vår fest, och ska ska tyllpåsen funka som placeringskort också!
kommer å bli riktigt bra tror ja :)
Satsa hellre pengarna på underhållning än någon "minnessak" från bröllopet.
Jag har varit på en del bröllop där man har haft favours och många gäster har lämnat sakerna på borden när de gått hem.
Ok om man har något ätbart, som en chokladbit eller några minttabletter, men nyckelringar med brudparets bild och namn på, vinglas med bröllopsdatum och liknande, NEJ TACK. Får jag konkreta saker tar jag snällt hem dem, men vid följande storstädning åker de ut. Så för mig är sånt en onödig utgift.
(Däremot sparar jag bröllopsinbjudningar i en ask, tycker de är roligt att ha vackra inbjudningskort kvar + att det blir roligt att titta på dem när man blir gammal )
Janqvist: Det tror jag kan bli hur fint som helst! Jag hade säkert gjort en avancerad variant och broderat in alla namn i påsen eller nåt. Haha.
Eller skrivit namnet på ett satinband och knytit runt.
Ja, eller göra en ettikett och sätta fast i en rosett på, finns massa saker man kan göra. :)
Vi ska inte ha några presenter till våra gäster, tror inte någon förväntar sig det heller
Vi hade inga presenter. Lite överkurs tycker jag.
Tror inte att det är något som gästerna förväntar sig vid ett svenskt bröllop.
Underhållning är säkert mycket mer uppskattat än presenter.
Vi kommer att ha present - om även en liten. Mest är det för att det passar och nästan är nödvändigt för vårt tema.
Alla kommer att få varsin tiosidig tärning (våra namn står istället för siffran 10).
Detta både för att det är ett rollspelstema och många av våra vänner är rollspelare, men också för att dom ska få möjlighet att använda tärningarna till att slå på tabeller (rollspelsnördigt) ifall dom har svårt för att välja på buffén o dyl.
Köpte på ebay -ca 2,30st tillsammans med små sammetspåsar a 60öre st, det kommer även vara med en liten penna i påsen så att gästerna kan skriva och rita på sitt rollformulär.
Jag struntar fullständigt i om det är svenskt eller amerikanskt. Jag har bråkat med så många angående det faktum att jag tycker att halloween är roligt redan ;)
Det är bruden och brudgummen som bestämmer vad dom vill bjuda på och göra.
Vi tänkker inte ha favours, dels känns det som en onödig utgift och dels tror jag inte att någon av våra skulle bli särskilt glad över det. Vi lägger krut på annat.
Men om man har en speciell idé, som Oniq ovan, tycker jag att det är roligt. Då är det genomtänkt och speciellt för gästerna, inte bara för att det ska vara något.
Skulle jag få något med brudparets namn som inte har något syfte eller godis i en liten påse skulle jag mest tycka att det var lite fånigt.
Jag kommer baka macarons och ge som en liten present, tre stycken till var gäst som följer vårt färgtema. Det vet jag att de flesta av våra gäster uppskattar, ung som gammal. Det kostar mig inte så mycket i pengar, kanske mer i tid...
Svenskt eller inte, det bryr jag mig faktiskt inte om. Bara för att jag bor och gifter mig i sverige håller jag ju inte benhårt på svenska traditioner. Jag tar gärna inspiration från alla möjliga håll, och gör det jag tycker är kul och fint.
I bland känns det som man ska få något så man som gäst ska sitta still och vara snäll, det känns lite som om man som gäst blir dumförklarad och sedd som ett barn med alla dessa godisarpåsar, presenter hit och dit.
Jag blir glad om jag får vara med och om något säger tack.
Vi har köpt kristalrosor som är i fina askar o har en fin rosett o en liten hjärtformad lapp som hänger på o det står Thank You! så vi slipper skicka tack kort tilll alla o lägga ut mer pengar på kort, porto o behöva göra en massa efter när man bara vill koppla av.
Pokaloo - men tackkort med foto tror jag iallafall är mer uppskattat än presenter
Jag hade föredragit ett tackkort jag med.
Om man har 70 gäster och favoursarna kostar 15:- styck gör det drygt 1000:-. det lägger vi hellre på att bandet vi hyrt även spelar under middagen!
vi ska köpa engångskameror till alla. så alla kan få ta bilder som de sedan skickar/mejlar kopior till oss som vi sedan gör Collage av och skickar som tack. ingen stor kostnad för ett minne för livet.
MissNina:
Har hört (och bevittnat) flera som köpt engångskameror och fått i snitt 1 bild / kamera som varit bra nog att spara. Lite dyra minnen om man tänker så.
Bara så att du vet.
Jag var på ett bröllop där dom hade stoppat in cd-rom skivor i ett kuvert (frankerade) så när man gick för kvällen/natten så tog man med sig ett sådant och kopierade av sina bilder och skickade till brudparet. Hur många som tog med sig dessa kuvert vet jag dock ej.
Men för att svara på TS: Vi ska inte ha några speciella favours.. Vi hade tänkte att ge en presentask till gästerna som kommer in som innehåller: en ballong (som ska smällas på given signal på middagen) en såpbubbelflaska (som ska vara istället för ris), 10 "nonstop"-godisar i bröllopets färger..
Men jag tycker att det känns lite löjligt att köpa typ nyckelringar med brudparets bröllopsdatum och grejjer.. För det skulle jag personligen aldrig använda och det tror jag knappast våra gäster skulle heller. Då är det bättre med någon godisbit eller en lyckokaka eller nåt.
på ditt bröllop måste du ingenting det är upp till dig...
en bröllop är byggt på traditioner som man väljer själv....de traditioner behövs inte vara just från den landet där man kommer ifrån eller för at man bor i sverige så ska man göra si o så.
Vi gjorde som vi ville
vi hade en liten present inget märkvärdigt en tylpåse med lite gelehjärtor, o en liten fjäril brosch.
Sedan jag tyckte att det var fint att de från bosnien sätter en lien blomma på brösten till de som kommer på festen....jag gjorde det men inte till alla jag ville märka våran familj med en liten blomma på brösten (obs jag kommer inte från bosnien) jag tyckte att det var en fint tradition därför gjorde vi det i våran bröllop
du bestämmer själv hur du ska göra o hur du vill spendera dina pengarna.
Grejen med presenter till gästerna tycker jag blir så fånig... I alla fall om det rör sig om någon lite prydnassak eller liknande. Vem vill EGENTLIGEN ha det? Helt ok om det är en chokladbit, men annars blir i alla fall jag besvärad av det som gäst. .. Förväntas att jag ska vara tacksam över något som jag i regel anser vara rent skräp!
Glöm detaljerna och njut av bröllopsdagen istället
Vi ger presenter till vissa som hjälper till:
Kompis som ska agera fotograf.
Kompis som ska agera DJ och inte vill ha betalt.
Toastmastern och hans sidekick, som är min syster som hjälp till med allt möjligt.
Några övriga presenter blir det inte. Jag tror att det är lätt att man själv flyter iväg i allt lull-lull och tycker allt är så HIMLA mysigt. Men det är nog bara brudparet som egentligen tycker det är fint med graverade glas med datum och annat....