• Fylla

    Kan man....

    Nu så ska jag och min sambo börja planera bröllop. Vi tänkte komma så billigt undan som möjligt. Kan man önska sig pengar?!


    Vi behöver inget alls. Men ett bröllop är ju inte billigt. Isynnerlighet med baren...eller ska man låta bli att önska sig något alls?

  • Svar på tråden Kan man....
  • danicalifornia

    vi kommer att önska oss pengar i form av bidrag till bröllopsresan! så jag tycker absolut att man kan önska sig pengar!

  • Fylla

    Tack... då ska vi göra det. skriver man det på inbjudningarna?

  • fru2011kanske

    Man kan ju ta ut kuvertpris på bröllopet istället för att önska sig pengar så kostar bröllopet inte så mycket.
    Vi tänker önska oss bidrag till vår bröllopsresa som vi tänkte skulle gå till NY. Men att bara önska sig pengar " i allmänhet" skulle jag nog ha lite svårt för.
    Visst kan man låta bli att önska sig något.

  • Fylla

    De va de jag tyckte kändes dumt. men kan man ta ut en avgift på ca 50:- vuxna och 25:- barn?


     


    vi nåste få ihop detta rätt fort. min sambo ska ev göra utlandstjänst. giftemål istället för testamente....

  • danicalifornia

    vi kommer skriva typ av materiella ting har vi allt vi kan önska och behöva, men ett bidrag till våran bröllopsresa skulle uppskattas! kanske inte så ordagrant men typ! det är svårt eftersom man inte vill låta girig!

  • mattiasFästmö

    ta hellre ut en kuvertavgift då istället än att önska er pengar bara sådär ospecificerat skulle jag säga


  • apan80

    Vi skrev på inbjudningskorten att vi inte önskar oss några presenter men blir väldigt tacksamma för ett bidrag till bröllopsresan.

  • FruHassel

     


    Fylla skrev 2010-08-07 09:16:33 följande:
    De va de jag tyckte kändes dumt. men kan man ta ut en avgift på ca 50:- vuxna och 25:- barn?   vi nåste få ihop detta rätt fort. min sambo ska ev göra utlandstjänst. giftemål istället för testamente....

    De bröllop vi varit på med kuvertavgift har varit på 250 kr /pers.

  • Fylla
    FruHassel skrev 2010-08-07 12:26:24 följande:
      De bröllop vi varit på med kuvertavgift har varit på 250 kr /pers.
    Så mkt kan jag inte med att ta! Antagligen så kan vi komma någr atusen lappar billigare undan. Min sambo vill ha militär permissions kostym. Då behöver vi inte köpa en kostym till han... Nä men jag kan tänka mig att ta något litet. Men våran "bröllops resa" kommer vara en helg på spa i sverige. Ynna oss lite lyx. Resa utomlands kan man göra närsom typ...Kanske kan önska oss bidrag till de men då struntar man i kuvertavgift....man blir lite kllyven....
  • BlackWIngedAngel
    Fylla skrev 2010-08-08 10:49:08 följande:
    Så mkt kan jag inte med att ta! Antagligen så kan vi komma någr atusen lappar billigare undan. Min sambo vill ha militär permissions kostym. Då behöver vi inte köpa en kostym till han... Nä men jag kan tänka mig att ta något litet. Men våran "bröllops resa" kommer vara en helg på spa i sverige. Ynna oss lite lyx. Resa utomlands kan man göra närsom typ...Kanske kan önska oss bidrag till de men då struntar man i kuvertavgift....man blir lite kllyven....
    Tänkte bara "varna" lite för att det där med kuvertavgift är en het potatis. Folk tycker väldigt mkt och väldigt olika om det så beroende på hur vana era gäster är vid det konceptet så kan det nog bli olika reaktioner på att ta ut kuvertavgift.
  • Fylla
    BlackWIngedAngel skrev 2010-08-08 11:02:51 följande:
    Tänkte bara "varna" lite för att det där med kuvertavgift är en het potatis. Folk tycker väldigt mkt och väldigt olika om det så beroende på hur vana era gäster är vid det konceptet så kan det nog bli olika reaktioner på att ta ut kuvertavgift.
    Precis! Funderar helt enkelt på¨att strunta i gåvor överhuvudtaget! De är en "gåva" att släkt och vänner är där på ens stora dag. Tänk så tråkigt om de bara skulle vara jag och min sambo...
  • mattiasFästmö

     


    Fylla skrev 2010-08-08 13:19:47 följande:
    Precis! Funderar helt enkelt på¨att strunta i gåvor överhuvudtaget! De är en "gåva" att släkt och vänner är där på ens stora dag. Tänk så tråkigt om de bara skulle vara jag och min sambo...

    Kan säga att bara för att ni struntar i gåvor betyder inte att folk inte köper. De flesta kommer nog köpa ändå, för att inte komma tomhänta


  • Sebastiána

    Vi kommer att önska oss pengar alternativt presentkort i första hand. Vi har INTE allt vi behöver till skillnad från många anrda. Jag slängde en del innan jag flyttade ihop med min BM och han har inte köpt något nytt på 20 år (lagt alla pengarna på barnen) så det har börjat gå sönder en del. Däremot ska vi frakta alla presenterna på flyget tillbaka hem från bröllopet och då är det bättre med ett presentkort på IKEA än ett soffbord om man säger så .

  • blikarlsson

    Alla känner så olika inför det där, själv skulle jag absolut inte ta illa upp om jag blev bjuden på ett bröllop med kuvertavgift, jag skulle inte heller ta illa upp om brudparet önskade sig pengar - BRA att man vågar stå för vad man önskar sig! Hellre det än 10 ljusstakar med ingraverat datum... Vilket är fine om man önskar sig det..

  • Fylla

    de är ju som blikarlsson säger. Vi vill inte ha något som vi inte behöver. Men kuvertavgift kanske inte är så dumt. Om man tar de och inga gåvor...Då har man ju ändå "sparat" ihop till lite av resan...Vi ska förska få ihop en budget på ca 20000-25000.


    Ot


    vi ska göra all mat själva med hjälp från familjen. Tårtan ska vi oxå göra.


    Klänningen ska en släkting förhoppningsvis sy och smink fixar jag själv...blommbuketten ska vara lite  är ju själv väldigt kort...(154) ca 50 personer minst 10 barn av de....ringen är billig eftersom vi har stålringar som förlovningsring. Vill att de ska gå i samma...

Svar på tråden Kan man....