• Älskar dig 15 Maj

    Skjuta på mensen ?

    Hej allihopa .Gifter mig om 11 dagar och har börjat bli nervös NU .
    och likaså kroppen :( .Har börjat fått som småblödningar 2 veckor innan beraknat datum . Och har börjat fundera på att ta såna  tabletter man skjuter på mensen med . Vad är biverkningarna och något annat ska jag tänka på .
    Kram

  • Svar på tråden Skjuta på mensen ?
  • Superstarfia

     


    Alexxxi skrev 2010-05-05 10:58:24 följande:
    Hmm jag tänkte som dig så jag började med cerazette för 2 månader sen det va meningen att min mens skulle försvinna helt but guess what?? Jag hade mens i 12 jävla dar! Så nej tack. Så dem slutade jag med.   Fråga din barnmorska om hur länge man kan ta dem, jag e ju inte helt säker som sagt.  

    men cerazette är ju ett minipiller och såna blödningar är just bieffekten av dessa.. har alltid ätit kombinerade p-piller och de har alltid funkat.. slutade ju för några månader sedan för att kroppen skulle kunna gå tillbaka till de normala eftersom vi vill baka bebis efter bröllopet..

    Jo har fått en telefontid klockan 15:45 idag och ska prata med henne om det.. :)


  • Kramilikram

    10dagar får man max äta pillren. och då äter man dem inkl de 3dagar innan första mensdagen... vet inte riktigt hur de funkar i kroppen men man rubbar iallfall mescykeln..  så nu får jag min mens ca en vecka senare än innan.. tex. alltid haft den 1:a nu den 7:e tills jag rubbar kroppen igen med piller.. Är så tacksam att dessa piller finns!

  • Zia 20090618

    Hehe när det gäller detta tackar jag mina p-piller, inte för att det funkar att skjuta på mensen med dem (det går inte för mig iaf, kroppen är nog för van efter typ 8 år med exakt 4 veckor mellan) men för att jag när jag började med pillren trixade till det så att jag alltid har mens måndag-torsdagkväll typ {#lang_emotions_cool} Aldrig på helger {#lang_emotions_wink}


  • Alexxxi

    Jaa men d va för att hon tyckte att jag inet skulle ha kombinerade ppiller eftersom jag haft migrän som barn. Hon sa att dem flesta som tar cerazette får INGEN mens.


    D va smart gjort att sluta ett tag innan =) Hoppas det blir en bebis på er smekmånad=p


    Superstarfia skrev 2010-05-05 11:01:16 följande:
      men cerazette är ju ett minipiller och såna blödningar är just bieffekten av dessa.. har alltid ätit kombinerade p-piller och de har alltid funkat.. slutade ju för några månader sedan för att kroppen skulle kunna gå tillbaka till de normala eftersom vi vill baka bebis efter bröllopet..Jo har fått en telefontid klockan 15:45 idag och ska prata med henne om det.. :)
  • Superstarfia

     


    Alexxxi skrev 2010-05-05 11:37:10 följande:
    Jaa men d va för att hon tyckte att jag inet skulle ha kombinerade ppiller eftersom jag haft migrän som barn. Hon sa att dem flesta som tar cerazette får INGEN mens. D va smart gjort att sluta ett tag innan =) Hoppas det blir en bebis på er smekmånad=p

    haha de hade jag också önskat, men som de ser ut nu kommer de ju inte bli det.. eller jo om jag låter mensen komma som den ska... då finns ju chansen iaf.. :)


  • Kattpoet

    jag hade pstav......  fick blödningar varje gång vi hade sex, så jovisst var det ett bra perventivmedel, vi hade ju inte sex alls i stället.


     


    Jag vet att Amerikanarenas  idea på att skjuta på mensen är att fortsätta ta p piller och hoppa över placebo pillerna , det funkar, men nackdelen det ökar risken för blod proppar och  andra problem.


    Var rädd om er själva,  de flesta av oss har bara en livmoder och den är rätt så bra att ha, så fråga er doktor  innan ni gör något emot dem.


    Jag kommer troligen ha mens på min bröllops dag men jag bryr mig inte om det.

  • Alexxxi

    Hehe hmm efter smekmånaden då kanske =P



    Superstarfia skrev 2010-05-05 11:39:43 följande:
      haha de hade jag också önskat, men som de ser ut nu kommer de ju inte bli det.. eller jo om jag låter mensen komma som den ska... då finns ju chansen iaf.. :)
  • Superstarfia

    Åhhh, efter samtalet med barnmorskan idag är jag inte mycke klokare...

    Ska tydligen ringa husläkaren imorgon och få en tid hos honom, för barnmorskor får inte skriva ut dessa piller.. Dock har jag pratat om detta med husläkaren för några år sen då jag skulle ut å resa, och han vägrade skriva ut dessa piller.. kanske skulle ringa gyn istället...?


  • Alexxxi

    Jag ska till UM imon och få dem av henne sa hon. Är det nån skillnad där att dem får ge men inte "vanliga" barnmorskor?

  • Kramilikram

    hm.. för mej räckte det att slå en pling till vårdcentralen så skickade de över ett
    e-recept till apoteket så jag kunde hämta tabletterna dagen efter.. men de kanske e olika i olika kommuner..  Lycka till!

  • Alexxxi

    Nu har jag varit på UM och fått ut primolut. Tydligen kan man använda sånt i max 14 dar. Jag fick iafl för 10, det räcker väl.

  • Lara C

    Primolut, är det namnet på pillrena man kan skjuta på mensen med? Finns det andra sorter?


    Vill helst inte ha mens på bröllopsdagen eftersom jag blöder mycket och inte har lust att byta tampong stup i kvarten.

  • Alexxxi

    Dem jag fick heter så men det finns i flera märken har jag läst =)


    Snacka med din barnmorska lr gyn så skriver dem ut åt dig.


     


    Vem orkar tänka på att byta tampong när man gifter sig eller värst av allt tänk om det kommer ut! Och kommer på klänningen, fan va hemskt! Nej tack! D skulle ändå va bökigt för mig, min klänning är stor och har en riktigt stor underkjol hade fan behövt nån som dyker under och stoppar in en tampong i så fall. Fy fan hell no!


    Lara C skrev 2010-05-06 18:13:42 följande:
    Primolut, är det namnet på pillrena man kan skjuta på mensen med? Finns det andra sorter? Vill helst inte ha mens på bröllopsdagen eftersom jag blöder mycket och inte har lust att byta tampong stup i kvarten.
  • Rapsbrud

    Alexxxi: Haha dagens roligaste kommentar, helt klart! Men jag håller med dig!

  • lydice

    Hm, särskilda piller för att sjuta upp mensen??!! Jag fick veta av min barnmorska att det bara var för mig att istället föm att börja på sockerpillren fortsätta äta p-pillren och det har funkat bra de få ggr jag provat. Hon sa att det inte är så farligt som alla påstått att kroppen inte alls tar så mycket stryk.

  • Alexxxi

    Rapsbrud, ellerhur!! Haha =P


     


    Lydice, jag använder inte p-piller, vet inte än om jag får ha det men annars hade d funkat så som du gör. men för oss som inte kör med ppiller finns detta tack o lov!!

  • jensol

    Jag har fått primolut-nor utskrivet av husläkaren. Använder inga p-piller så mvc skriver inte då. 3-5 dar innan ska man ta dom, max 14 dar

  • Lara C

    Använder heller inte p-piller, så det verkar som en bra lösning att kunna skjuta upp eländet.


    Var på en fest en gång där vitt var påbjudet som klädsel och det var just fel vecka. Dansade som en tok de sista timmarna och insåg när jag kom hem att tampongen läckt. Som tur var bara på fodret på klänningen och det hade nog fläckats först när jag satt mig i taxin hem. Men, jag vill INTE vara med om det på min bröllopsdag!!

  • Alexxxi

     


    Men skaffa mensförskutningspiller redan nu.


     


    Jag ångrar mig som fan att jag började med cerazette, hon bara mensen försvinner oftast på alla. Yeah right jag hade jävla mens i 12 jävla dar, så jag slutade med dem direkt och (förra månaden) borde fått min mens idag men nej, så om jag inte får det i dagarna så har hela min cykel fuckat sig.


    Den va regelbunden innan. Och som sagt om jag inte får det så kommer jag inte kunna räkna, gifter mig 5:e juni och hade räknat att få mens 3-4 så vi får se. Kommer nog ta dem tabletterna ändå.

Svar på tråden Skjuta på mensen ?