• Anna Panna

    Publisher... hjälp!

    Behöver hjälp....

    Har gjort det mesta av vårt festprogram i Word men läste sen att publisher är mycket enklare. Har du laddat ner Publisher och försöker kopiera in det jag har från word.

    Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska få till sidorna... Hittar en mall som är hälften av ett A4 på höjden vilket är det vi ska ha men den mallen har bara 4 sidor. När jag lägger till fler sidor går det bara att skriva på vänstra sidan. Why?!
    Hur vet jag vilken sida som är vilken sen när man skriver ut? Mallen jag har i word är numrerad så vet vilken jag är på. Dock är det ju krångligt att skriva ut sen.

    Hjälp! ;o /

  • Svar på tråden Publisher... hjälp!
  • Anna Panna

    Jag vill ha stående A4.. programmet ska vara smalt och högt alltså. Blir det två A5 sidor då?

    Kan jag i så fall välja brochur med A5 sidor och få det utsrivet rätt tror du?

  • Martinaa

    Anna Panna skrev 2009-11-12 12:09:54 följande:


    Jag vill ha stående A4.. programmet ska vara smalt och högt alltså. Blir det två A5 sidor då? Kan jag i så fall välja brochur med A5 sidor och få det utsrivet rätt tror du?
    Nix, då väljer du broschyr och stående A4, så får du höga smala sidor!
  • Anna Panna

    Fast den enda stående A4 jag hittar skrev ut på hela sidan. ALltså den sidan jag trodde skulle vara en halv A4 sida var hela sidan... Svårt att förklara...

    Jag har dessutom publisher på engelska så de heter inte stående A4 (för att göra det enklare menar jag..; o) )

    När jag kommer in på brochure så går jag längst ner på sidan till de blanka mallarna. Är det rätt?

  • Martinaa

    På bild två ovan så är det ju ett uppslag, alltså två sidor! När du lägger till fler sidor sedan så kommer du jobba per uppslag, vilket inte kommer hamna på samma papper sen när du skriver ut, eller hur?

  • Anna Panna

    Äntligen!! Tror att jag har fått det att funka! ; o)

    Jag fattade inte varför det jag skrev på sidan 3 inte visades när jag gick in för att förhandsgranska men det är ju för att den kommer skrivas ut på ett annat ställe för att passa in. Doh!

    När jag ska skriva ut allt sen, är det bara att trycka på print och sen säger det till när man ska vända på papprena?

    Tusen tack för all hjälp!!!

  • Martinaa

    Yes. När du väljer skriva ut på allt så skrev iaf min skrivare ut hälften, sen sa programmet till att jag skulle vända och sätta i papprena igen. Vet inte om det här kan bli olika pga vilken skrivare man har, men tror det ska göra så här!

    Haha, jaha. Ja när du förhandsgranskar så ser du de RIKTIGA papprena så då blir det lite mysko

    Glad I could help! Fråga igen om det är nåt!

  • Anna Panna

    Jag har en känsla av att jag kommer återkomma med panik i rösten när jag ska börja skriva ut... ; o)

    Tack igen och ha en bra helg!

  • Martinaa

    Anna Panna skrev 2009-11-13 08:51:37 följande:


    Jag har en känsla av att jag kommer återkomma med panik i rösten när jag ska börja skriva ut... ; o) Tack igen och ha en bra helg!
    Hehe, u know where to find me!

    Trevlig helg!
  • Anna Panna

    Hej Martinaa... nu är det dags att skriva ut och som jag trodde så kommer paniken smygandes.. ;o)

    Jag har 12 sidor i programmet och har lagt in det jag vill ha på framsidan på sidan 1, det jag vill ha på första sidorna när man öppnar programmet på sid 2 och 3 och baksidan på sidan 12 osv... Är det rätt?

    När jag skrev ut så sa systemet till att nu är det klart att skriva sida 2 så vänd på pappret. Dock fortsatte det att skriva ut två sidor till och sen stod det klart. Då vände jag på papprena och tryckte ok på meddelandet och då skrevs det ut tre sidor till (vände på papprena innan). Och så blev det helt fel mot vad jag hade tänkt mig!! ; o(

    Måste jag vända på pappret efter varje sida? Kan man då skriva ut typ 10 ex åt gången så det går lite fortare?

    Hur gör du?!

  • Martinaa

    Hmm... Jag har bara testat att skriva ut en gång för ganska länge sen, och ett exemplar av festhäftet. Då skrev den ut hälften av häftet, för att sedan meddela att jag skulle vända blad och skrev sedan ut resten. Så just det här med utskrifter är jag inte så jättehaj på. Det kommer heller inte bli aktuellt för min del förrän framåt maj nästa år! :P
    Hur det blir om man vill skriva ut tex 10 ex på en gång vet jag faktiskt inte (och tänker faktiskt inte testskriva ut så många ex just nu heller bara för att kolla ), men jag skulle gissa på att den skriver ut ett ex åt gången, dvs halva häftet, vända, resten av häftet, halva häfte nummer två, vända osv...eller? Hmm...
    Men du ska inte behöva vända varje papper i alla fall. Minns dock att det strulade för mig första gången.

    *konstpaus*

    Gick in i programmet och kikade lite nu, och testa det här:
    Välj Utskriftsformat
    Välj Skrivare och Papper och därefter Egenskaper
    Nu kan det ju se lite annorlunda ut beroende på skrivare här men kolla om du har nåt som heter Duplex eller Dubbelsidig utskrift och välj det. Kontrollera pappersstorlek och annat sånt i samma dialogruta.
    Testa att skriva ut nu och se om det går bättre?

  • Anna Panna

    Ska testa lite och se... jag skrev ut halva häftet och vände sen på pappret och skrev ut resten men då blev de fel i ordningen. Det är därför jag funderar på om man bara skulle skriva ut en sida åt gången men då kanske 10 ex och sen vända på det pappret, skriva sida 2 osv... Kan ju omöjligt hålla på och skriva en sida åt gången och vända och så. Har nästan 70 stycken att göra! ; o/

  • Martinaa

    Anna Panna skrev 2009-11-17 21:18:52 följande:


    Ska testa lite och se... jag skrev ut halva häftet och vände sen på pappret och skrev ut resten men då blev de fel i ordningen. Det är därför jag funderar på om man bara skulle skriva ut en sida åt gången men då kanske 10 ex och sen vända på det pappret, skriva sida 2 osv... Kan ju omöjligt hålla på och skriva en sida åt gången och vända och så. Har nästan 70 stycken att göra! ; o/
    Nej herregud det där lät besvärligt! Det ska programmet hålla reda på åt dig, det är därför det är så bra och lätt att jobba i... Bara man fattar hur man ska göra alltså, haha!
  • Anna Panna
    Martinaa skrev 2009-11-17 21:22:59 följande:
    Anna Panna skrev 2009-11-17 21:18:52 följande:
    Nej herregud det där lät besvärligt! Det ska programmet hålla reda på åt dig, det är därför det är så bra och lätt att jobba i... Bara man fattar hur man ska göra alltså, haha!
    Ja det är ju den lilla detaljen... ; o) Väntar på att min sambo ska fixa våran skrivare hemma så kan jag sätta mig hemma och testa mig fram. Lite bättre än att använda upp allt papper som finns på kontoret! hi hi hi

    Kommer du på något bra så hojta till!
    Tack för din hjälp
  • Anna Panna

    Vi fick det att funka!! ; o) Vi kunde välja dubbelsidigt på vår skrivare hemma så gjorde det och då skrevs det ut tre sidor först och sen sa den till oss att vända på papprena och till och med hur de skulle ligga i skrivaren. Så nöjd!

    Vi ska dock ha annat papper på första och sista sidan så vet inte om jag vågar mig på att skriva ut flera åt gången men det ska nog gå rätt smidigt ändå

    Tusen tack för all din hjälp! Ska försöka få ut lite bilder här när vi är klara.

    Kram!

  • Martinaa

    Va bra att det funka och att du blev nöjd! Ser fram emot bilder!

Svar på tråden Publisher... hjälp!