• Punkprinsessan

    pagan-vigsel, varför inte juridiskt giltigt?

    vet inte om tema-bröllop är rätt forum,men skriver här ändå:P
    har alltså en fundering... varför är det inte giltigt (juridiskt sett) att bli vigd av tex prästinna(inom tex wicca)? "alla" andra religioner/trosinriktningar har ju vidgselförättare i form av tex en präst lr dyl,så varför får inte en wicca-präst/prästinna viga lagligt? vill ha en pagan-vigsel och vill helst slippa viga oss två ggr,dvs i både tex rådhus och så "vår" ceremoni. Ngn som vet? och går detta att "komma förbi" på ngt sätt?

  • Svar på tråden pagan-vigsel, varför inte juridiskt giltigt?
  • Moirie

    Jag har för mig att man kan få ansöka om att få vara temporär vigselförättare? Om ni har någon speciell person i åtanke så kan ni väl kolla upp saken? Verkar vara svårt att få tillstånd om man inte har vissa befattningar eller yrken dock men jag vet att det finns vigselförättare för ett svenskt asatroende sällskap.

    sydsvenskan.se/sverige/article256191/Manga-vill-bli-tillfalliga-vigselforattare.html
    sv.wikipedia.org/wiki/Vigself%C3%B6rr%C3%A4ttare

    Eller ha med den formelle vigselförättaren från kommunen i en personlig ceremoni där ni har med element från er tro och en prästinna från Wicca? Lycka till!

  • JollyO

    Det är inte präster som har vigselrätt, utan samfunden de är vigda av. Trossamfund som är registrerade är de som kan få vigselrätt men den måste ansökas om.
    Religioner/trossamfund som är sektklassade av socialstyrelsen tror jag inte kan få vigselrätt (tex Livets ord).

  • Punkprinsessan

    JollyO: vilken tur att wicca inte är nån sekt då:P men ska absolut kolla upp det där Moirie skriver ang tilfällig vigselrätt... har ingen särskild i åtanke,men ska försöka lta rätt på en prästinna som vill viga.. Annars gäller väl att hitta en kommunal vigselförättare som är öppen för lite ideér:P

  • anne på grönkulla

    Hmm, det finns nog inget principiellt som hindrar en paganvigsel från att också inkludera en giltig vigsel, det beror på vad ni hittar för vigselförrättare. Är pagan/wicca ett samfund? Har de isåfall egna godkända förrättare? Det kan man läsa om på hur samfund kan ansöka om att deras präster ska få vigselrätt: www.kammarkollegiet.se/ovriga/vigsel.html

    Annars kanske det finns borgerliga förrättare med egen pagan/wicca-inriktning? Har ni googlat?

    Här kan man läsa om hur det juridiska/obligatoriska avsnittet i en borgelig vigsel. Länsstyrelserna förordnar förrättare och de finns i varje kommun. Hur det är nu vet jag inte men under den tidigare lagen var det svårt att få förordnanden för enskila tillfällen, men det kan också vara värt att höra med länsstyrelsen i ert län om den möjligheten.

    Hoppas detta var till nån nytta med att bena upp frågan.

  • Stjärnblomma
    JollyO skrev 2009-09-24 11:31:10 följande:
    Det är inte präster som har vigselrätt, utan samfunden de är vigda av. Trossamfund som är registrerade är de som kan få vigselrätt men den måste ansökas om. Religioner/trossamfund som är sektklassade av socialstyrelsen tror jag inte kan få vigselrätt (tex Livets ord).
    Det finns ingen officiell "sektklassning" av samfund. Om man registrerar ett samfund behöver man i princip bara intyga att man uppfyller administrativa krav som att ha en styrelse, och att man regelbundet håller gudstjänster, fast vad de gudstjänsterna innehåller bedöms inte alls. För att få vigselrätt krävs att man kan visa att man har en varaktig verksamhet och stabil organisation, men återigen bedöms inte trons innehåll. Du kan i princip registrera en Kalle Anka-religion, staten har inte rätt att bedöma vad folk får och inte får tro på.

    Ett exempel på ett samfund som en del kallar sekt som har vigselrätt är Scientologikyrkan, det där gänget som Tom Cruise är med i.

    I övrigt är det vad jag vet som redan sagts, att om det finns något pagan/wicca-samfund kan de ansöka om vigselrätt.
  • Sir Cassiel

    Detta var det svar jag och min sambo fick från Calle Rehbinder som vi tänkt ha till vårt lilla "hedniska" bröllop. Notera att jag citerar honom rakt av, men jag tänkte att hans ord passade bra här. först var vi förtvivlade över att det skulle behövas 2 vigslar; en jurudisk o en som vi vill ha det, men efter ha talat med honom per telefon måste jag säga att vi ändrade inställning. Kan tyvärr inte återge exakt vad han sade, men det var fina, förståndiga ord om kärlek och att det inte har med politiken (juridiska vigseln) att göra och andra bra saker som han sade. Nu stör det verkligen inte oss längre. Nedan kommer det ett utdrag av det skriftliga svar jag fick från honom:
    Gäller vigseln juridiskt?
    Nej, mina vigselceremonier är inte automatiskt juridiskt bindande. För detta krävs att man har ett särskilt tillförordnande, antingen i egenskap av präst i ett stort religiöst samfund, alternativt som borgerlig vigselförrättare. Och det har jag inte. Så för de som anlitar mig, och vill ha äktenskapet på papper, gäller det att komplettera med den statligt byråkratiska delen med förslagsvis borgerligt bröllop på Rådhuset.
    Att just vi svenskar tycker att det är så viktigt är ju en kvarleva av den intima kopplingen mellan stat och kyrka - Prästen var både gudsman och statlig byråkrat, samtidigt. Så är det inte i många andra länder. I Holland gör man alltid två vigslar, om man vill ha ett mer festligt bröllop och inte bara den tråkformella på rådhuset. Och i andra länder är det jätteenkelt att få rätt att viga (som t.ex. i U.S.A.). Det är bara i Sverige vi krånglar med det här.
    Och det är ju faktiskt inte den juridiskt gällande vigseln som är den "riktiga" - det riktiga bröllopet är ju det ni har tillsammans med er familj och vänner.
    Så de bröllop jag håller är så "riktiga" de kan bli, med det lilla förbehållet att man får sköta kontakten med myndigheterna separat. Och det är på sätt och vis en rätt så bra tanke.
    Jag har arbetat en del på att få tillförordnande som borgerlig vigselförrättare, men det är ofattbart krångligt att få det.
    Jag gjorde ett försök härom året, och skickade en ansökan till Länsstyrelsen, fick avslag, övarklagade till Justitiedepartementet, och fick än en gång avslag. Trots en oerhört noggrant genomarbetad ansökan, med massor av tunga referenser (som t.ex. fem riksdagsledamöter från olika partier, m.fl.), men ändå fick jag avslag. Så det är inte helt enkelt att få ett sådant tillförordnande.
    Men det är ju egentligen inte det viktigaste.
    Frågan är hur ni vill ha ett bröllop, och hur det kan bli så vackert och fantastiskt som möjligt.

Svar på tråden pagan-vigsel, varför inte juridiskt giltigt?