• finni

    lite pinsam fråga

    Jag har en lite annorlunda fråga. Kan man ha sex fast man har mens?
    Jag har alltid mens när det är högtider som jul och midsommar och min födelsedag så jag förväntar mig nästan att jag även har det på bröllopet. Jag och min m2b är båda kristna och har därför valt att inte ha sex före äktenskapet så vi är säkert mycket villiga båda två när bröllopsnatten kommer :) Jag har pratat om det med min blivande och han kan ha sex fast jag skulle ha mens, bara det inte skadar mig på något sätt.

  • Svar på tråden lite pinsam fråga
  • MulleNuh

    Jag gillar INTE att ha sex under mens. Ja, inte de första dagarna iaf. Men det beror väl på hur mycket man blöder så klart.

  • spindeln
    passionsblomman skrev 2009-06-29 00:03:36 följande:
    Jo, det vore ju en fullträff, men är det runt mens så är det inte vare sig chans eller risk för det. Då ska man verkligen ha tur, för ägglossningen sker ju bara en gång i månaden, någonstans mittemellan mensens första dag och nästa mens.Det är faktiskt bara under ett enda dygn man är fruktsam varje månad, så har man lite längre cykel, så kanske man bara får 10 chanser på ett helt år.
    Jo men spermierna kan ju överleva några dagar inne i kvinnan, så om man har sex 2-3 dagar innan ägglossningen kan det ju faktiskt också bli en graviditet.
  • Marjo

    Jag skulle inte vilja ha sex vid mens, för jag blir öm i underlivet. Men det är nog helt individuellt, min kompis tex älskar ha sex vid mens för hon blir extra känslig då. Gör vad som känns bäst för er, det ska ju vara en härlig upplevelse, speciellt om det är första gången för er båda :)

    Lycka till!

  • hamåsa

    Ja gör som ni vill, men minns att det är annorlunda både första gången och mens. Och om den känns konstigt så blir det bättre nästa gång! ;)

  • 090208

    Jaaa, men inte om det ar varsta floden. Handduk under fixar biffen.

    Rekommenderar oxa piller, manga som gor sa.

  • passionsblomman

    Javisst är det så-som tur är-inte så lätt att pricka en exakt dag precis...men om mensen kommer som beräknat för ts, dvs på bröllopet, då blir det knappast ngt bröllopsnattsbarn, för äl kommer ju inte förrän typ två veckor senare.


    spindeln skrev 2009-06-29 08:52:43 följande:
    Jo men spermierna kan ju överleva några dagar inne i kvinnan, så om man har sex 2-3 dagar innan ägglossningen kan det ju faktiskt också bli en graviditet.
  • ario

    Fel:) det är bara 10 timmar man kan bli gravid!!

    mellan den 12-16 sker ägglossning, individuellt


    passionsblomman skrev 2009-06-29 00:03:36 följande:
    Jo, det vore ju en fullträff, men är det runt mens så är det inte vare sig chans eller risk för det. Då ska man verkligen ha tur, för ägglossningen sker ju bara en gång i månaden, någonstans mittemellan mensens första dag och nästa mens.Det är faktiskt bara under ett enda dygn man är fruktsam varje månad, så har man lite längre cykel, så kanske man bara får 10 chanser på ett helt år.
  • passionsblomman

    Det är inte alls fel, för någon gång under detta dygn jag talar om infaller de tolv timmr som ägget är mottagligt. Dessutom är det inte möjligt att veta de tolv timmarna exakt, utan det ma kan ta reda på är om äl är på g och även om den har skett. På så vis kan man ringa in dyngen före och efter den troliga ägglossningen, så att man ser till att där finna simmare som ever under hela den tiden.
    Dessutom kan man ha äl tidigare än dag 12 och senare än dag 16, det är jag själv -tyvärr-ett levande bevis på. Jag har haft äl såväl på dag 11 som på dag 27 och allt däremellan. Därför får jag behandling nu, för att styra upp cykeln.

    Ägglossningar och fertila dagar, är hela min värld just nu...

    Men, det var ju alls inte det som var TS fråga i den hr tåråden. Very very OT, sorry TS


    ario skrev 2009-06-30 00:20:34 följande:
    Fel:) det är bara 10 timmar man kan bli gravid!!mellan den 12-16 sker ägglossning, individuellt
  • ario

    Du skriver att man bara under ett dygn man är fruktsam. Men det stämmer fortfarande inte, det är ungefär 10 timmar för varje kvinna att kunna bli gravid under en månad.

    ja, vi har olika cykel, men vanligaste ägglossning sker mellan 12-16 dagen. Men det finns folk som kan få ägglossning dag 10 också...inte alls omöjligt!


    passionsblomman skrev 2009-06-29 00:03:36 följande:
    Jo, det vore ju en fullträff, men är det runt mens så är det inte vare sig chans eller risk för det. Då ska man verkligen ha tur, för ägglossningen sker ju bara en gång i månaden, någonstans mittemellan mensens första dag och nästa mens.Det är faktiskt bara under ett enda dygn man är fruktsam varje månad, så har man lite längre cykel, så kanske man bara får 10 chanser på ett helt år.
  • Bella Notte

    Om jag var oskuld så vore min mens inte så himla välkommen vid mitt första samlag...

    MEN- precis som alla säger så är det inget farligt alls att ha sex när man har mens.

  • Hemlig2009

     


    ario skrev 2009-06-30 09:11:03 följande:
    Du skriver att man bara under ett dygn man är fruktsam. Men det stämmer fortfarande inte, det är ungefär 10 timmar för varje kvinna att kunna bli gravid under en månad.ja, vi har olika cykel, men vanligaste ägglossning sker mellan 12-16 dagen. Men det finns folk som kan få ägglossning dag 10 också...inte alls omöjligt!

    Jo, men spermierna kan ju överleva flera dygn så man måste ju inte ha sex under just de 10(?) timmarna.

  • wiii

    ett annat tips är att ha sex i duschen under mens, fast kanske lite avancerat att ha sex stående allra första gången, annars funkar det finfint med en handduk under :)

  • ario

    Jo men ägglossningen är 10 timmar, men spermierna lever längre.

    eftersom man inte vet när dem 10 timmarna är så ska man ha sex 2 dagar innan till 2 dagar efter ägglossning om man vill bli gravid.


    Hemlig2009 skrev 2009-06-30 10:13:09 följande:
     

    Jo, men spermierna kan ju överleva flera dygn så man måste ju inte ha sex under just de 10(?) timmarna.
  • Bella Notte

    Bella Notte skrev 2009-06-30 09:44:19 följande:


    Om jag var oskuld så vore min mens inte så himla välkommen vid mitt första samlag...MEN- precis som alla säger så är det inget farligt alls att ha sex när man har mens.
    Så det vore kanske bäst att räkna ut, om du nu har så pass regelbunden mens, om du ska ta piller för att skjuta upp den så blir erat första samlag lite "enklare"...
  • MV85

    Bella Notte skrev 2009-06-30 09:44:19 följande:


    Om jag var oskuld så vore min mens inte så himla välkommen vid mitt första samlag...MEN- precis som alla säger så är det inget farligt alls att ha sex när man har mens.
    Skriver under på det!
    Är man oskuld kan det förvisso hända att man blöder lite i alla fall av just sexet i sig (dock långt från alla som gör)... Men med tanke på hur mycket kladd det kan bli när man har mens så skippar jag helst det.
    Dessutom kan det vara bra att veta att man är mer mottaglig för infektioner och liknande när man har mens.
    Farligt är det dock inte - bara extra mäckigt..
  • 090208

    Tycker du ska ga till en barnmorska och fa tabletter. Aven fast jag ofta har sex nar jag har mens sa kan man ju inte slappna av pa samma satt. Vill t.ex inte att min man ens ska ta pa mig, usch! Och det vill du ju inte pa brollopsnatten...

    Vill passa pa att halla med MV85, langt ifran alla bloder forsta gangen, Jag gjorde inte det, och horde fran en barnmorska att blodningen KAN beror pa att man inte ar forsiktig och redo. Men visst kan det handa anda...

  • shakynose

    Jag blödde bara en pytteliten droppe första gången. Knappt så jag såg den.
    Angående sex vid mens, så är det klart att det är möjligt och inte alls farligt på något vis. Jag märker ofta att blödningen kan stanna upp ett litet tag när jag blir sugen, för att sedan sätta igång igen efteråt. Praktiskt va?!
    Om du inte vågar lita på att du har samma tur så är ju handdukar eller älskog i duschen två riktigt bra tips.

  • passionsblomman

    Jag vet det, som du kanske märkte och syftet med det jag skrev var samma som på äl-testens pakettext, att man behöver pricka in det där dygnet under vilket äl sker, för att ensha chans til grviditet. Det var för att klargöra för ts att hennes bröllopsnatt är osannolik som bebisnatt sett i ljuset av att hon beräknas ha sin mens då. Det begriper du säkert också, så du kanske kan släppa den detaljen nu.


    ario skrev 2009-06-30 09:11:03 följande:
    Du skriver att man bara under ett dygn man är fruktsam. Men det stämmer fortfarande inte, det är ungefär 10 timmar för varje kvinna att kunna bli gravid under en månad.ja, vi har olika cykel, men vanligaste ägglossning sker mellan 12-16 dagen. Men det finns folk som kan få ägglossning dag 10 också...inte alls omöjligt!
  • 090208
    shakynose skrev 2009-06-30 17:09:10 följande:
    Jag märker ofta att blödningen kan stanna upp ett litet tag när jag blir sugen, för att sedan sätta igång igen efteråt. Praktiskt va?!
Svar på tråden lite pinsam fråga