• Barbiebruden

    Känslig fråga....

    Pliiiiz help!
    Nu är det nära the big day! Det är så att jag alltid haft en känslig mage, speciellt när jag blir nervös. Oroar mig jättemycket över bröllopsdagen.....tänk om!! Ingen jag kan prata med min M2B om direkt
    Har funderat på lavemang eller nåt dan innan, vad tror ni? Bra idé?
    Eller nåt annat bra att ta till?

    Kramizar från en nervös B2B

  • Svar på tråden Känslig fråga....
  • Sebastiána

    Om du behöver något förstoppande är rostat vitt bröd bra. Det ska man ju inte äta egentligen men till just detta är det toppen!

  • Sebastiána
    Sebastiána skrev 2009-05-29 00:10:03 följande:
    Förstår precis! Det är faktiskt så pass känsligt att det är svårt även att berätta för mannen.Det finns några olika preparat på Apoteket mot t.ex gaser. Vill man att tarmarna ska fungera bättre rent allmänt kan man ta Lundelax, men bäst är att börja någon vecka innan bröllopet.Gå in på Apotekets hemsida och botanisera.
    LUNELAX - ska det vara och inget annat.
  • passionsblomman

    Ja inte fasen är det roligt med en mage som inte är på ens sida så att säga!
    Det är fruktansvärt faktiskt och kan förutom graden av pinsamhet också vara outhärdligt smärtsamt.

    Jag hade jätteproblem när vi nyss träffats jag och sambon, och det var på en nivå så att det verkligen hade varit svårt för honom att missa. Jag är väl "förstörd" efteralla gräsliga skitupplevelser och banafödande och allt, men för mig är det så, att mår jag kass så säger jag det till sambon, för är det så att jag mår dåligt så är det lättare för honom om han fattar varför.

    Men det finns ju saker vi hellre pratar om vanligtvis.

  • Pizan

    Ta inte lavemang. Jag tog lavemang en gång i mina unga dar när jag hade ätit väldigt mkt onyttigt för att bli av med det och inte gå upp i vikt. Dagen efteråt åt jag lunch med en het kille och jag hann precis komma innanför dörren men dock ej hela vägen till toaletten när jag bajsade på mig. Vore tråkigt om det hände dig på väg till altaret.

    Men jag förstår det problem. Jag var hos vårdcentralen för ungefär samma sak en gång och jag fick något slags bulkmedel som liksom suger upp vätska i tarmen, som jag fattade det i varje fall. Det såg ut ungefär som en massa frön (men var alltså inte det) och man blandade det i vatten som man sen intog.

    Be vårdcentralen om hjälp och mixtra inte själv utan att veta vad det har för effekt.

    Personligen så hade jag tagit upp det med min blivande. Det känns alltid mkt lugnare när man har fått prata om sin oro, och han måste väl ha märkt att du har dålig mage vid det här laget?

  • Avath

    Prova börja drick valios laktosfria shots. Jag har väldigt känslig mage men den blir oerhört mycket bättre efter bara några dagar av shots. Prova också att käka goda magbakterier i piller form, finns på Life affärer mycket bra sådana.

  • Barbiebruden

    Åh tack alla för bra och förståndiga svar! Det känns som att lavemang kanske inte var nån bra idé trots allt...

  • Pitebrud 090801

    Hej!

    Jag kan verkligen rekomendera bifolac finns på apoteket.

    Det lugnar magen. Oavsett problem. Om du vill kan du börja med dem någon dag innan för att vara säker på att magen skall må bra på den stora dagen. Din mage mår bara bra av dem. De innehåller nyttiga bakterier. Jag har alltid med mig dem, ifall magen skulle börja må dåligt. Så lugnar magen sig efter en stund.

    Jag skulle avråda dig från att använda lavemang då det retar tarmarna och kan göra problemet mycket värre.

    Har du provat att undvika laktos(kom ihåg att mycket mat innehåller skummjölk som man kan reagera starkt på)? De laktosfria produkterna är jätte bra. För er som har problem med magen kan jag verkligen rekomendera att prova tre månader utan laktos. Blir ni bättre så vet ni vad det är.

    Men annars prova bifolac, de har gjort under för min mage.

  • BM2009

    Jag har IBS och oroar mig för att ha magkrångel på The day.

    Mitt största problem är magont och svullen mage. Tänk om inte klänningen går igen? :-O

  • Pitebrud 090801

    BM2009: Jag fick diagnosen IBS och det blev mycket bättre sen jag slutade med lactos. Jag hade samma symtom som du ont i magen och att magen svullnade så att jag vid lunch inte kunda knäppa mina byxor. Nu har jag undvikit lactos i ett halvår och jag mår mycket bättre.

    Och som jag skrev tidigare prova bifolac och se om det blir bättre. Mig har det hjälpt.

  • BM2009

    Pitebrud 090801 skrev 2009-05-29 11:11:44 följande:


    BM2009: Jag fick diagnosen IBS och det blev mycket bättre sen jag slutade med lactos. Jag hade samma symtom som du ont i magen och att magen svullnade så att jag vid lunch inte kunda knäppa mina byxor. Nu har jag undvikit lactos i ett halvår och jag mår mycket bättre.Och som jag skrev tidigare prova bifolac och se om det blir bättre. Mig har det hjälpt.
    Jag tar dimetikon mot gaser, imodium mot lös mage och omeprazol för halsbrännan... Bifolac har jag inte provat, inte än iaf...

    Jag ska prova laktosfritt!
  • Annie998

    Jag använder imodium för lös mage (har också IBS). Funkar för det mesta. Du kan även testa visibline, ett fiberpreparat som finns på apoteket och som du ska använda ett par veckor för att få ett bra resultat.

  • Miss Biii

    Ang. Imodium och liknande så fungerar det olika kraftigt på olika personer. Det fungerar oftast bra, bedövar tarmen och därmed så stannar lixom allt upp så att säga... Men hos vissa stannar det upp lite väl mycket... Så har du inte testat det innan så vettisjutton om du ska ta det... Hänger på dem som rekommenderar olika yoghurtprodukter men även de fruktdryckerna som finns tex. blåbär... (kommer inte på namnet nu men de som är framtagna för känsliga magar) Har själv STORA problem m magen och vid vissa speciella tillfällen är det ju inte superkul... :/
    Det är oftast inget problem som löses på en kvart... men va 17 ta Imodium och får du inte igång magen på nga dagar så ta nått som får igång den, typ lavemang av nått slag... Åker ni på resan dagen efter?

    Lycka till!! hoppas du hittar nått som passar just din mage

  • Moirie

    Vad du än bestämmer dig för att testa så tycker jag att du ska experimentera med det i god tid innan så att du vet hur/om det funkar för dig. Jag skulle inte våga lägga om kosten eller stoppa i mig nya mediciner precis innan mitt bröllop. Lycka till!

  • Avath

    Proviva?

    Miss Biii skrev 2009-05-29 11:43:59 följande:


    Ang. Imodium och liknande så fungerar det olika kraftigt på olika personer. Det fungerar oftast bra, bedövar tarmen och därmed så stannar lixom allt upp så att säga... Men hos vissa stannar det upp lite väl mycket... Så har du inte testat det innan så vettisjutton om du ska ta det... Hänger på dem som rekommenderar olika yoghurtprodukter men även de fruktdryckerna som finns tex. blåbär... (kommer inte på namnet nu men de som är framtagna för känsliga magar) Har själv STORA problem m magen och vid vissa speciella tillfällen är det ju inte superkul... :/Det är oftast inget problem som löses på en kvart... men va 17 ta Imodium och får du inte igång magen på nga dagar så ta nått som får igång den, typ lavemang av nått slag... Åker ni på resan dagen efter?Lycka till!! hoppas du hittar nått som passar just din mage
  • ario

    är du lös i magen så använd imodium dagen innan och samma dag som bröllopet.

    Har du förstoppning, drick katrinplommon 2-1 dag innan, finns o köpa på apoteket

    lavemang samma dag som bröllopet? inte änns till min värsta fiende hade jag rekommenderat!

    mikrolax, dagen innan, helt ok!

  • Miss Biii

    avath - Ja justé... Proviva heter det ja det i kombination m samarin fungerar hyffsat i långa loppet... inte bara nga dagar m andra ord

  • passionsblomman

    Hoppetombröllop:

    när du tillochmed skriver i tråden där vi pratar om BAJS för att få folk att klicka på din reklambloggslänk, då visar du verkligen att du inte drar dig för att sänka dig riktigt lågt...

Svar på tråden Känslig fråga....