• solhatten

    Någon som betalat taxi för gästena?

    Vi har ca 5 km mellan kyrka och festlokal. En del gäster kommer att komma körande med bil (för att de bort längre bort) och en del gäster dricker inte. så jag tänkte att man kanske kunde trycka in 5 pers/bil och de som blir över (ca 60 pers) kunde man betala taxi för?
    Om man förbeställer taxi och förhandlar till sig ett bra pris (typ 100/bil) så blir det ju "bara" ca 1500 kr istället för att hyra buss och grejjer. Och ett taxibolag borde väl vilja ha en körning med 15 bilar på samma gång?!?

    Egentligen tycker jag inte man behöver fixa transport och hade inte tänkt göra det från början heller, men lokalen liggen avsides och man måste ta taxi hem oxå.
    och den kan ju gästerna betala själva i såfall?

    alternativet är ju att man ber folk säga vid osa om de vill ha taxi från kyrkan, så förbeställer vi och så betalar gästerna själv. vad tror ni?

  • Svar på tråden Någon som betalat taxi för gästena?
  • Hemlig2009

    Men hur tar de sig till kyrkan då? Våra gäster får klara sig själva, så har det varit på de bröllop vi har varit på.

  • solhatten

    till kyrkan kan man ta buss, bli körd av en granne/vän eller (tada!) ta taxi =)
    tänkte bara att det blir lite mycket taxikostnader så då väljer fler att ta bilen, och det är ju lite trist=)

  • Mammilon

    Jag håller med Hemlig. Om man inte ska vara väldigt långt bort och otillgängligt finns det ingen anledning att betala transporten för gästerna. Jag tänker som så att de måste ändå köra till kyrkan och det är bättre att ha bilen stående vid festlokalen över natten än vid kyrkan. Det är ju över huvud taget sällan man ska på stor fest och har gångavstånd hem, eller?

  • Ore

    På vårt bröllop så var det en del som tog bilen till kyrkan, samt vidare till lokalen, blev hämtade vid lokalen och fixade så att bilen kom hem dagen därpå.

  • solhatten

    nä, det är ju sant det!
    Men det är väl ingen du mide at fråga när folk osar OM de vill att vi förbeställer taxi (som de får betala själv?)så de inte behöver göra det utanför kyrkan

  • Hemlig2009

    Tror de flesta tar bilen till kyrkan och sedan bilen till festlokalen. Just taxi mellan kyrka och fest har jag aldrig varit med om att någon behövt. Om det är någon som tänkt ta sig till kyrkan med buss får de väl åka med någon annan gäst då. Det måste man ju som gäst ordna för sig på egen hand.

Svar på tråden Någon som betalat taxi för gästena?