• MyochErlend

    Vilken nationalitet får barnet??

    Hej !
    En liten snabb fråga...
    Jag är svensk och min man norsk..
    Om vi skulle lyckas med konststycket att få barn...
    och det skulle födas i norge..
    skulle det då få norsk nationalitet??
    Eller svensk pga att jag(mamma) är svensk?
    Eller får det dubbelt??

    Tack för hjälpen ??

  • Svar på tråden Vilken nationalitet får barnet??
  • MyochErlend
    MolsonCanadian skrev 2009-02-04 21:23:50 följande:
    Det där tror jag bestämt inte stämmer. Sverige har ju medborgarskap utifrån härstamningsprincipen och barn till en svensk mor får alltid svenskt medborgarskap vid födseln.
    ja det är det jag tror mig ha hört någonstans..
    men betyder det då att om jag bor kvar i norge så kommer mina barn växa upp här med endast svenskt medborgarskap...???

    Men både svenskt och norskt person nr eller ??
    Det har ju jag...
  • Tokstolla

    Antigen får de dubbla eller så får ni välja. Som sagt, vet inte hur det är med Norges tillåtelse med dubbel nationalitet.

  • maj2010

    Migrationsverket har bra information om medborgarskap på nätet. Håller själv på och undersöka hur jag ska gå tillväga för att bli svensk medborgare.

  • Tokstolla

    Förresten, om ni är bosatta i Norge kommer de självklart få ett norskt personnummer! Våra invandrare i Sverige får ju också egna personnummer men dem blir inte svenska till nationaliteten, utan svenska medborgare

  • MyochErlend

    så då blir de svenska till nationaliteten (eftersom jag är det)
    men norska medborgare ???

  • Fly by night

    Svenskt personnummer får den som avser att folkbokföra sig (bo)i Sverige i mer än i ett år. Det har inget med medborgarskap att göra.


    Tokstolla skrev 2009-02-04 21:49:05 följande:
    Förresten, om ni är bosatta i Norge kommer de självklart få ett norskt personnummer! Våra invandrare i Sverige får ju också egna personnummer men dem blir inte svenska till nationaliteten, utan svenska medborgare
  • Taaanja

    Jag själv är född i Sverige, men min mamma kommer från Island. Min pappa är svensk. Jag fick islänskt medborgarskap (alltså islänskt pass med islänskt personnummer). Men bytte för bara ett halvår sen till dubbelt medborgarskap. Så nu har jag både svenskt & islänskt pass..

  • Lattelover
    MyochErlend skrev 2009-02-04 21:26:20 följande:
    vad är skillnaden ?? *nyfiken*
    Medborgarskap är en juridisk definition. Nationalitet handlar mer om etnicitet och härstamning. T ex amerikas urinvånare är ju amerikanska medborgare, "amerikaner" men samtidigt en minoritetsgrupp. Eller, närmare oss, samerna är ju "svenskar" för att de bor i Sverige. Men de som bor på norska sidan om gränsen är "norrmän". Hänger ni med?

    Svenskt personnr har inte med medborgarskap att göra. Själv har jag 3 personnr, ett från det land jag är medborgare i, ett svenskt då jag bor här, o ett från landet jag jobbar i

    Du kan läsa mer om svenska regler här:

    www.swedenabroad.com/Page____10593.aspx
  • marriage09

    Vet inte om det gäller fortfarande men jag är född i Norge med två svenska föräldrar, jag fick ett norskt personnummer (vilket jag antar är liktydigt med norskt medborgarskap) direkt vid födseln och när vi flyttade tillbaka till Sverige några år senare fick mina föräldrar ansöka om ett svenskt personnummer (som de 4 sista siffrorna börjar på en 9, för att visa att jag minsann inte är född i Sverige =)) och därmed svenskt medborgarskap. Detta var som sagt för 30+ år sedan, men kanske funkar på samma sätt nu??

  • Zozo

    Jag är svenska, maken är fransman och vi är bosatta i Luxemburg. Var lilla flicka som är född här förra aret har tva medborgarskap och tva pass - hon är bade fransk och svensk, eftersom det är härstammningsprincipen som gäller i bada länderna och bada erkänner dubbelt medborgarskap.

    Personnummer har inte med medborgarskap att göra - vi har alla tre Luxemburgiskt personnummer men ingen av oss har luxemburgiskt medborgarskap. Jag har ett franskt ocksa men bara svensk medborgarskap.

    I vissa länder räcker det däremot att du föds pa landets mark för att automatiskt fa det medborgarskapet.

  • MolsonCanadian

    Nä, personnummer är inte detsamma som medborgarskap. Du fick svenskt medborgarskap i och med födseln då din mamma var svensk medborgare.


    marriage09 skrev 2009-02-05 10:47:58 följande:
    Vet inte om det gäller fortfarande men jag är född i Norge med två svenska föräldrar, jag fick ett norskt personnummer (vilket jag antar är liktydigt med norskt medborgarskap) direkt vid födseln och när vi flyttade tillbaka till Sverige några år senare fick mina föräldrar ansöka om ett svenskt personnummer (som de 4 sista siffrorna börjar på en 9, för att visa att jag minsann inte är född i Sverige =)) och därmed svenskt medborgarskap. Detta var som sagt för 30+ år sedan, men kanske funkar på samma sätt nu??
Svar på tråden Vilken nationalitet får barnet??