• Aurelia

    hyra ut i andra hand - lämplig hyra?

    Tänkte höra om någon har någon uppfattning om vilken hyra som är lämplig att ta ut när man hyr ut i andra hand. Tänkte hyra ut min tvåa i Täby under ett år, omöblerad och inget som ingår förutom sophämtning och värme (dvs. inte el, telefon, bredband osv). Är 4000 en lämplig hyra då? Är inte så insatt i andrahandsmarknaden men det är säkert flera av er därute! Ska även kontakta Hyresnämnden för att få en åsikt men vill gärna höra bland "vanliga människor"
    om det låter vettigt. Tack på förhand!

  • Svar på tråden hyra ut i andra hand - lämplig hyra?
  • MV85
    Aurelia skrev 2009-01-27 19:05:01 följande:
    Det jag hört och läst på flera håll är att en andrahandshyresgäst inte ska betala mer än vad en mostsvarande hyreslägenhet kostar. Då tycker jag att 4000 verkar lämpligt. Om jag skulle ta bara 2000 skulle jag ju gå back på att hyra ut den, i och med att jag har lån på den som betalas av varje månad.
    Gäller det bostadsrätt måste du ha föreningens godkännande innan du kan hyra ut den, och gå efter de priser de säger.
  • 20090725

    e det en bostadsrätt? så e det en annan sak tror jag, då får man nog ta ut så att det täcker lånet också... fast jag e inte helt hundra procent säker..

  • Aurelia

    Jag har fått godkännande från föreningen, men hyran ville de inte lägga sig i, de sa att det är något mellan mig och hyresgästen.

  • J D

     


    Aurelia skrev 2009-01-27 19:05:01 följande:
    Det jag hört och läst på flera håll är att en andrahandshyresgäst inte ska betala mer än vad en mostsvarande hyreslägenhet kostar. Då tycker jag att 4000 verkar lämpligt. Om jag skulle ta bara 2000 skulle jag ju gå back på att hyra ut den, i och med att jag har lån på den som betalas av varje månad.

    Du hyr alltså ut din bostadsrätt och inte en förstahandslgh i andrahand?

    För hyresrätter gäller som alla sagt här att man inte får lägga på ngt alls om lgh ej är möblerad och då får man ta ut ca 15% extra enbart för att täcka möblers slitage.


    Jag kan kolla upp vad som gäller för bostadsrätter.

  • Aurelia

    Ja, det är en bostadsrätt. Vore jättesnällt om du vill kolla upp lite, om du kan, Moderator!

  • J D

    Haha, jag kan göra det i egenskap av juridikstuderande istället , men nu ska jag på bio. Lovar att kika lite på det imorgon.

  • darkHorse

    Om du har en bostadsrätt får du inte automatisk ta ut en högre hyra för att täcka dina lånekostnader. Däremot får du lägga hyran på samma nivå som för en likvärdig lägenhet i området. Skulle gissa att det ligger en bit över 2000 för en tvåa i Täby :)

  • Augusti2010

    Du får ta ut "skälig hyra utifrån bruksvärdet", vilket betyder att hyran ska vara likvärdig med liknande bostäder i samma område. Vanligast är att man jämför med allmännyttans bostadsbolag (det kommunala).

  • Augusti2010

    Samma princip gäller för övrigt även för andrahandsuthyrning av hyresrätter, för att reda ut oklarheter här. Nya regler fr.o.m. årsskiftet.

    Det är alltså helt irrelevant vad du själv har för kostnad för lägenheten, avgift, amorteringar osv., det avgörande är vad liknande bostäder brukar hyras ut för. Observera också att du kan bli återbetalningsskyldig om du tar ut oskälig hyra och hyresgästen i efterhand får detta fastställt av hyresnämnden.

  • momi boki

    du ska ha ordinare pris/alltså kostar hyrn 4602 kr då är det det du ska ha, du kan inte ha mindre altid fullpris

  • DollyLolly

    Jag hyr ut min lägenhet i andra hand i Åkersberga för 4000 kr i månaden och den är 29 kvm, alltså tjänar jag lite på detta varje månad!! Så 2000 för en 2:a i Täby är ju SUPER billigt!!

Svar på tråden hyra ut i andra hand - lämplig hyra?