• Vill nu

    För "juligt"?

    Tänkte ha vita dukar, med vinröda löpare på, till vårt bröllop, då våra färger är vinrött, vitt och silver.
    Pratade med mamma om det igår, och hon tyckte absolut inte att vi kunde ha det, så vi gifter oss i början på mars, och då var det ju inte jul längre, utan folk började blicka mot vår. Kan tillägga att vi bor i Umeå, så det är definitivt inte vår 7 mars!

    Vad tycker ni? Några andra förslag på hur att få in vinrött i dukningen?

  • Svar på tråden För "juligt"?
  • mammatill2

    Jag har lite samma bekymmer.
    Vi har valt samma färger som er och gifter oss om två veckor.

    Jag tänkte inte på att det var "jul" färger utan bara att det var snyggt ihop.
    (Egentligen är det M2b fel för han gick och köpte en slips och lite annat som han älskar i vinrött )

    Men men, det kan jag rätta mig efter. Funderar på att lägga in lite ljusgröna/limefärgade saker för att få det lite mer vårigt.

    Vad tror du?

  • didis

    Vi har vinrött, guld och "oblekt" och tänkte ha vita dukar med wellpapp som löpare och röda dekorationer.

    Dels har vi röda (julgrans)hjärtan i mängder och dels röda blomblad som skall strös över löparna, blir nog blombladen skulle jag tro.

    Helst hade jag velat ha massor med olika ljusstakar i olika höjder men alla i guld/mässing men det blir nog några neutrala.

    Så ett förslag är alltså att ta upp mer av silvret (blir kanske mycket med löpare helt i silver men kankse med slivermönster?) och använda det röda som utropstecken i form av blomblad eller ljusstakar.

  • mammatill2

    Så ett förslag är alltså att ta upp mer av silvret (blir kanske mycket med löpare helt i silver men kankse med slivermönster?) och använda det röda som utropstecken i form av blomblad eller ljusstakar.
    [/citat]

    Åhhh så tänkte jag göra. Ta upp mer av silver och vitt och ha det röda som kontraster!

    Vad skönt att någon tänker samma.

  • mammatill2

    Blev knasigt med citatet men det var kopierat och svar på didis inlägg!

  • Munchkin

    Vinrött förknippar då inte jag med jul, julrött är ju en helt annan nyans.
    Ni kan ju ha nån silverfärgad dekoration på löparna så tänker man nog inte på färgen så mycket, åtminstone associerar man det inte till jul.

  • Nalle Puh 40

    Vi ska oxå ha vinrött och gifter oss i maj. Har oxå varit rädd att det ska bli för "juligt" men tror inte det, ska ju inte ha tomteröd

    Vet inte hur vi ska duka än...

  • passionsblomman

    Man kan VISST ha de färgerna utan att det bir jul!

    En liten grej man kan göra för att göra helheten lite brudigare och dra det röda mot den kalla färgskalan, är att plocka in en kontrast som tex en liten aning cerise eller ljusrosa i det röda. Dvs, har ni rosblad att strö, ta gärna med bara några rosa eller cerisa blad, det vare sig skär sig eller tar överhand.

  • mammatill2

    Tack för tipset!

    Inte för att det var min tråd men jag "kapade" den lite då vi har samma problem

  • Vill nu

    Tack alla för bra tips!

    Får ta ett prat med m2b vad han tycker blir bäst! Vill ju inte att folk ska tro att de kommer på ett sent julbord, även om jag inte tycker att vinrött och julrött är samma sak, heller...

  • passionsblomman

    Förresten dukade jag i rosa, pistagegrönt och silver den här julaftonen, och det var Jul så det skrek om det så det så!

    Det är inte färgerna i sig som avgör saken.

Svar på tråden För "juligt"?