• Aurelia

    någon som också är väldigt känslig?

    Vad jobbigt det är att vara så känslig som jag är... Efter flera dåliga relationer där jag känt att det inte riktigt varit på allvar alt. att jag inte känt mig värdeful och speciell för personene ifråga har jag så fruktansvärt svårt att lita på att någon kan älska mig för den jag är utan att det finns någon "hake". Jag är väldigt känslig, när det gäller det mesta... tonfall, hur folk formulerar sig, små gester...tar lätt åt mig personligt av olika saker som händer. Och min pojkvän är väl på sätt och vis tvärtom - lugn, stabil, tycker att "allt ordnar sig" och ser mer logiskt på saker. Det här kan förstås orsaka lite slitningar. Har tagit upp det med honom några gånger. Älskar han mig verkligen, bryr han sig verkligen? Varför köper han i så fall inte oftare med sig små saker hem som kan pigga upp en såsom jag brukar göra till honom (choklad, lite godis, hämt-mat efter en lång arbetsdag etc.). Varför kläcker han ur sig "Det var ju inte så länge sen vi sågs" när jag säger att "Jag saknat honom" (ibland). Osv. osv. Någon som känner igen sig i att fastna i tankar om mannen i ens liv verkligen älskar en, trots att man får många bevis på det, om än inta alltid jämt jämt...

  • Svar på tråden någon som också är väldigt känslig?
  • Aleta

    Min underbara man är helt oromantisk och kommer inte på att ge små presenter eller så av sig själv.
    Någon enstaka gång så har han gjort det och då gäller det att belöna ordentligt . Då kommer han ihåg det till nästa gång.
    Tyvärr så har hans ex bråkat med honom om sådant så ibland får han dåligt samvete och mår dåligt för att han inte kommer ihåg att vara "gullig". Då får jag bekräfta för honom att min kärlek faktiskt inte påverkas av presenter och romantik.

    Testa att köra med belöning istället för piska, man kommer mycket längre!
    Försök också att identifiera vad det är han faktiskt gör för att visa att han älskar dig och ta åt dig av det. Att byta glödlampa kan vara en kärleksgest.

  • Miafiahallonfjärt
    Aleta skrev 2008-12-29 12:18:51 följande:
    Min underbara man är helt oromantisk och kommer inte på att ge små presenter eller så av sig själv.Någon enstaka gång så har han gjort det och då gäller det att belöna ordentligt . Då kommer han ihåg det till nästa gång. Tyvärr så har hans ex bråkat med honom om sådant så ibland får han dåligt samvete och mår dåligt för att han inte kommer ihåg att vara "gullig". Då får jag bekräfta för honom att min kärlek faktiskt inte påverkas av presenter och romantik. Testa att köra med belöning istället för piska, man kommer mycket längre!Försök också att identifiera vad det är han faktiskt gör för att visa att han älskar dig och ta åt dig av det. Att byta glödlampa kan vara en kärleksgest.
    Precis.. Man kan aldrig klaga fram något till att uttrycka kärlek. Det måste komma spontant inifrån... Jag tror att detta älskade hatade hollywood förstört vår syn på kärlek och romantik mer än vi tror.. Kärlek är som du säger att byta glädlampa, tanka bilen, bädda sängen, diska, handla m.m. för att glädja den andra mer än att köpa choklad och rosor... Visst inte lika romantiskt men kräver lite mer fantasi egentligen..
  • lillabruden

    Jag tycker det låter som att detta tar upp mycket av din energi, men att han inte ger så mycket energi/tanke på det och det i sin tur tar mer energi från dig....
    I vårt förhållande har vi fått hitta formuleringar jag aldrig trodde jag skulle göra mig förstådd på och vice versa. Vi talar verkligen olika språk, män och kvinnor....

    Sen med gåvor, jag har upptäckt att en man kan tycka det är mer en kärleksförklaring att köpa hem en teknisk pryl för den kan ju jag ha glädje av (enligt hans tänkande) medans jag kan tycka det inte behövs, men en ask choklad hade varit gulligt. Samma gäller kanske med män som fixar saker runt hemmet, dem kanske ser det som bevis på engagemang i förhållandet. Män är mer 'hands on' så att säga...

    Ni måste, precis som alla, jobba på det. Prioriteringar och omtanke. Han måste förstå din rädsla och möta dig halvvägs och du får möta honom halvvägs på det som han har olikt dig....

    Det är mina tankar efter mina erfarenheter. Självklart är det inte rätt för alla.


    Aurelia skrev 2008-12-29 11:21:33 följande:
    Tja, han säger att han älskar mig men att jag överdriver saker osv. Vi är nog för olika helt enkelt. Jag tycker att jag mår bra överlag liksom, men när det kommer till vår relation så har jag som en stor klump av oro i magen.
  • Aurelia

    Tack för era svar. Jag funderar vidare... han har inte hört av sig än, jag både sms:ade och ringde honom igår men vi har inte hörts sen jag kom hem från julfirandet med hans familj. Just nu känner jag bara att jag vill komma ur det här. Börjar redan fundera på vad som gäller om man säger upp ett kontrakt på en nyproducerad hyresrätt med inflyttning i vår. Ngn som vet? *ledsen*

  • Aurelia

    Ja, visst tar det upp mycket av min energi men inte så mycket av hans. Jag är på ena änden av skalan när det gäller bekräftelse/uppskattning och han på den andra. Kan man mötas på mitten? Det är väl den stora frågan. Han tror att allt är bra nu medan jag är helt knäckt... Vi ska ses ikväll, phu.

  • lillabruden

    klart man kan mötas på mitten om båda vill...han måste ju vilja också!
    hoppas det går bra!!
    *kram*

  • Nossnevs

    Mitt 1:A inlägg här

    "Ni" kvinnor har en bild om hur vi män skall bete oss för att "ni" skall bli lyckliga. Vi är olika, uppskattar olika saker samt gör olika saker till vår partner för att visa för kärlek.
    Nu är inte jag inte gift för jag inte hittat någon som skiljer sig från mängden som verkligen ser vad jag gör istället för att se allt jag inte gör som de gör i "Hollywood".

    Ja kan tex skala potatisen så det bara är för henne att sätta på plattan när hon kommer hem om inte jag är hemma, lånar jag hennes bil tankar den fullt så hon skall slippa det.
    Vi män visar vår kärlek mer genom handling då vi själva uppskattar såna gester och ni tjejer gör det via ord som ni vill få det tillbaka.
    Om det skall bli ett lyckat förhållande så får man mötas på halva vägen dvs ni tjejer med.

    En del här inne hade verklligen behövt läsa lite böcker till hur våra gener formar oss för att kunna minimera problemen samt kunna ta itu dem på rätt sätt. Varför inte göra det innan man går innan man går in i en relation så man är förberedd.

    Kanske lite generalliserande men lite tankar som någon kanske kan få ut något av =)

    Fridens

  • Aurelia

    Tack så hemskt mycket för alla svar!
    Känner mig lite extra känslig just nu, när jag vridit och vänt på allt och berättat för honom hur jag känt mig osv.Uppfläkt liksom... Känns skönt att han står stark och tror på oss när jag mest känt mig "liten" och allmänt förvirrad och lsedsen...

  • PennyJenny
    Nossnevs skrev 2009-01-03 22:06:33 följande:
    Mitt 1:A inlägg här"Ni" kvinnor har en bild om hur vi män skall bete oss för att "ni" skall bli lyckliga. Vi är olika, uppskattar olika saker samt gör olika saker till vår partner för att visa för kärlek.Nu är inte jag inte gift för jag inte hittat någon som skiljer sig från mängden som verkligen ser vad jag gör istället för att se allt jag inte gör som de gör i "Hollywood".Ja kan tex skala potatisen så det bara är för henne att sätta på plattan när hon kommer hem om inte jag är hemma, lånar jag hennes bil tankar den fullt så hon skall slippa det.Vi män visar vår kärlek mer genom handling då vi själva uppskattar såna gester och ni tjejer gör det via ord som ni vill få det tillbaka.Om det skall bli ett lyckat förhållande så får man mötas på halva vägen dvs ni tjejer med.En del här inne hade verklligen behövt läsa lite böcker till hur våra gener formar oss för att kunna minimera problemen samt kunna ta itu dem på rätt sätt. Varför inte göra det innan man går innan man går in i en relation så man är förberedd.Kanske lite generalliserande men lite tankar som någon kanske kan få ut något av =)Fridens
    Håller helt med!
    Och Aurelia, du frågar om man kan mötas på mitten, visst kan man det, jag tror att det som regel är vad de flesta förhållanden handlar om. Men man måste vara villig att mötas på halva vägen. Det innebär även att du måste ändra på saker och ting, att du måste acceptera att saker inte alltid är på ditt sätt. Vet själv att det kan vara lite jobbigt att inse och att det kanske tar lite tid, men det handlar mycket om att jobba tillsammans på det hela, inte se det som att förändringen måste ske på var sitt håll och framförallt, kommunicera med varandra.
  • Aurelia

    Nu blir jag lite fundersam igen. Igår skulle jag och pojkvännen ha hemmakväll hos honom, lite tacos o kanske film och så. Jag jobbar idag, så vi tänkte bara ta det lugnt, han har dessutom just varit sjuk o haft feber. När jag kommer hem till honom är något av det första han säger att han kanske ska gå ut senare på kvällen. Han ångrar sig sen, märker väl att jag inte tycker att det vore sådär jättekul om han stack... men, suck, jag skulle aldrig komma på tanken att gå ut med mina kompisar om min pojkvän åkt kommunalt en timme efter jobbet bara för att träffa mig. Är det överkänsligt att bli ledsen över sånt?

  • Aurelia

    Vill jättegärna ha fler tanka och åsikter kring detta... det är alltså inte "romantisk uppvaktning" med blommor etc. som jag kan känna att jag saknar utan mer omtanke och hänsyn.
    T.ex. kan kan jag tycka att det är trevligt att när man ska på fest ihop så kommer man dit samtidigt och går samtidigt, som ett par som hör ihop. Sånt tycker min kille bara är tjafsigt och osjälvständigt.

  • MyochErlend
    Aurelia skrev 2009-01-10 11:52:20 följande:
    Vill jättegärna ha fler tanka och åsikter kring detta... det är alltså inte "romantisk uppvaktning" med blommor etc. som jag kan känna att jag saknar utan mer omtanke och hänsyn. T.ex. kan kan jag tycka att det är trevligt att när man ska på fest ihop så kommer man dit samtidigt och går samtidigt, som ett par som hör ihop. Sånt tycker min kille bara är tjafsigt och osjälvständigt.
    hur länge har ni varit tillsammans??
  • MyochErlend

    då kan jag tycka att lite i hans uppförande är lite konstigt...
    detta med fester och så tänker ja..
    men har det hänt 1 gång eller är det ngt återkommande??

  • chokladbiten

    Hej! känner igen mig väldigt mycket i det du skriver.. Tror precis som flera andra skrivit att komunikationen i en relation är väldigt viktig samtidigt som missförstånd o övriga brister i denna ofta uppstår pga av "olika språk".

    Brukar vara skeptisk till realtionsböcker etc men ett tips är boken "kärlekens språk" av gary Chapman som belyser detta på ett bra, om än lite "amerikaniserat" sätt.

    Har du uttryckt-sagt rakt ut till din pojkvän hur du känner..?
    T ex i frågan om att anlända ihop till fester etc.? Självklart är det naturligaste att ni gör detta ihop-hälsa honom det!

  • Aurelia

    Det har hänt ett par gånger. Och lär väl hända igen eftersom sånt inte är något problem för honom. Han tycker att det är så otroligt viktigt att vi gör en hel del saker på skilda håll, att vi vet var vi har varann ändå så att säga. Sen när vi pratat om sånt här på sista tiden har det ändå känts ganska vettigt, och han har understrykit att han verkligen älskar mig. Men jag kan inte låta bli att grubbla över hur stark vår relation är o hur mkt vi egentligen har gemnesamt. Ibland kan jag tycka att vi inte har så mycket att prata om och att framtiden är så oviss.

  • Aurelia

    Skulle vilja ge det en chans och prova på att bo med honom och se hur det känns, men då måste jag ju se till att gå in i det med en positiv inställning och utan massa grubbel känns det som.

  • MyochErlend

    ja..helt sant ..
    du måste må bra själv först..känner dig säker i dig själv och VETA att du är värdefull...

    Det kan ingen bekträftelse återskapa inte ens den från livspartnern...

  • Aleta

    Jättekonstigt att vilja gå ut med kompisar när ni har bestämt något annat. Dessutom det här med festerna: Han verkar vilja agera som om han är singel men ändå plocka russinen ur kakan och ha en flickvän som finns när han har lust.
    Jag tror inte att han skulle uppskatta om du betedde dig likadant, och ärligt talat, är man ett par om man inte tar hänsyn till varandra?

Svar på tråden någon som också är väldigt känslig?