• DollyLolly

    Missfall...

    Hej Alla!
    Känner att jag behöver skriva av mig lite, detta är alltså mer en berättelese för mig själv, behöver få ventilera lite.
    Igår åkte jag in till KS gynakut i Solna, Sthlm efter att ha ringt min barnmorska om råd jag har blödit lite i över en vecka nu.
    Ringde först i fredags men då tyckte hon inta att det var någon fara och att jag skulle avvakta till vi skulle på ultraljud vilket egentligen skulle ske i nästa vecka, då jag skulle vara i vecka 18 enligt min senaste mens...
    Men det kändes liksom som om ngt var fel cå jag ringde min man och vi möttes på gynakuten och fick träffa en överläkare som gjorde ett ultraljud och då visade det sig att fostret i min livmoder endast var sex veckor gammalt och dött sedan många veckor..... Och vi har trott att jag var i vecka 16!! Så detta kom som en chock fick åka hem med piller som jag skulle ta för att resten av fostret ska komma ut dessa tog jag igår men ännu har fortfarande inget hänt har ringt tillbaka till gyn och fick svaret att jag skulle avvakta tills lite senare ikväll om det fortfarande inte hänt ngt skulle jag komma in igen och få en ny dos piller eller få en skrapning!!! Usch det känns inget kul detta, man e liksom alldeles tom och ensam på ngt sätt.
    Min man var jättegullig igår men idag var han tvungen att gå till jobbet medans jag varit hemma känner mig helt övergiven....

    Fick veta av läkaren igår att 30-40 % av graviditer slutar i missfall, väldigt mycket tycker jag.

    Tar tacksamt emot råd från andra i liknande situationer!
    Hälsningar ledsen

  • Svar på tråden Missfall...
  • JustMeAndMyLove

    Beklagar.. är sjukt jobbigt med missfall.
    Har haft ett, graviditeten var helt oplanerad och trots att jag vart rädd/förskräckt när jag insåg att jag var gravid blev jag helt förstörd när jag fick missfallet.

    Det ändå som gör saken bättre är att låta det ta tid. Tilåt dig att vara ledsen och arg och våga prata om det med dem som står dig nära.

    Hoppas allt går så bra det kan med tanke på omständigheterna..

  • Melis

    Jag har inga erfarenheter av detta men jag lider verkligen med dig. Min kompis mamma är barnmorska och hon säger att kvinnor får missfall utan att veta det. Att de tror att mensen kommit...så jag tror på det att 30-40 % får missfall men visst håller jag med om att det är mkt...

    Styrkekramar.....

  • Troll1

    Åh, jag beklagar verkligen!
    Du har fått ett MA. Jag har varit med om ett sådant också, fast jag gick inte ovetandes så länge som du. Jag gjorde en skrapning på sjukhuset och de var hur gulliga som helst mot mig. Sedan har jag haft två MF efter det. Var ledsen och jag vet precis hur du känner det. Tyvärr visade jag inte så mkt hur jag kände, skulle vara duktig och stark. Min dåvarande förstod inte heller varför jag var så ledsen efteråt . Det här är längesedan nu. (Mitten till slutet av 90-talet) Jag har tre barn födda -87, -99 och -07. Tillåt dig till att sörja, det ÄR en stor förlust!
    Massor av kramar från mig! (Du får gärna inboxa mig om du har frågor eller så.)

  • DollyLolly

    Tack!
    Samma med mig graviditeten var inte direkt planerad heller men den var självklart välkommen eftersom vi gärna ville ha barn men sen när man får detta besked blir man ju ledsen...
    Men det är väl bara att hålla tummarna på att det inte händer igen!


    JustMeAndMyLove skrev 2008-11-20 15:48:39 följande:
    Beklagar.. är sjukt jobbigt med missfall.Har haft ett, graviditeten var helt oplanerad och trots att jag vart rädd/förskräckt när jag insåg att jag var gravid blev jag helt förstörd när jag fick missfallet.Det ändå som gör saken bättre är att låta det ta tid. Tilåt dig att vara ledsen och arg och våga prata om det med dem som står dig nära. Hoppas allt går så bra det kan med tanke på omständigheterna..
  • DollyLolly

    Tack för ditt svar!
    Känns skönt att veta att flera har fått mf men att de sedan fött barn efter man blir ju liksom lite rädd att man inte ska kunna få barn efter detta, även om jag vet att det inte behöver vara så!


    Troll1 skrev 2008-11-20 15:52:08 följande:
    Åh, jag beklagar verkligen! Du har fått ett MA. Jag har varit med om ett sådant också, fast jag gick inte ovetandes så länge som du. Jag gjorde en skrapning på sjukhuset och de var hur gulliga som helst mot mig. Sedan har jag haft två MF efter det. Var så ledsen och jag vet precis hur du känner det. Tyvärr visade jag inte så mkt hur jag kände, skulle vara duktig och stark. Min dåvarande förstod inte heller varför jag var så ledsen efteråt . Det här är längesedan nu. (Mitten till slutet av 90-talet) Jag har tre barn födda -87, -99 och -07. Tillåt dig till att sörja, det ÄR en stor förlust! Massor av kramar från mig! (Du får gärna inboxa mig om du har frågor eller så.)
  • 090208

    Jag fick "missfall" en gang tydligen.

    At p-piller da, men maste jattekonstigt, grat och var hungrig jamt, blodde mellan mensen. Sen nar jag val fick mens sa blodde jag sa mycket att jag inte kunde ga till plugget! Och fick hora (sorry...) att det var p-pillrena som stott bort fostret. Kandes lite markligt att fa den forklaringen, men inte ledsamt.

    Jo, sa manga % later mycket, men forhoppningsvis ar det tidiga missfall. Bara nagra veckor. Valdigt olika for olika tjejer/par, men ett sant tidigt missfall for mig betyder att nagot var fel pa fostret, uppenbarligen. Vi ar ju bara djur...

    Men KRAM till dig, hoppas du mar battre snart. Ring nan kompis och begar att bli omhandertagen...

  • Lennarts Fru

    jag förstår att de känns jobbigt, jag fick jälv missfall en gång men dock så viste jag inte om graviditeten förens missfallet kom, och de gjorde sjukt ont. Jag var desssutom bara 16 år så de kanske var lika bra. Dessvärre så har jag och min man försökt få barn i ett år nu men inget har hänt och vi har tagit massvis med hormonella prover och sådant och jag fik besked förra veckan att de ser inte så bra ut, förmodligen har jag fel på mina ägg och kan nog inte bli gravid, detta är med sorg i hjärtat, jag och min man ska träffa läkare den 2 december så vi får väl se hur de går :'(

    önskar dig i alla fall all lycka och att du kan få en till bäbis i magen snart

  • 090208

    Lennarts Fru:
    Men alsklingen, vad hemskt det later nar du skriver sadar... T.o.m jag blir ledsen...

    Men ge inte upp! Finns ju par som forsokt hur lange som helst, och sen sa...
    Hoppas bara folk i din omgivning har vett att inte halla pa och fraga om barn hela tiden, utan lamnar dig ifred.

    Lycka till! *kramar om*

  • Lennarts Fru

    grejen är den att jag vet hur gärna min mamma vill ha barnbarn och hon blev helt förkrossad när jag berättade detta för henne. Det känns så jobbigt att vara bara 20 år gammal och veta att jag aldrig kan få barn naturlig väg. Som tur är så har min syster sagt om de går så ska hon ge mig ett ägg som får befruktas av lennarts som man sen "planterar" in i mig.. ni förstårhur jag menar va? inte att dom ska ha sex utan att man på konstgjord väg får ta ut ett ägg av henne och ta spermier från min man och befrukta för att sedan plantera in i mig och låta mig på så vis blir gravid, de ska gå och göra nå sånt ..

    men de är jobbigt som fan och jag har gråtit floder sen jag fick veta det..

  • 090208

    Du har varldens basta syrra marker jag!

    Om det skulle funka (hoppas!) sa hoppas jag att folk istallet har vett att inte hoppa pa din syrra med kommentarer och fragor. Ar ju som vilken donation som helst. Blod ar inte tjockare an vatten, ingen big deal vems agg det ar.

    Skulle ju vara underbart om det skulle fungera! Fraga doktorn val.

  • MulleNuh

    Åhh va jobbigt!! Beklagar.. Jag har själv haft 2 st mf.. Inte alls skoj..
    Först fick jag ett barn, sen 2 mf i rad och sen fick jag en till knodd.. Och har blivit gravid efter det barnet också. Så nog ska du bli gravid igen!

    Och som läkaren sa.. Det ÄR väldigt vanligt med mf.. Men så snart allt kommit ut och du känner dig redo så får ni köra på igen..

    Lycka till!

  • anski

    Ja, man tror att över hälften av alla befruktade ägg slutar i missfall, men de flesta är så tidiga att man bara tror att man får mensen några dagar sent... går ju inte att få någon bra statistik på det. Väldigt tråkigt att det hände er nu!

  • Linslusen1

    DollyLolly : Hej, Jag beklagar verkligen.
    Jag fick ett missfall i augusti i V12, jag är fortfarande så ledsen över det när jag ser att för alla andra går det hela vägen men inte för mig.
    Om du vill prata om det här så kan du gärna adda mig på msn.
    myspudding@hotmail.com

  • ulsan

    Så hemskt och fruktansvärt sorgligt. Stor styrkekram och tröstekram från mig.

  • Lovely Stardust

    Beklagar verkligen vad som hänt, det är fruktansvärt jobbigt och det är väldigt viktigt att man har någon man kan prata med. Har själv gått igenom ett tidigt missfall och det var verkligen jobbigt för oss men mest för mig eftersom det var jag som fick gå igenom det med min kropp. Jag har inte glömt det och det kommer jag aldrig göra men jag fick lära mig att försöka gå vidare och försöka fokusera på annat vilket är jättesvårt i alla fall till en början. vi försökte på nytt ganska omgående eftersom läkaren på gyn sa att det var helt okej så jag hann aldrig få tillbaka min mens utan jag hade blödningen av missfallet och sen blev jag gravid på nytt och idag har jag en alldeles underbar liten kille på 1 år. Det som hjälpte mig också till en viss del var att jag förstod att något inte var helt okej med fostret vilket resulterar i mf, så jag är glad att det kom ut och inte stannade kvar där. Många styrkekramar till dig och ta hand om er nu.

  • Tess80

    Åh vad jobbigt! Beklagar verkligen!!! Har själv haft 3 missfall....vet hur det känns. Vi fick vår son utan några som helst problem, men att skaffa ett syskon till han verkar inte riktigt gå som vi vill....men skam den som ger sig, men det är en kännslomässig resa!!

    Stor kram till dig!!! För sånt här är jättejobbigt!

  • Tess80

    Åh vad jobbigt! Beklagar verkligen!!! Har själv haft 3 missfall....vet hur det känns. Vi fick vår son utan några som helst problem, men att skaffa ett syskon till han verkar inte riktigt gå som vi vill....men skam den som ger sig, men det är en kännslomässig resa!!

    Stor kram till dig!!! För sånt här är jättejobbigt!

Svar på tråden Missfall...