• Aurelia

    "vi vill bli gravida..." etc. - OT

    Kanske inte forumets viktigaste inlägg det här, men... är det bara jag som irriterar mig på att folk börjar säga "bli gravida" i plural, t.ex. "när jag och min fru blev gravida med första barnet" eller "vi vill så gärna bli gravida". Jämställdhet etc i all ära, men det är väl ändå bara en i paret som blir gravid...

  • Svar på tråden "vi vill bli gravida..." etc. - OT
  • SaraPayam
    Hammerman1 skrev 2008-11-18 22:54:36 följande:
    SaraPayam skrev 2008-11-18 22:48:56 följande:
    Jag förstår inte varför du tar åt dig? Det enda jag har ifrågasatt var Esondas påstående att man opererat in fullt fungerande livmödrar i män och alstrat barn utav det, något jag aldrig hört talas om och kräver bevis för att tro på.
    Det handlar inte om att jag tar åt mig, men du släpper inte igenom oss andra & det är det som jag reagerar på.

    Instämmer OT
  • Vena

    Tycker också det låter skitfånigt med "vi är gravida! !!!!
    Pinsamt till och med. Vad är det för fel att säga "vi väntar barn" ? För båda ska ju bli föräldrar. Men det är bara en part som är gravid, oavsett om det i vissa fall är mannen. Då är det lika fånigt när kvinnan säger "vi är gravida"

  • Bumlis

    Esonda: Att något är "på tapeten" betyder att det är aktuellt; att det pratas om det, typ.

    Jag tror du och Hammerman pratade om varann lite.
    Jag har oxå svårt att tänka mig att man kan fixa så att en karl kan få barn och allt vad det innebär. Det måste man ju faktiskt få ifrågasätta om man ser någon skriva om att det kan vara så. Är ju inget personligt mot den som skrev inlägget eller någon annan.
    Så det är kanske lite over the top att kalla nån som ifrågasätter detta för besserwisser. Eller? Och nu syftar jag inte på dig, Esonda.

    Sorry, vill inte spä på OT:n, men jag kan inte låta bli. Är jag en besserwisser nu?

  • J D

    Jag orkar inte läsa vilka svar du har fått men jag tycker att det är helt i sin ordning att man omdefinierar språket till den sociala betydelse en graviditet innebär och därmed säger att båda är gravida. Den biologiska aspekten är väldigt underordnad det stora sociala begreppet med att vara gravid enligt min åsikt. Det finns också en positiv ansvarstagande ton i att som man säga att vi är gravida tycker jag.

  • 090208

    Haller med. Det kanns lixom inte... ...manligt... Med en man som sager att han oxa ar gravid. Ja, man tanker ju sa. "Vi" ar gravida ar ju 2 som ar gravida.

    Vantar barn gar alldeles utmarkt tycker jag! Tror det har ar nat nytt modernt man borjat med.


    Vena skrev 2008-11-19 16:17:27 följande:
    Tycker också det låter skitfånigt med "vi är gravida! !!!!Pinsamt till och med. Vad är det för fel att säga "vi väntar barn" ? För båda ska ju bli föräldrar. Men det är bara en part som är gravid, oavsett om det i vissa fall är mannen. Då är det lika fånigt när kvinnan säger "vi är gravida"
  • Esonda
    Bumlis skrev 2008-11-19 17:32:43 följande:
    Esonda: Att något är "på tapeten" betyder att det är aktuellt; att det pratas om det, typ.Jag tror du och Hammerman pratade om varann lite. Jag har oxå svårt att tänka mig att man kan fixa så att en karl kan få barn och allt vad det innebär. Det måste man ju faktiskt få ifrågasätta om man ser någon skriva om att det kan vara så. Är ju inget personligt mot den som skrev inlägget eller någon annan.Så det är kanske lite over the top att kalla nån som ifrågasätter detta för besserwisser. Eller? Och nu syftar jag inte på dig, Esonda.Sorry, vill inte spä på OT:n, men jag kan inte låta bli. Är jag en besserwisser nu?
    jaha, tack så mycket fick jag ett lyxproblem löst i min ordbok hahah XD Ja, självklart alla har ju en liten besserwisser innuti sig. ;) *skojjar*
  • AnnaochHenrik

    Jag är gravid, vi väntar barn. Så enkelt är det. Barnet vi väntar på är naturligtvis lika mycket hans som mitt, men det är ju i mig som han/hon växer, det är jag som är gravid. Det finns en anledning till att barnmorskan inte mäter hans mage, tar hans blodvärden/blodtryck, pratar om hur man kan underlätta HANS foglossning m.m. när vi är där på besök

  • Vena

    Ja, man säger ju inte "vi har mensont den här veckan" Hihi!

  • J D
    Vena skrev 2008-11-20 17:14:04 följande:
    Ja, man säger ju inte "vi har mensont den här veckan" Hihi!
    Nej, men det ger väl inget ansvar för mannen heller, eller?

    Man ska inte underskatta språkets betydelse för könsrollsuppbyggnad. Vi ska ha barn och vi är gravida syftar inte på samma sak tycker jag. Vi ska ha barn är en framåtblickande sats som syftar till ögonblicket då barnet föds. Vi är gravida talar däremot om ett nu-tillstånd där båda är insatta i graviditeten även om endast den ene drabbas rent biologiskt.

    T.ex. skulle man kunna som man hänvisa till att man ej dricker eftersom vi är gravida. Det skulle vissa ett ställningstagande gentemot det biologiska tillståndet där kvinnan avstår från alkohol vilket får sociala konsekvenser i och med att detta gör att denne ej fullt kan delta i det sociala sammanhang som drickandet innebär. Genom att mannen också nekar visar denne att detta är något vi gör tillsammans angående den sociala följden av den enes biologi.
  • Bumlis

    Säga vad man vill, min karl kommer inte säga att han är gravid. Vi kommer säga att vi väntar barn. Tror inte att han kommer verka mindre involverad för det.

  • J D

    Ja, det klart man får säga vad man vill, det här är ju en diskussion och då tycker jag att det är intressant att höra vad man baserar sina argument på. Min fästman/man kommer säkert säga att vi är gravida. Jag tror att han kommer att verka mer involverad på grund av det .

  • Bumlis

    Hahah... skrev just ett annat inlägg och kom på mig själv med att nästan skriva "när vi blir gravida". Där ser man...

  • 090208

    Da passar ju vi VANTAR barn alldeles utmarkt...

    Men vem borjade med detta, har inte hort det sa jattemycket. Ar det mest man eller kvinnor som sager sa?
    J D skrev 2008-11-20 17:44:20 följande:


    Vi ska ha barn och vi är gravida syftar inte på samma sak tycker jag. Vi ska ha barn är en framåtblickande sats som syftar till ögonblicket då barnet föds. Vi är gravida talar däremot om ett nu-tillstånd där båda är insatta i graviditeten även om endast den ene drabbas rent biologiskt.
  • Jasmina E

    Tycker det är ganska gulligt att säga att "vi väntar barn", för båda väntar ju faktiskt barn.
    Men rent instinktivt gillar jag inte termen "vi är gravida".. låter weird tycker jag..

  • Mörk Ängel

    Jag tycker att det är respektfullt när man säger så. Jag tycker att båda väntar barn och det är inte bara kvinnan som står inför en förändring i och med en graviditet. Jag tycker det tyder på att mannen kommer att ta hand om kvinnan under graviditeten och "stå ut" med humörssvängningar och annat som kommer med det.
    Jag tycker att det är kärlek!

  • Mörk Ängel

    Men då borde ju många kvinnor som inte kan bli gravida få det inopererat..


    Esonda skrev 2008-11-18 22:02:02 följande:
    har faktiskt hört att man kan få sånt inopererat!?
  • Undertecknad

    Hmm... killen är ju faktiskt inte gravid. Så vi kommer nog inte gå runt och säga att han är det.
    Så var det med det.

Svar på tråden "vi vill bli gravida..." etc. - OT