• fiapalle

    Hur reagerade ni?

    Hur reagerade ni/er kropp närni slutade knapra p-piller? Jag har ätit samma p-piller i nästan 8år. Den senast tiden har mensen klyddat, och jag har haft jätteont i magen och symptom som jag tyckte liknade ägglossning. Ringde min BM och hon sa att min kropp antagligen "blivit för van" vid hormonerna från mina p-piller. Fick ny tid, för att få nya P-piller, men dock int förrens om 1 månad!!! Jag har slutat äta mina gamla p-piller, eftersom de verkar vara lönlöst att proppa i sig hormoner som ändå inte "tar" på mig. Nu har jag haft superkraftig mens/blödning i tre dagar och är på jättekonstigt humör hela tiden. Hur mådde ni när ni slutade äta P-piller... Era svar kanske kan lugna mig lite....?! Kram

  • Svar på tråden Hur reagerade ni?
  • Tooticki

    Jättedåligt, humörsvängningar, ägglossning och mens som gjorde sååå ont, blödde i en evighet etc. Fick nya piller och nu mår jag toppen!

  • Piggelinlover

    Hej..
    Jag har inte slutat med p-piller men jag har bytt sort...

    Hade tidigare ätit samma sort i näst intill 9 år...
    Har nu bytt till ett östrogenfritt piller istället, och har nu ätit det i lite över 2 veckor, och idag när jag vaknade upp så hade jag fått massor med finnar, och jag e säker på att det beror på dessa förbaskade nya piller...
    Mår skit just nu, har aldrig annars haft så här många finnar samtidigt(har typ 2/år)...

    Däremot så känner jag mig piggare, inte lika lättirriterad längre, mer sugen på allt=)....

    Hoppas du hittar ngt du känner dig nöjd med
    Kramkram

  • fiapalle

    Tack tjejer! Men eftersom man blöder nu (då man egentligen inte skulle haft mens, kommer man ändå få sin mens som vanligt???) Hur lång tid tar det innan mensen hittar tillbaka till sin vanliga rytm utan ppiller???

  • Tooticki

    Jag vet inte, jag fungerar så att om jag slutar med piller så får jag mens direkt. Precis som om att kroppen väntat på att få släppa ifrån sig den blödningen. Jag var utan piller i 4 mån och då blödde jag en gång i månaden anpassat efter den första blödningen efter att jag slutat.

    Jag åt minipiller så jag hade ingen mens alls så min cykel var ju helt rubbad. Nu äter jag p-piller och då får jag ju mens varje månad, like clockwork

  • Piggelinlover

    Jag hade innan, då jag åt p-piller klockslag på min mens, den kom alltid samma dag, och samma tid, nu har jag ju dock inte ätit dessa så länge, så jag vet inte, men det blödde lika många dagar, och den kom på samma tid, några minuter försenad=)...

    på ett sätt så känns det skönt att ha bytt bort pillrena med öterogen i, man samtidigt så känns det osäkert...

  • EvelinaK

    När jag slutade så tog det 4 månader innan jag fick min mens.. Jag slutade för att jag tycker det är hemskt att äta tabletter....
    det som blev positivt med min kropp var att jag blev väldigt sugen

    Men nu har jag börjat äta igen för att vi slarvade med kondom och vi vill inte just nu bli med barn!

    Jag tror du få ge kroppen en tag för utreninsning av alla homoner du knaprat.. ge det lite tid, jag tycker generellt att jag mådde mycket bättre när jag inte åt några...

    Lycka till

  • Cissit

    Jag har hört att det kan ta rätt många månader innan kroppen "återställer" sig så att säga. En del får mellanblödningar, en del får ingen mens alls på ett bra tag osv. Själv har jag satt in en kopparspiral för 2 veckor sen och blöder hela tiden och har rätt mkt typ som mensvärk, men jag tycker jag känner mig lite gladare och har lite mer sexlust (konstigt, trots man blöder och har ont o känner sig allt annat än sexig ;) så jag tror att det blir bra så fort kroppen har vant sig vid spiralen. Vore skönt att få testa att vara utan hormoner ett tag...

  • fiapalle

    Ja, det är lite så jag känner också, att rensa ut kroppen på en massa hormoner. Hoppas bara att mitt halv skumma humör försvinner...snart...

  • Samos07

    Jag slutade med mina p-piller i juli och min mens har väl hållt sig hyfsat regelbunden ända sen jag slutade med pillerna. Sakta men säkert har den dock återgått till det som var normalt innan jag började med p-piller för 10 år sen, vilket innebär otroligt rika blödningar (måste använda både största tampongerna + största bindan samtidigt, utan det skulle jag blött igenom på mindre än en timme) och fruktansvärt ont i magen de två-tre första dagarna. Mår ganska illa också och det har hänt att jag tom har kräkts. Så såna här dagar (första mensdagen idag) kan man sakna p-pillerna en del. Men jag tröstar mig med att jag iaf slipper proppa i mig en massa skit. Känner inte för att börja med det igen, trots allt.

    Hoppas att du (ts) hittar ngt som funkar för dig!

  • Mikabella

    Same same. Ush. Trodde det skulle gå enkelt o smärtfritt förbi, mem icke sa nicke! Ska börja äta igen


    Tooticki skrev 2008-05-29 11:16:30 följande:
    Jättedåligt, humörsvängningar, ägglossning och mens som gjorde sååå ont, blödde i en evighet etc. Fick nya piller och nu mår jag toppen!
  • frida79

    Jättebra!!!
    Jag kommer aldrig misshandla min kropp med hormoner igen.

  • giftermål08

    För mig tog det två månader för mensen att komma tillbaka, och efter det har mensvärken bara blivit värre och värre för varje gång, för två gånger sen hamnade jag på sjukhus! Men nu sist var det lite bättre så jag hoppas att det går åt rätt håll, jag är ändå glad för att slippa hormonerna faktiskt, håller med er andra om att sexlusten ökar, underbart!

Svar på tråden Hur reagerade ni?