• Svar på tråden Vi som ska gifta oss kring skövde (Skaraborg) del 2
  • citronita

    Tolonta: Tack för dina svar. Var på Atelje Festfolk igår men hittade inget. Hade dåligt med klänningar i min storlek. Var även inne på Kristinaboden en sväng idag och såg en klänning jag ev kan tänka mig.
    Tittade på den hemsidan du länkade till ang fotograf (inlägg 713) vilka kanonbilder, fast jag vill nog ha bilder tagna i studio med.
    Skulle helst vilja fixa blommor och hår/smink på samma ort så man slipper åka för mycket den dagen.

    Mickes tös: Har hört att Carla ska vara bra. Har du några prisuppgifter från henne?

  • citronita

    Kom på en fråga till: Solister har ni några bra tips/förslag?

  • tolonta

    Kan du inte höra med Katedralskolan? Både OP-tjejerna och DQ-killarna är ju riktigt bra på att sjunga, så någon där kanske vill ställa upp?

  • Synthetic
    tolonta skrev 2008-03-26 22:28:25 följande:
    Jo, glömde. Börja kolla på klänning nuuuuuu om du ska köpa!!! De har hiskeligt långa leveranstider... MINST 3 månader... Hittar du en som du kan hyra, och som finns hemma i rätt storlek är det nog lugnt ändå. Men köpa, då kan det ta litet tid...Andra ställen som har brudklänningar är St Remi och Kristinaboden i Skövde. Det ska också finnas ett ställe i Vara, Marlenes festmode eller liknande heter det (har inte varit där själv).
    Finns ju vissa som har direktleverans men inte många
  • tolonta

    Nix, och inte den jag beställde... Det är ju litet tråkigt om den "perfekta klänningen" bara finns i fel storlek, och man inte hinner få den i tid. Kanske att man kan leta runt och hitta den någon annanstans, men det lättaste är nog att vara ute i god tid...

  • Synthetic
    tolonta skrev 2008-03-27 11:33:17 följande:
    Nix, och inte den jag beställde... Det är ju litet tråkigt om den "perfekta klänningen" bara finns i fel storlek, och man inte hinner få den i tid. Kanske att man kan leta runt och hitta den någon annanstans, men det lättaste är nog att vara ute i god tid...
    Vilken är din perfekta?
  • tolonta

    Min perfekta är den här: www.foreverbridals.com/gownpix.asp

    Fast bandet ska inte vara nougatbrunt, utan bara något mörkare än klänningen... Den var inte som jag föreställt mig min klänning innan, men den var perfekt på mig, så efter en liten "invänjningsperiod" så var den perfekt. Det var 3 månaders leveranstid på den, så den kommer i mitten på juni ungefär. Då är det 1,5 månad kvar till mitt bröllop

  • Synthetic
    tolonta skrev 2008-03-27 16:40:24 följande:
    Min perfekta är den här: www.foreverbridals.com/gownpix.aspFast bandet ska inte vara nougatbrunt, utan bara något mörkare än klänningen... Den var inte som jag föreställt mig min klänning innan, men den var perfekt på mig, så efter en liten "invänjningsperiod" så var den perfekt. Det var 3 månaders leveranstid på den, så den kommer i mitten på juni ungefär. Då är det 1,5 månad kvar till mitt bröllop
    Den är jättefin tycker jag du kan ju ha bandet i champagne eller latte om du väljer ivoryklänning. På bilden är den om jag minns rätt med en färg som de kallar taupe den ser ut som kola
  • tolonta

    Det blev en annan, litet mörkare nyans av Ivory än vad klänningen är. Skillnaden syns om man kommer nära, men inte på längre håll. Och broderierna smälta in snyggare med klänningen då, tyckte jag. Så det blir jättebra...

    Bara att fortsätta hårdträna, dock, beställde storlek 34 (size 2) på inrådan från butikspersonalen... Gaah, tänk om den är för liten? Nåja, de brukar ju gå att sy ut litet om det skulle vara så...

  • Mickes tös

    citronita: Jag tycker att det känns bra med Carla, vi har fått en prisuppgift på 2500:- för obegränsad fototid och inkluderat 10 bilder. Vi kommer att ta foto både i studio och ute. För ytterligare en tusenlapp får man ett album, men jag fastnade inte för det... tror sedan att det var 75:-/bild 10x15 och 200:-/bild A4... eventuellt kan hon ha höjt lite för hon pratade om det när vi var där och boka...

  • citronita

    tolonta: Har mailat till OP-tjejerna nu. Hade inte en tanke på dom. Fin klänning du ska ha på bröllopet.

    Mickes tös: Det var bra pris. Det jag har sett så verkar hon ju även ta lite "roligare" kort om du förstår hur jag menar.

  • le dauphin
    citronita skrev 2008-03-26 22:14:27 följande:
    Hoppar in här. Ska gifta mig i Skara-trakten 23/8. Vill fortfarande vara lite hemlig då ingen vet om det än. Men tips och ideér vill jag ju ha.Vart någonstans har ni köpt/hyrt era brudkläder?Nåt bra tips på fotograf? Blommor? Frisör? mm
    Jag gifter mig i Stenums Kyrka 3 maj och har festen på Götala Herrgård. De på Götala fixar all mat, tårta och dricka.
    Min florist är Jenny Ståhl hon jobbar som florist i en butik i Skövde.
    Min fotograf är Jessica Wennborn jag fick tips om henne via gemensamma vänner oc jag gillar de bilder som hon har tagit på andra bröllop som hon har fotat.
    Hår, smink och naglar kommer jag och min tärna att fixa på Banken Hår och Hud i Skara.

    Eftersom vi bor i Mölndal så har vi köpt och hyrt våra kläder här nere. Om ni har möjlighet så kan jag rekomendera att åka hit till Göteborg för att titta på klänningar eftersom utbudet är stort och det leder till större konkurens vilket kan om man har tur ha en påverkan på priset.
  • le dauphin

    Har ni några tips på var i Skara man skulle kunna fota för att få bra bilder?
    Med tanke på hur vädret är nu så vore jag också tacksam för tips på var man kan fota inomhus i Skara.

  • tolonta

    Ingen aning om vart man kan ta bra bilder i Skara... Hoppas någon annan har tips.

    För övrigt så är nog denna tråden på väg att stängas ganska snart (3-månadersgränsen för trådar), så om någon upptäcker att tråden är stängd är det bara att skapa en ny Länka gärna till den gamla tråden i det första inlägget

  • Marsaphir Marlean

    Funderade själv på att ha Jenny Ståhl som florist (fick ett tips om henne) men hon hörde aldrig av sig som hon lovat göra... :(

  • le dauphin

    Jag har haft bra kontakt med Jenny och hennes tidigare jobb ser väldigt bra ut.

    Jag var på Banken Hår & Hud i lördags för förberedelser inför dagen D och de var toppen att ha med att göra. Vi kände oss som hemma och som att vi känt dem flera år.
    Vi träffade även vår präst i lördags och det känns som att vi kommer att få en bra dag. Alla bitarna håller på att falla på plats.

    Vi gick förbi ateljé Carla i helgen och hennes bilder var fina, hon har en utställning på museet nu, 99 morsor.

  • tolonta

    Och jag har äntligen tagit tag i det där med präst. Behövde vänta in semesterschemat, men nu fick jag reda på att jag får den prästen jag ville ha. Skönt.

    Just nu känns det som att jag bockar av detaljer i ganska rask takt...

    Nu ska jag bara hitta en sömmerska som kan sy tärnklänning. Blev irriterad på att Kanacca har låtit bli att svara på de två mailen jag skickat, så nu orkar jag inte med det. (Det hjälpte bidrog väl kanske att någon frågade om jag vågade beställa från Kina med tanke på att många sömmerskor där är extremt underbetalda, och på vissa fabriker förekommer barnarbete också... Och jag kom fram till att jag inte orkar undersöka saken närmare....)

  • Mickes tös

    Jag försöker också få lite fart på besluten nu, det finns så mycket färdiga idéer men nästan inga beslut.
    Men nu så...
    Imorgon ska vi iväg och prova kläder till m2b och så ska jag se till att få låna tiara och slöja så jag kan gå till frissan och diskutera detaljer om frisyren och även bestämma vilken tid jag ska komma.
    Sedan så ska vi iväg och prova nya rätter på måndag, hoppas stenhårt på att vi hittar något som blir bra, skulle vara så skönt att få bocka av den punkten.
    Oj nu höll jag på att glömma vi ska boka resa på lördag och kolla ett tredje ställe för ringarna, och med det sedan bestämma och beställa ringar.
    Ja och så håller vi på och kollar upp serveringspersonal och sorterar låtar, och så dansade vi vals i söndags (puh vad svårt det är).
    Sist men inte minst så ska vi träffa prästen den 14 så vi skrev på blanketterna om hinderprövning och namnbyte igår för att skicka in dem så snart som möjligt...
    det var nog allt för nu

Svar på tråden Vi som ska gifta oss kring skövde (Skaraborg) del 2