• Emmelaj

    Han vill skjuta upp bröllopet!

    Här verkar finnas så många kloka kvinnor, så snälla, ge mig lite råd.

    När min sambo föreslog att vi skulle gifta oss för någon månad sen hade jag inte tänkt så mycket på bröllop, utom som något som skulle hända senare, i en lite mer avlägsen framtid. Men vi är (var?) kära och i alla fall inte jätteunga längre (24 och 27) och kände att det vore roligare att göra det nu än att vänta tills våra kompisar började gifta sig. Vi började planera lite, (datum, ställen att vara på....) men spikade inte något. Vi har inte berättat för någon utom ett fåtal, nära vänner.

    I fredags kom han hem från en resa till sin hemstad och säger till mig att han vill vänta med att gifta sig. Han känner att han och jag som personer inte är mogna att ta ett sådant beslut, men att han fortfarande älskar mig lika mycket som innan. Det är alltså inte bröllopet i sig som han tvekar för, utan äktenskapet i sig.Vi pratade hela natten och kom egentligen inte fram till något mer än att "vi får se".

    De senaste dagarna har jag kännt mig arg, ledsen och besviken. Jag tror inte jag insåg hur mycket jag sett fram emot bröllopet, att vi skulle bli en familj, festen... Hur kan jag få honom att förstå hur viktigt det här är för mig utan att känna att jag "utpressar" honom att gifta sig med mig? Eller ska jag bara acceptera läget och inse att jag inte får stå brud sommaren 2008?

    Ge mig råd, kära BT:are.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-17 23:07
    OJ, det blev två! Svara i den andra tråden....

  • Svar på tråden Han vill skjuta upp bröllopet!
  • bumblebee jonis

    Vad tråkigt!

    Om jag hade varit i din situation skulle jag nog vilja veta vad som fick honom att ändra sig. På din beskrivning så låter det nästan som att han ändrade sig när han var iväg.

    Behöver ju verkligen inte vara så men han kanske fick kalla fötter när han insåg vad han/ni var på väg mot. Han kanske verkligen vill men det är ju en stor sak att gifta sig och det kanske slog honom nu.
    Försök att sitta ner igen och prata med honom. Fråga om det är så att han fortfarande vill men inte just nu eller om han ångrat sig helt (angående giftermålet då) Försök att förklara för honom hur du känner.

    Vet inte om detta var vidare mycket till hjälp men ett litet försök... Skulle själv bli jätte ledsen om min sambo skulle backa och vill därför peppa lite.

    *Bamsekram*

  • Emmelaj

    Tack....

    Vi har pratar och pratat och pratat... Han säger att han vill gifta sig tids nog, men att vi inte är redo för det, varken som personer eller som par. Han insåg det när han spenderade tid med ett par han känner som nyligen fått barn och tänkte på hur mogna de är... ("Har blivit" föreslog jag, men han tycker de var mogna redan innan bebisen).

    Jag vill inte tjata mer på ett tag, känner mig som värsta våpet som bara lever för att "bli gift". Så var det ju inte, men det känns så nu.

  • bumblebee jonis

    Misströsta inte allt för mycket. Det tog min sambo 5år längre än mig att känna sig mogen. 2 barn senare står vi nu här och ska gifta oss i vår Ibland är det bästa att vänta ut dem (lät lustigt ) Till slut kommer han nog att känna att det är "rätt" igen. Kommunikation är en av de viktigaste sakerna i ett förhållande så fortsätt prata! (men som du säger - inte tjata)

    Hoppas att det löser sig för dig!

Svar på tråden Han vill skjuta upp bröllopet!