• Anonym

    Mammor med klimakteriebesvär?

    Jag håller på att bli tokig på min kära mor! Hur står man ut med en mamma i klimakteriet?

    Min mamma är en bit över 50 år och påstår själv att hon INTE varken har eller har haft klimakteriebesvär. Det hon tänker på är problem med mens osv. men jag räknar även in tex. humör till klimakteriet. Och det kan jag ju säga att hennes humör är INTE att leka med!
    Har försökt tagit detta på tal ett antal gånger att hon nog kanske skall börja äta sina antidepresiva piller igen. (Hon har ätit någon sort i ca. 6 månader, för att hennes döttrar är så besvärliga och ställer till problem för henne ) Men varje gång jag tar upp detta kommer ett raseriutbrott och diskussionen är slut !

    Nu kommer ju nästa stora problem för oss och henne, nämligen julen!
    Med en del separationer och skillsmässor är det ju lite svårt att få ihop så att alla blir nöjda. Men hon anser att vi alla (inkl. fd.) skall rätta oss efter vad hon vill och tycker är bäst för oss alla.
    Jag är väl inte typen av dotter som blir osams med släkt och vänner och vill absolut inte bli det innan jul. Men ska man vara tvungen att rätta sig efter denna hormonsprudlande dam?

    Finns det någon som har erfarenhet av mammor i klimakteriet och som kan ge mig några tips över hur jag skall klara av detta utan att själv "bryta ihop!?

    /Irriterad dotter

  • Svar på tråden Mammor med klimakteriebesvär?
  • Anonym

    Tänk dig hur du är när du har den värsta PMS du nånsin haft, som dessutom håller i sig i flera månader/år, gud så jobbigt. När man har PMS har man ju dessutom alltid RÄTT.
    Jag avundas dig verkligen inte din situation med mamma, och det är svårt att ge någre råd. Hur du än gör misstänker jag att du kommer att må dåligt. Antingen blir det stort gräl med mor eller så känner du dig överkörd av henne och att du svikit andra.
    Att du ska få henne att ta sitt förnuft till fånga verkar inte så troligt...
    Min mamma blir ilsken av sina östrogentabletter, och får svettningar och sömnlöshet om hon är utan. Som att välja mellan pestoch kolera. Antingen är hon dödstrött och på dåligt humör eller bara superilsken och uppvarvad.
    Försöker hålla mig därifrån så gott det går, det kommer ju tackocklov inte att pågå i evighet.

  • TeaSpoon

    Jo tack!!! Jag har en snart 53-årig mor så jag vet.... Ibland tror jag det är jag som är en klimakteriekossa för jag blir TOKIG på henne!!! I helgen var hon nere hos oss och hälsade på, eftersom vi bor 23 mil från varandra (TACK OCH LOV!) så blir det inte så ofta. Efter 6 timmar var jag ÖVERLYCKLIG när hon väl åkte hem och så hade vi inte sett varandra på 10 månader....

  • Anonym

    När det gäller jul så har jag följande tips:

    Köp läget och gör som hon vill, eller strunta i det och fira jul på egen hand.
    Om nu din mamma försöker fösa ihop alla för att det ska bli en riktig "familje"jul så är det säkert i all väl mening.

    För övrigt har jag inga tips att ge. Har själv inga PMS problem och min mor har hittills inte visat upp någon "omöjlig" sida.

    Lycka till

Svar på tråden Mammor med klimakteriebesvär?