• RedHot

    Ngn som provat 'Diane'?

    Hallojs!
    Jag har alldeles nyligen börjat äta 'Diane' -tänkte slå två flugor i en smäll. P-piller OCH bättre hy! Eftersom jag har hört lite om att Diane ska förbättra hyn.
    Min undran är om ngn där ute, har provat eller just nu äter 'Diane' och vad ni har för erfarenheter av det?

    God Jul på Er!

  • Svar på tråden Ngn som provat 'Diane'?
  • Cristine

    Jag har ätit Diane i över två år och har också fått jättefin hy. Men är det så att alla får tillbaka kvisslorna när man slutar? Funderar på att sluta innan bröllopet, men det är ju dumt i så fall...

  • pickolina

    Cristine

    Det är lätt att få sämre hy både när man börjar och slutar med p-piller. Gäller inte bara Diane. Det har med hormonförändringen att göra. Om jag vore dig skulle jag vänta tills efter bröllopet, om du inte vill riskera att få sämre hy tills dess.

  • RedHot

    Kan det vara sant?!? Har just nu inte en endaste finne!! Inte ens att jag känner att ngn är på gång! Helt underbart! Bara lite småskavanker kvar från de som varit... Jag har precis påbörjat min 4'e vecka med Diane - vet inte om det beror på just Diane, men jag har aldrig, aldrig varit helt utan en endaste finne på evigheter! WOW! =)

  • Ålin

    Jag har ätit Diane i 3 år och fått superfin hy och blivit av med det dåliga humör jag hade innan. Har inga biverkningar alls av dem.
    Innan hade jag finnar på kinder och haka, ganska mycket.Aknen kom helt plötsligt när jag var ca 24 år så det var ingen tonårshy jag hade.
    Kan nu få lite torr hy så jag måste smörja in mig varje dag. Tycker också att huden har blivit mycket tunnare! Man kan se mina blodådror igenom huden på hela kroppen och det har förmodligen med hormonerna i Diane att göra.

    Man jag slipper iaf finnarna!

  • Ålin

    "Huduttunningen" var ju iofs en biverkning kan man säga..

  • BlueTopaz

    Jag fick bättre hy iaf =)
    jag har sjukdomen pcos som gör att man lättar får finnar o då hjälpte Diane hel o hållet, efter ca 3-4månader ahde jag inga finnar.

  • BlueTopaz

    Läste tråden nu:
    Jag hade småfinnar på kinderna o hakan pga av hormonstörningarna som sjukdomen ger.
    Älskade Dane (har provat 6 olika piller som alla gett mig rejäla humörsdalar o minskad sexlust) inga som helst bverkningar o mådde precis som vanligt humörmässigt. Fick dock inte äta mer än ett åt tyvärr pga den förhöjda bldproppsrisken.. *sörjer det*

  • StarSpangled

    Hmm..tycker det ni skriver låter jättebra så jag gick in på fass för att kolla om detta va ett p-piller eller mini-piller då jag bara får äta det senare och då står det såhär
    "Diane används för behandling av kvinnor med långvarig och svårbehandlad akne med inslag av seborré (fet hy och fett hår).
    Även om Diane verkar som ett p-piller, ska det inte användas för att förhindra graviditet. Diane ska enbart användas för att behandla långvarig och svårbehandlad akne.
    Normalt ska behandlingen avslutas 3-4 cykler efter det att den behandlade aknen läkt ut dvs. behandlingen med Diane ska inte fortsätta enbart för att förhindra graviditet. Behandlingen kan återupptas om aknen återkommer."

    Var det jag som missuppfatta eller var det vissa här som åt det som p-piller eller?

  • inte min tur än

    StarSpangled
    Du har rätt! Jag tog upp med barnmorskan att jag får mkt finnar o migrän av p-piller. Då fick jag prata med en gynekolog som skrev ut Diane, för det fick inte hon göra. Just för att det egentligen inte är ett p-piller men har samma effekter. Har inte vågat prova än....känns lite läskigt när de skriver att det inte ska användas som p-piller i FASS!

  • BlueTopaz

    Så här är det: I Sverige är Diane inte godkänt som p-piller ÄN, men i resten av europa används det som p-piller. Sverige kräver många fler tester än övriga länder, därför tar det mkt längre tid för alla läkemdel att bli godkända här. Normalt sett görs bara de tester som övriga europa kräver o därför blir inte alla läkemedel godkända här, såvida inte fler tester utförs.
    Diane har det utförts tillfredsställande tester på enbart när det gäller dess verkan mot problemhy och alltså inte tillräckliga när det gäller dess verkan som p-piller.
    Detta har jag hört från två läkare då jag självvar orolig över att det inte klassades som ppiller.

  • nilla_nilla

    Hmm verkar mysko det där, min gynekolg säger att det är ett godkänt p-piller, måste nog kolla upp det igen.

  • RedHot

    Vet inte om det får räknas som p-piller eller ej än. Men för mig har det än så länge fungerat alldeles ypperligt som p-piller. Bara det att min menstruationstid har minskat med ca. 3 dgr sen jag började äta Diane gör mig överlycklig!

  • Febriaribrud

    Hudläkare skriver ut Diane då det i Sverige är ett registrerat läkemedel mot ACNE (p-piller som bieffekt;)

  • Ålin

    En gynläkare skrev ut dem åt mig första gången, sedan en allmänläkare.

Svar på tråden Ngn som provat 'Diane'?