• Nighti­ngale
    Äldre 14 Mar 16:06
    34183 visningar
    27 svar
    27
    34183

    tips på bra preventivmedel utan hormoner

    Nu ska jag klargöra en del här:

    Kopparspiral kan man få fast man inte har fött barn och den innehåller INTE hormoner! Det är inget ingrepp att sätta in en kopparspiral utan görs under en helt vanlig gynundersökning av en barnmorska. Det kan göra lite ont, men är helt klart uthärdligt. Nackdelen med den är att miljön i underlivet kan bli lite annorlunda pga av utsöndringen från kopparspiralen och man kan lättare få svamp och infektioner. Dessutom ger den allt som oftast väldigt rikliga menstruationsblödningar. Men det kan det vara värt.

    Jag hade kopparspiral i ett år och den fungerade jättebra tills jag fick cervicit, infektion i livmoderhalsen. Mest pga att jag använde tampong ganska frekvent den sommaren, det är inte förbjudet att använda tampong, men man BÖR inte göra det och gör man det ska man vara extra noga med hygienen.

    /Nightingale (sjuksköterska)

  • Nighti­ngale
    Äldre 16 Apr 11:53
    #0

    Visst kan man använda tampong när man har spiral. Men man bör vara medveten om att tampong alltid medför en större infektionsrisk oavsett om man har spiral eller inte. Med en spiral i kroppen blir miljön i underlivet annorlunda och infektionsrisen ökar ytterligare.

    Därmed inte sagt att det är en gigantisk infektionsrisk, bara en liiiiten större risk!

  • Nighti­ngale
    Äldre 16 Apr 11:56
    #0

    Jag fick ju cervicit när jag hade spiral och ingen vet vad det berodde på. Men det enda jag vet är att jag använde tampong väldigt mkt i somras och detta började i juli.
    Men jag ska sätta in en ny kopparspiral på onsdag, så jag får återkomma om resultatet...

  • Nighti­ngale
    Äldre 26 Apr 09:55
    #0

    wera:
    Cervicit är inflammation i livmoderhalsen!

  • Nighti­ngale
    Äldre 26 Apr 09:57
    #0

    Nu har jag satt in min andra spiral, jag fick inte blodtrycksfall som första gången, men det gjorde ont och livmoderhalsen krampade i två dagar efteråt, kan vara så för vissa. Men nu är den på plats och det känns bra hittils, ska på återbesök om tre månader. Blödningen har precis slutat nu sex dagar efteråt och jag har inte så mkt flytningar som jag hade sist, vi får se hur det går!

Svar på tråden tips på bra preventivmedel utan hormoner