• lillat­illa
    Äldre 18 Feb 13:09
    17992 visningar
    16 svar
    16
    17992

    Erfarenheter med Kaplans?

    Jag funderar på att köpa en diamant mellan 0,5-0,8 ct via Kaplans, men är osäker på hur "safe" det är. Hur säker kan man vara på kvalitén etc? Någon som har erfarenhet?

  • Svar på tråden Erfarenheter med Kaplans?
  • Therés­e
    Äldre 18 Feb 13:23
    #0

    Jag har beställt både förlovningsringar och vigselring där och har jättebra erfarenheter av Kaplans. Har även vänner som handlat där och har bara hört positivt även från dem. Jag har köpt stenar på auktion där och sparade ca 10 000 kronor på vigselringen genom att göra så. De är jätteduktiga och kan göra precis vad du än ber dem om så jag rekommenderara dem verkligen.

  • Pixie
    Äldre 18 Feb 13:26
    #0

    Vi köpte våra ringar där och är mkt nöjda! De erbjöd stenar till en mycket bra kvalitet och till ett lågt pris om man jämförde med andra guldsmeder (som skulle ha flera tusen mer för likadana ringar, med sämre kvalitet på stenarna).
    Kan varmt rekommendera Kaplans!

  • lillat­illa
    Äldre 18 Feb 17:58
    #0

    Vad bra! Det låter ju väldigt positivt. Men, kan man alltså beställa hela ringar (egen design) eller bara lösa stenar/ringar och sedan få dem "gjorda" på andra ställen?

  • Pixie
    Äldre 18 Feb 18:12
    #0

    lillatilla ,
    man kan beställa hela ringen. Kaplans är uppdelat i två avdelningar. Dels har de auktioner på stenar och begagnade smycken. Men de har även en egen smedja med egna guldsmeder som tillverkar nya smycken. Mina ringar gjordes av en av deras smeder och jag är mkt nöjd.
    Lycka till!

  • emeral­dgirl
    Äldre 5 Mar 17:45
    #0

    Visst kan man lita på Kaplans.

    Men det finns betydligt billigare allternativ.

    Det bästa är helt klart att köpa ädelstenarna lösa för att sedan lämna in dem för att få gjort ringen.

    Jag köpte en 1,04ct diamant av en säljare som jag kan rekomendera för 7000kr. För den stenen skulle Kaplans ha närmare 12000kr.

    Jag blev otroligt nöjd och det kändes mycket mer prisvärt.

  • emeral­dgirl
    Äldre 7 Mar 14:09
    #0

    Ursäkta, det blev fel.

    Diamanten jag köpte var på 1,14ct

  • Filipp­a
    Äldre 4 Apr 17:54
    #0

    emeraldgirl,

    Kan man lita på sådan säljare?
    Var det någon som du fått rekommenderad?

    Vad hade din sten för kvalitet?

    Vem lade in stenen i ringen sedan, Kaplans, eller någon anna guldsmed?

    Många frågor... :)

  • Popcor­n
    Äldre 4 Apr 18:18
    #0

    Jag/vi är för tillfället väldigt besvikna på Kaplans. Vi var där får runt en månad sedan och letade efter en sten i rätt storlek och kvalité att sätta i min kommande vigselring. Vi hittade en perfekt sten även om den satt i en befintlig ring. Det var dock inga problem för vi köpte hela ringen med avsikt att sedan plocka ur stenen. I ringen var det graverat att stenen skulle vara F (dvs. TW) och IF (dvs. internally flawless). Eftersom stenen var infattad kunde man inte göra någon noggrann kvalitétskontroll, men flera personer tittade på ringen/stenen och sa att den angivna kvalitén verkade stämma. Tyvärr så visade det sig när vi lämnade ringen/stenen till vår guldsmed att stenen är långt ifrån så bra som den skulle vara. Vår guldsmed har i sin tur låtit flera personer titta på stenen (urtagen ur ringen) och de är överens om att färgen endast med lite god vilja når upp till W och att renheten inte är bättre än VS, dvs. både färgen och renheten är betydligt sämre än vad vi trodde när vi köpte stenen/ringen. Dessutom hade de invändningar på kvalitén på slipningen.

    Det här har nyligen hänt så vi har inte hunnit få någon respons från Kaplans ännu. Vi ska dit på onsdag när personen vi ska prata med ska vara där. Efter det så får vi se vad som händer och om de kan erbjuda oss en sten i den kvalité vi trodde att vi köpte eller inte.

  • Tessis
    Äldre 9 Apr 12:56
    #0

    emeraldgirl:

    Var köpte du din sten? Var det någon säljare här i Sverige?

  • emeral­dgirl
    Äldre 10 Apr 23:32
    #0

    Jag köpte stenen av ett svenskt företag, vilket betyder att de lyder under konsumentlagen och avtalslagen. Så om jag blir felbehandlad kan jag alltid anmäla det. De är även med i SSÄF (Sveriges Smycke- och Ädelstensföreningen), vilket ger en viss kvalitétsmärkning.

    Dock ska man se upp med en sak!!!!

    När ädelstensförsäljare skriver ut omdömet om en sten, MÅSTE man ta reda på vad alla förkortningar betyder. Det går inte att reklamera en sten som fått omdömet I3, för att du ser tydliga fel på den. I3 betyder nämligen att den har tydliga fel.

    Min 1.04ct Diamant var en I2:a och den var köpt till en annan person genom mig. Men jag tror att hon fick den insatt hos någon juvelerare i Malmö.

  • emeral­dgirl
    Äldre 11 Apr 18:23
    #0

    Fel igen. Den är fortfarande på 1.14ct.

  • Leksan­dsbrud
    Äldre 11 Apr 18:28
    #0

    Emeraldgirl: Såg vad du betalade för din 1,14 ct diamant och undrar vad den hade för kvalitet. Helt otroligt lågt pris måste jag säga. Har inte hört talas om liknande och ändå har jag varit i kontakt med diamantleverantörer i USA och Sverige.
    Vart har du köpt den stenen? Är precis på gång att köpa en nämligen.

  • emeral­dgirl
    Äldre 11 Apr 18:55
    #0

    På ett företag som heter "CeRock gems".

    För att komma i kontakt med dem maila på info@cerock.se

    Kvalitén var I2, men jag tror att de har det mesta.

  • emeral­dgirl
    Äldre 12 Apr 16:57
    #0

    Leksandsbrud!!!

    Berätta gärna hur det går.

  • Leksan­dsbrud
    Äldre 10 May 10:56
    #0

    Är såååå glad över att ha köpt min sten!
    Skulle precis beställa den från USA, men var inne i stan och gick in på Kaplans i ett annat ärende och där låg en sån sten som jag vill ha helt nyinkommen och till ett fantastiskt pris då den inte hade gått på auktionen helgen innan.
    Först skulle en likadan sten kosta 36.000:- hos guldsmeden och sedan 18.000:- i USA och då fick guldsmeden ner sitt pris till 24.000:- och nu köpte jag stenen på Kaplans för 13.000:- och alla hade exakt samma kvalitet. Så skönt att kunna få något så fint till ett så "bra" pris! Den som söker finner! Har även precis fått hem min brudklänning från New York som kostade 4.800:- där och 13.000:- i Sverige. Det är så skönt när saker faller på plats inför bröllopet!

  • Äldre 22 Aug 17:14
    #16
    Köpte en morgongåva på Kaplans för över 50'000 SEK. Fyra månader senare uppdagas det att produkten är defekt, något som inte har framkommit eller något jag upplysts om som köpare i samband med försäljningen. Lagningen uppskattas av en oberoende tredje-part att kosta 10'000 SEK och vara ett resultat av ett flerårigt slitage - trots att min fru använt produkten i mindre än 3 månader (hon hade inte med den på vår bröllsopresa).
    Jag kontaktar deras kundtjänst som är rent utsagt otrevliga och högljudda, de insinuerar att jag har ett tämligen nytt kundnummer (ungefär som att jag inte var en bra kund till dem) och att de vägrar ens befatta sig med varan eller med mitt ärende. 
    Efter mycket om och men och hot om att gå efter dem rättsligt och efter att de har varit i kontakt med deras VD, så erbjuder de sig att häva köpet och ge mig ett tillgodo-kvitto men samtidigt är detta en vara som givetvis har ett sentimentalt värde varpå jag tvingas ta tillbaka den - oreparerad - då detta ärende tagit mer än 3 månader i anspråk.
    Passa er som sagt från att handla härifrån - de är inte ärliga med sina varors skick (denna såldes som nyskick) eller särskilt behjälpliga vid eventuella situationer som denna.
Svar på tråden Erfarenheter med Kaplans?