• Yvette
    Äldre 3 Feb 15:16
    26648 visningar
    28 svar
    28
    26648

    Blodgrupp ?

    Måste fråga om någon här vet hur mycket det kostar att få reda på vad man har för blodgrupp? Jag trodde först det skulle kosta som ett vanligt läkarbesök, men icke då! Det är tydligen ganska dyrt men jag vill veta exakt vad det kostar. På min vårdcentral visste dom ej...hmm trodde inte det skulle vara så komplicerat...

  • Svar på tråden Blodgrupp ?
  • Yvette
    Äldre 3 Feb 16:47
    #0

    Det står ingenting om det i mina journaler. Jag får väl helt enkelt bli blodgivare eller se till att bli på smällen..:) Varför jag så gärna vill veta min blodgrupp är för jg har extrem skräck för vinterkräksjuka, läste på någon vetenskapssida på nätet att man kan vara immun mot sjukan om man har typ AB, eller B, men det är inte så vanligt att ha grupp B..suck... Men tänk om... Då behöver jag aldrig mer vara rädd och jag kan leva ett helt normalt liv utan att behöva oroa mig för att bli sjuk...

  • Yvette
    Äldre 3 Feb 17:54
    #0

    Pappa har blodgrupp ORH-plus och mamma har ORH-negativ, då antar jag att jag också har ORH nånting... tillhör man A eller är man bara O helt enkelt? och är man då immun mot vinterkräksjukan?

  • Yvette
    Äldre 3 Feb 19:10
    #0

    Nano

    Det finns alltså ca 20 % av svenska folket som är immuna mot vinterkräksjukan och de som är immuna är framför allt de personer som har B i sin blodgrupp, alltså de som har B-blod eller AB-blod. Själva immuniteten är genetisk mutation som gör att ett visst sockerämne inte finns på slemhinnan i magsäcken och det sockerämnet behövs för att viruset ska kunna invadera kroppen.

  • Yvette
    Äldre 3 Feb 19:16
    #0

    nano:
    Det var tv4as husdoktor Göran Sjönell som uttalade sig på deras hemsida för en tid sedan... Vilken tur du har! Du kan vara lugn du...:)

  • Yvette
    Äldre 3 Feb 19:40
    #0

    Dom personer som har blodgrupp B eller blodgrupp AB, alltså så kallad fenotyp B har många gånger medfödd immunitet mot vinterkräksjuka. Alla har det inte men det är vanligare hos de som har B i sin blodgrupp, så visst kan endel med B-blod också bli sjuka... Men jag tänker nog kolla upp vad jag har oavsett vad det kostar.. tänk om.. jag kan ju faktiskt vara B-blodad...:)

  • Yvette
    Äldre 4 Feb 12:11
    #0

    ninonica: Troligen har ju jag också grupp O, men det kan finnas en pytteliten chans att jag skulle kunna ha någonannan men risken att jag har det är väldigt minimal men jag kan inte utesluta det helt.

Svar på tråden Blodgrupp ?