• Tant Pernil­la
    Äldre 1 Nov 10:28
    18254 visningar
    15 svar
    15
    18254

    Matbröd utan jäst?

    Det blir ju inte så roligt bröd om det inte finns något slags jäsmedel i, men det går ju att göra matbröd med bakpulver eller liknande i. Det blir inte riktigt samma sorts hållbarhet och smak på ett sånt bröd. Men bröd blir det i alla fall! Det brukar finnas ett par sådana recept i "vanliga" stora kokböcker, typ Vår kokbok, Rutiga kokboken etc

  • Tant Pernil­la
    Äldre 1 Nov 10:31
    #0

    Den här sidan hittade jag på nätet:

    www.allergimat.com/dietist.asp

  • Tant Pernil­la
    Äldre 1 Nov 11:06
    #0

    Bikarbonatsmaken brukar neutraliseras om man har något surt i degen, som filmjölk eller gräddfil. Men det kanske slår igenom ändå?

  • Tant Pernil­la
    Äldre 1 Nov 12:53
    #0

    StinaS: Det var ju synd att det ändå märks... Jag brukar göra mjuk pepperkaka och har då bikarbonat i som jäsmedel. Jag brukar ha både filmjölk och lingonsylt i och då tycker jag inte att bikarbonaten märks så mycket. Bara om man har tagit lite för mycket...

    Det kanske går att blanda i lite lingon(sylt) i ditt bröd och se om det tar bort b-smaken lite mer...?

  • Tant Pernil­la
    Äldre 1 Nov 13:29
    #0

    StinaS: Jo, det är ju en del kryddor, men den där speciella bikarbonatsmaken kan ta sig igenom dem också om man råkar ta lite för mycket. Man får snåla på bikarbonatet, helt enkelt!

Svar på tråden Matbröd utan jäst?